دانشگاه‌ها براساس 42 استاندارد الزامی اعتباربخشی شدند

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که هدف از اعتباربخشی مقایسه عملکرد دانشگاه‌ها با یکدیگر نیست و دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور برای انطباق با استانداردهای اعتباربخشی فرصت دارند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر باقر لاریجانی درباره نتایج اولیه اعتباربخشی موسسه‌ای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور گفت: جز 7 دانشگاهی که با تمام استانداردها انطباق داشته‌اند، رای نهایی کمیسیون اعتباربخشی درباره سایر دانشگاه‌ها پس از بررسی مجدد نتایج در دانشگاه اعلام می‌شود و همه دانشگاه‌ها تا پایان سال فرصت دارند تا نواقص موجود را رفع و با تمام استانداردها منطبق شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: فلسفه اعتباربخشی تطبیق دانشگاه‌ها با استانداردها و حرکت به سوی ارتقای کیفیت و تعالی است، در اعتباربخشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به هیچ عنوان رتبه‌بندی صورت نگرفته است و هدف، رقابت بین دانشگاه‌ها نیست. هدف از استقرار اعتباربخشی موسسه‌ای، جلب توجه مسئولان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور به استانداردهای آموزشی و ایجاد انگیزه در محیط برای برنامه‌ریزی حرکت به سوی ارتقای آموزش بود که در این مرحله از اعتباربخشی این مهم تا حدی میسر شده است و نظام اعتباربخشی در بین دست‌اندرکاران آموزش علوم پزشکی کشور نهادینه شده است.

او ادامه داد: امیدواریم با ادامه این مسیر شاهد اثرات بلندمدت اعتباربخشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باشیم. در این دوره، دانشگاه‌ها براساس 42 استاندارد الزامی اعتباربخشی شدند. دانشگاه‌هایی که با همه این استانداردها انطباق داشتند، به مدت 2 سال مورد تایید قرار گرفتند. سایر دانشگاه‌ها نیز از نظر حداقل یک استاندارد الزامی و در برخی موارد بسیار بیشتر از یک استاندارد الزامی عدم انطباق داشته‌اند.

لاریجانی گفت: در مرحله اول اعلام نتایج، اسامی 7 دانشگاه علوم پزشکی کشور که با همه 42 استاندارد الزامی منطبق بودند، اعلام شد. نظر کمیسیون ملی همراه با نتایج ارزیابی بیرونی به سایر دانشگاه‌ها بازخورد داده می‌شود و اگر دانشگاه مواردی برای تکمیل اطلاعات داشته باشد که می‌تواند در قضاوت نهایی موثر باشد، در مدت معین به کمیسیون ارسال می‌کند. رای نهایی کمیسیون در مورد این دانشگاه‌ها پس از این مدت و بررسی پاسخ دانشگاه اعلام می‌شود. بنابراین 7 دانشگاهی که براساس رای کمیسیون به مدت 2 سال تایید شده‌اند، در افتتاحیه هجدهمین همایش آموزش علوم پزشکی و جشنواره شهیدمطهری معرفی شدند. اما ملاک این معرفی مقایسه عملکرد دانشگاه‌ها با یکدیگر نبوده است، چراکه در مورد سایر دانشگاه‌ها هنوز رای نهایی کمیسیون نهایی نشده است.

او گفت: به این ترتیب، تعداد دیگری از دانشگاه‌ها نیز ممکن است به جمع دانشگاه‌های مورد تایید بپیوندند. البته اگر در این فرآیند انطباق با تمام استانداردها احراز نشود، بنابراین رای کمیسیون به صورت تایید مشروط با سایر حالات پیش‌بینی شده صادر می‌شود. بر‌خلاف رتبه‌بندی که منجر به اعلام تعداد محدودی از دانشگاه‌ها به عنوان برتر می‌شود، در اعتباربخشی ایده‌آل ما این است که همه دانشگاه‌ها نهایتا به انطباق با همه استانداردها دست یابند و این امر برای رشد روز‌افزون دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام می‌شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در پایان گفت: ساز‌و‌کارهای حمایتی ویژه‌ای برای دانشگاه‌هایی که بتوانند با همه استانداردها منطبق شوند در نظر گرفته شده است که این امر محدودیت زمانی ندارد و هریک از دانشگاه‌ها که تا پایان امسال به این هدف برسند، از این حمایت ها برخوردار می‌شوند.

برخی از دانشگاه‌ها در اطلاعیه‌هایی از عنوان «دانشگاه‌های برتر در اعتباربخشی موسسه‌ای» استفاده کرده‌اند، که با توجه به مفاهیم اعتباربخشی و تفاوت جدی آن با رتبه‌بندی، باید این عنوان اصلاح شود.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی

204/200

کد خبر: 763870

وب گردی

وب گردی