یزدی ها سال گذشته  کمتر خون اهدا کردند

مدیر کل انتقال خون استان یزد با اشاره به این که در سال گذشته استان یزد شاهد روند نزولی اهدای خون بانوان بوده است، گفت: میزان خون اهدایی در استان در سال 95 حدود 40 هزار واحد بوده است.

به گزارش ایسکانیوز دکتر «نقی تقوایی»ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: این سازمان نیاز به مشارکت حداکثری همه آحاد جامعه به ویژه بانوان در امر اهدای خون دارد و این در حالی است که متأسفانه در سال گذشته از این لحاظ روند نزولی را در استان شاهد بوده‎‎ایم.

وی با بیان این که بنا بر فتوای برخی از مراجع و علمای دین، اهدای خون بر حجامت اولویت دارد، افزود: هنگامی که می‌توانیم از خون و فرآورده‌های خونی در راستای نجات همنوع خود استفاده کنیم، دور ریختن آن مناسب نیست لذا از شهروندان عزیز می‎‎خواهیم که به جای راه ‎‎ های قدیمی کم کردن خون، در امر مقدس اهدای خون سهیم باشند .

تقوایی در ادامه تهیه فراورده‌های خونی به جای خون کامل را یکی از چالش‌های مهم مراکز انتقال خون از جمله سازمان انتقال خون استان ذکر کرد و با اشاره به کاربردهای درمانی فرآورده‌های خونی، اعلام کرد: افزایش میزان پلاکت فرزیس، راه‌اندازی پلاسمای فرزیس و افزایش تهیه کیسه‌های کم لکوسیت از جمله محصولات نوین انتقال خون استان یزد در سال جاری هستند .

مدیر کل انتقال خون استان در این مورد افزود: این محصولات نوین به صورت تخصصی تولید می ‎‎ شود و برای درمان بیمارانی که مبتلا به بیماری ‎‎ های خاص هستند، مورد استفاده قرار می ‎‎ گیرد .

وی یکی دیگر از برنامه ‎‎ های این مرکز که از چند سال گذشته شروع شده و امسال نیز دنبال خواهد شد را موضوع کاهش ضایعات خونی بیمارستان‏‏ها و استفاده و مدیریت مصرف بهینه خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی استان ذکر کرد.

دکتر تقوایی در پایان نیز با تشکر از همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان و مراکز درمانی در این امر، اظهار کرد: کاهش ضایعات فراورده‌های خونی از اهم فعالیت‌های امسال انتقال خون استان خواهد بود.

منبع: ایسنا

منتشر کننده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 763977

وب گردی

وب گردی