مسواک های برقی در بازار غیراستاندارد هستند

عضو انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران، گفت: استفاده از مسواک برقی را برای عموم مردم توصیه نمی کنم و معتقدم مسواک برقی استاندارد، خیلی گران است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، دکتر سیاوش سوادی اسکویی در این باره اظهارداشت: در رابطه با دندانپزشکی اجتماعی و جامعه نگر خوشبختانه در چند سال اخیر تلاش های خیلی زیادی انجام شده اما هنوز آن انتظاری که داریم برآورده نشده و به طبع عوامل متعددی را می طلبد تا بتوانیم به این هدف برسیم.

‎به گفته مدیر گروه دندانپزشکی ترمیمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، یکی از عوامل خیلی مهم، فرهنگ سازی برای توجه به بهداشت دهان و دندان است که می طلبد غیر از دندانپزشکان، سیستم آموزشی و رسانه ها، خود مردم هم تلاش کنند و اگر همه عوامل دست به دست هم دهند می توان به بهبود بهداشت دهان امیدوار بودو متعاقب آن ارتقای سلامت، عوامل اجتماعی و عوامل اقتصادی را در پی خواهد داشت.

‎وی در ارتباط با استفاده از مسواک برقی در مقایسه با مسواک دستی، تاکید کرد: در چند سال اخیر استفاده از مسواک برقی متداول تر شده و استفاده از مسواک برقی در ارتباط با افراد مسن و افرادی که ناتوان جسمی و ذهنی هستند خیلی بهتر است نسبت به مسواک معمولی ولی به صورت عام نمی شود گفت که مسواک برقی با وجود اینکه بعضی از مسواک های برقی بین دندانی را بهتر تمیز میکند,ارجح است و دیده شده در افرادی که از مسواک برقی استفاده می کنند، تحلیل لثه در آنها افزایش داشته است.

‎عضو انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران، عنوان کرد: در صورت استفاده از مسواک برقی بهتر است از مسواک های استاندارد که حالت ارتعاش و عقب و جلو و چرخشی داشته باشند استفاده شود که در خیلی از این نوع مسواک ها، این حالت ها دیده نمی شود.

‎وی ادامه داد: مسواک های دستی چه از لحاظ دسترسی و چه از لحاظ اقتصادی و با توجه به تنواع برای جامعه ما بهتر از مسواک برقی است.

‎اسکویی افزود: به عنوان یک متخصص برای افرادی که ناتوان نیستند مسواک دستی را توصیه کنم و کسی که زمان کافی دارد به طبع مسواک دستی خیلی موثرتر و مناسب تر از مسواک های برقی است که به صورت غیر استاندارد در بازار وجود دارد و اگر استاندارد باشد قطعا گران قیمت هستند.

‎وی برای تمام افراد مسواک های دستی را پیشنهاد کرد که انواع مختلف آن به راحتی در دسترس است و برای کسانی که تحلیل لثه دارندو یاجراحی لثه شدند، گفت: مسواک برقی را توصیه نمی کنم
‎و اهمیت به بهداشت دهان باید مورد توجه قرار گیرد و با یک مسواک خیلی ارزان قیمت هم می توانیم در هر سه وعده غذایی و با استفاده از مسواک زدن صحیح و نخ دندان پلاک میکروبی را کنترل کنیم و از لحاظ بیماری لثه و کنترل پوسیدگی می توانیم حرف اول را بزنیم.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 763912

وب گردی

وب گردی