ردپای اقتصاد مقاومتی در کارنامه دکتر «علی محمد نوریان»

علی درخشان-روزنامه نگار

مطالعه و بررسی جو همیشه مورد نظر دانشمندان ایرانی بوده است. از این رو بسیاری از دانشمندان نجوم در اثر خود بخشی را به مسائل جوی اختصاص دادند.

محمد بن زکریای رازی، ابن سینا، حکیم عمر خیام، ابوریحان بیرونی و انوری شاعر معروف از شخصیتها و دانشمندان ایرانی بوده اند که پیرامون پدیده های جوی مطالبی را در آثار خود به یادگار گذاشته اند.

فعالیت های منظم هواشناسی اولین بار با اندازه گیری عناصر جوی توسط سفارتخانه های انگلیس و روس در تهران و مناطق نفت خیز جنوب کشور شروع شد که این اطلاعات صرفاً به بایگانی کشورهای مربوطه منتقل شده و احتمالاً در برنامه های تحقیقاتی آنها مورد استفاده ویژه قرار گرفته است.

بعد از جنگ جهانی دوم نیروهای متفقین برای سلامت پرواز هواپیماهای خود یک واحد کوچک هواشناسی دایر کردند که نیازهای هواشناسی هواپیمایی آنها را تامین می کرد در این زمان بنگاه مستقل آبیاری وزارت کشاورزی، اقدام به تربیت یک گروه دیده بان هواشناس نمود که این دیده بانان در سال 1327 فارغ التحصیل و در ایستگاه های هواشناسی مشغول به کار شدند.

هواپیمایی کشوری نیز به علت نیاز به اطلاعات جوی در فرودگاه های اصلی کشور اقدام به تاسیس ایستگاه های هواشناسی کرد. در اثر نیاز شدید برنامه ریزان به آمار و اطلاعات اقلیمی از نواحی مختلف کشور و ناهماهنگی در تاسیس ایستگاه های هواشناسی که توسط بخشهای مختلف انجام می شد، مسئولان وقت تاسیس یک واحد هواشناسی مستقل در کشور را ضروری دانسته و در سال 1334 شمسی اداره کل هواشناسی کشور وابسته به وزارت راه تاسیس شد.

با توجه به اهمییت روز افزون این سازمان پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی علی محمد نوریان بنا به صلاحیت ها و پتانسیل هایی که داشت به عنوان سکاندار این سازمان از سال 1360 فعالیت خودرا آغاز کرد و یکی از مهمترین کارهایی که در این حوزه صورت داد اصلاح مسیر های هوایی پس از دوران جنگ بود.

طرح کوتاه شدن برخی مسیرهای هوایی با هدف صرفه جویی در زمان،سوخت،هزینه و حتی استهلاک هواپیماهای موجود با همکاری و هماهنگی بخش نظامی، شورای امنیت ملی و دیگر مراکز ذیربط صورت گرفت.

به دنبال کوتاه شدن برخی مسیرهای هوایی، مصرف سوخت نیز کمتر می‌شود و طبیعی است با این اقدام شرکت‌های هواپیمایی تمایل بیشتری برای عبور از مسیرهای هوایی ایران را دارند.

بنا به این گزارش این طرح که از سوی علی محمد نوریان پی گیری شد سبب شده تا صرفه جویی 400 میلیارد ریالی سوخت هواپیما میسر شود ضمن آنکه به گفته مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با عبور فقط 30 پرواز در روز، 3500 میلیارد ریالی صرفه‌جویی سوخت با کوتاه شدن مسیرهای هوایی رخ می‌دهد که باید گفت این موضوع بر اصل اقتصاد مقاومتی تکیه دارد که این امر اهمیت خودکفایی در اقتصاد و جلوگیری از هدر رفت سرمایه ها و منابع مالی کشور را مهم تلقی می کند.

می توان گفت این طرح یکی از اقدامات مهم و حساسی بود که در راستای اقتصاد مقاومتی قبل از طرح گسترده آن به ثمر نشست.

مدرن کردن سیستمهای ارتباطی و فناوری اطلاعات در هواشناسی، تجهیزات دریافت ماهواره ای، ایستگاههای هواشناسی خودکار، سیستم سوئیچ اتوماتیک و ارتقاء سطح نرم افرازها و مدل سازی جوی ،تاسیس 24 مرکز تحقیقاتی هواشناسی و علوم جو در نقاط مختلف و اجرای ده ها پروژه تحقیقاتی در 9 گرایش هواشناسی کاربردی از جمله طرح های مهم دیگری است که در کارنامه 30 ساله ی علی محمد نوریان به ثبت رسیده است.

چندی پیش طی حکمی از سوی دکتر علی اکبر ولایتی رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی دکتر علی محمد نوریان به سمت سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد.

انتشار دهنده:سرلک

کد خبر: 764065

وب گردی

وب گردی