4 علت ضرورت سرمایه‌گذاری دولت در پروژه‌های علمی

حفاظت از علم امری مهم بوده و چیزی است که بر اکثر مسائل مخصوصا تحقیقات پزشکی تاثیر می‌گذارد.

به گزارش ایسکانیوز، به دلیل اهمیت بالای حفاظت از علم و پروژه‌های علمی، دولت‌های مختلف شروع به همکاری با دیگر سازمان‌های خیریه و صنعتی کردند. یکی از این کشورهای بزرگ انگلستان است که در این گزارش به بررسی آن خواهیم پرداخت.

این کشور مکاتباتی را با کمیته علوم و فناوری انجام داده و در آن شواهدی را ترسیم کرده که باید در تامین بودجه علمی در نظر گرفته شوند.

کمیته علوم و فناوری، یک گروه متخصص بوده که تضمین می‌کند تصمیم گیری‌ها و سیاست‌های دولت، پایه و اساس علمی دارند. این کمیته همچنین مسئولیت تعیین فناوری‌های اولویت‌دار کشور را بر عهده دارد.

این کمیته در نظر دارد تا با مطرح سازی نتایج و یافته‌های پژوهش‌های مختلف، اهمیت آن را به دولت نشان داده و بر تصمیم آنها برای سرمایه‌گذاری و اعطای بودجه تاثیر بگذارند.

در اینجا به چهار دلیل اهمیت حفاظت از آنچه دولت برای علم هزینه می‌کند خواهیم پرداخت.

1-پژوهش‌های علمی سبب نجات جان افراد می‌شود

تحقیقات علمی کمک می‌کند تا درمان‌های موثری برای بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان را توسعه دهیم. همچنین کمک می‌کنند تا درک ما از راه‌های جلوگیری از سرطان و همچنین تشخیص زود هنگام آن افزایش یابد.

اما این تحقیقات چه از طریق بودجه دولتی و چه از طریق کمک‌های مردمی انجام گیرد، تنها به نفع مردم و بیماران تحت حمایت دولت است.

2-پرداختن به پروژه‌های علمی به نفع اقتصاد دولت‌ها است

پرداختن به پژوهش‌های علمی و پیشرفت در این زمینه، همانطور که به نفع بیماران بوده، سبب بهبود اقتصاد دولت نیز می‌شود.

ما همچنین می‌دانیم که علم و نوآوری به بهره‌وری اقتصادی کشورها کمک می‌کند. به عنوان مثال، بین سال‌های 2000 تا 2008، بیش از نیمی از رشد بهره وری در انگلستان به دلیل علم و نوآوری بوده است.

بهره‌وری بالا امری بسیار ضروری بوده و بدان معنی است که دولت‌ها در حال کار موثرتر و استفاده بهینه از اقتصاد مملکت هستند که علم، نقش موثری در این بهره‌وری ایفا می‌کند.

3- پژوهش‌های علمی در سطح جهانی اهمیت بسزایی دارند

برای مثال انگلستان به دلیل کیفیت تحقیقات علمی در رتبه قابل توجه یعنی رتبه دوم در جهان قرار دارد.

وظیفه دولت نیز حفاظت از این شهرت جهانی است. برای مثال هر چه انگلستان در زمینه علمی شهرت بیشتری پیدا کند، مسئولیت دولت برای سرمایه‌گذاری بیشتر و جذب استعدادها و حمایت از طرح‌های علمی جدید سنگین‌تر خواهد شد.

4-حمایت از طرح‌های علمی به بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها کمک شایانی می‌کند

هنگامی که یک دولت در پروژه‌های علم سرمایه‌گذاری کند، در واقع با این کار به دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های خود کمک بسزایی کرده است.

این حمایت همچنین به تعلیم و آموزش و تربیت دانشمندان و پزشکان بزرگ منجر خواهد شد.

طبق گزارش‌های به دست آمده از کشور انگلستان، به ازای هر یک پوند بیشتر که دولت در زمینه‌های علمی سرمایه‌گذاری می‌کند، چیزی در حدود 1.13 تا 1.60 پوند به کمک‌های غیر دولتی و خصوصی به دولت اضافه شده که این امر به نوبه خود می‌تواند نوعی بازگشت سرمایه برای آن دولت محسوب شود.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 763905

وب گردی

وب گردی