معاون بنیاد ملی نخبگان: عربستان 6برابر ایران ثبت اختراع جهانی دارد/سقف حمایت بنیاد نخبگان 700 میلیون تومان است

افتتاحیه ششمین جشنواره ملی مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی و هشتمین جشنواره رویش بنیادهای نخبگان پهنه دماوند صبح امروز با حضور،دکتر مرتضی موسی خانی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر اردو خانی رئیس بنیاد نخبگان استان تهران، معاونان و مسئولان بنیان نخبگان، دکتر داوود ثمری مدیرکل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر احمد شمس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر غلامعلی منتظر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه در این مراسم گفت: ما در بنیاد ملی نخبگان تلاش‌مان این است تا همه آحاد نخبگان را زیر پوشش خود قرار دهیم آنها را شناسایی کنیم و برای آنها برنامه ریزی کنیم که چگونه آنها می توانند بیشتر به کشور خدمت کنند. طی این برایند در سه سال گذشته با همکاری همه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی؛ چه آنهایی که امروز در دانشگاه نیستند و چه کسانی هستند، از جمله دکتر واشقانی، دکتر ثمری و مهندس طباطبایی و دکتر موسی خانی، برنامه ریزی بر این جشنواره انجام شد و امروز در حال نتیجه دادن است. طبق تصمیم گیری ها مقرر شده، هر کسی که خلاقیتی دارد، شناسایی شود و این جشنواره نمونه کامل همکاری است که بین بنیاد نخبگان استان تهران و چهار استان دیگر و دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزاری است.

او ادامه داد: تلاش ما در بنیاد ملی نخبگان، کشف خلاقیت های ذهنی افراد است که همان هدف برگزاری این جشنوراه است. بنابراین دنبال اختراعاتی هستیم که ذهن خلاق جوانان آنها را پایه ریزی کرده، مبتنی بر دانش و فناوری نو و ناظر به نیاز جامعه و اقتصاد محور باشد. بر اساس این موضوع هیات داوران متشکل از اعضای فرهیخته بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه آزاد اسلامی هستند در جشنواره برای داوری آثار حضور دارند. بعد از انتخاب برترین ها، کار اصلی بنیاد ملی نخبگان آغاز می شود. این جشنواره نقطه آغاز یک فرآیند نسبتا طولانی است. بنیاد ملی نخبگان بین 3 تا 5 سال این اختراعات را حمایت می کند. از 132 اختراعی که امروز در جشنواره حضور دارند،پیش بینی می شود 20 تا 30 درصد آنها قابلیت های ذکر شده را دارند. منتخبین بعد از اتمام جشنواره واره فرآیندی سه مرحله ای می شوند. مرحله اول ارائه امکانات و خدماتی است که هر فرد بتواند اختراعش را ارتقا به محصول دانش بنیان تبدیل کند که حدود 1/5 سال طول می کشد.

منتظر افزود: در مرحله دوم فرد تبدیل به شرکت دانش بنیان می شود و در مرحله سوم شرکت سمت بازار هدایت می شود تا بتواند محصول خود را بفروشد و رکن اقتصادی این فرآیند را تکمیل کند. این فرایند بین 10 تا 30 طول می کشد. یعنی مجموعا بین 3 تا 5 سال طول می کشد تا این فرآیند انجام شود. این فرآیند با پشتیبانی کامل بنیاد ملی نخبگان انجام می شود و نخبگان فقط باید با اختراع و ذهن خلاق خود به این فرآیند وارد شوند. در طراحی این مسیر برای تبدیل شدن فرد به شرکت حدود 20 میلیون هزینه لازم دارم، زمانی که شرکت نوپا برای تبدیل شدن به شرکت بالغ حدود 100 تا 150 میلیون هزینه و برای ورود به بازار حدود 500 تا 700 میلیون از سوی بنیاد ملی نخبگان حمایت می شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان گفت: آمار جهانی نشان می دهد از هر هزار اختراع فقط سه عدد آنها به بازار می رسد. بنیاد ملی نخبگان پشت سر جوانان و نخبگان است که این مسیر را طی کنند اما آورده نخبگان در این مسیر ذهن خلاق و پویاست. البته بنیاد یک سری تسهیلات دیگری هم برای دانشجویان و دانش آموختگان دارد.

دانشگاه ها جایی خوبی برای اختراع نیستند

او با اشاره به شعار سال 96 که از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شده است، گفت: این مسیر، مسیر توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی مبتنی بر دانش است.

منتظر با بیان اینکه موضوع اختراع و نوآوری با هم پیوسته هستند، گفت: ایران در سال 2015، 64 اختراع ثبت کرده است و رتبه 51 در سطح جهان را کسب کرده است. کشورهایی مانند عربستان 6 برابر کشور ما ثبت اختراع جهانی داشته است. تجربه جهانی از ثبت اختراع توسط فرد گذشته است و به جایی رسیده که شرکت ها در حال ثبت اختراع هستند که این موضوع مورد توجه همه دنیا قرار گرفته است و شرکت هایی مانند سامسونگ، آی بی ام، کنون و گوگل بیشترین ثبت اختراع در دنیا را داشته اند. بیش از 85 درصد اختراعاتی که در دنیا ثبت می شود، توسط شرکت ها انجام شده است. این موضوع نشان می دهند محل اختراع به نوآوری به شدت نزدیک شده است. نوآوری به بازار و تجارت و سودآوری نگاه می کند. اختراع ابتدایی ترین نقطه آغاز این روند است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه اختراعات باید در یک نظام انجام شوند، گفت: مسئولان باید به این موضوع توجه کنند و به این سمت حرکت کنند که شرکت ها نیاز به نوآوری، تحقیق و توسعه و نیروی انسانی خلاق داشته باشند. این ضعف ما در سیستم اختراعات است. دانشگاه های جهانی خلاف تصور ما جای خوبی برای اختراع نیستند و این تصور غلطی است که ما داریم. کمتر از 4 درصد اختراعات در دنیا مربوط به دانشگاه هاست.

او در پایان ضمن قدردانی از مدیران دانشگاه آزاد اسلامی و بنیادهای ملی نخبگان استانی، افزود: در ایران بیشترین تعداد اختراعات در حوزه پزشکی و پیراپزشکی است، در صورتی که بیشترین اختراعات در دنیا در حوزه برق و الکترونیک و فناوری اطلاعات است. دومین حوزه پر اختراع در ایران حوزه شیمی و داروسازی است اما در خارج از کشور در حوزه تجارت و خدمات الکترونیک است، بنابراین می بینیم که موضوعات با هم در ایران و دنیا متفاوت است و موضوعاتی که اختراعات دنیا بر آنها تاکید دارد همان مسائلی است، اقتصاد دنیا بر آن استوار است. یعنی اقتصاد که اختراع را هدایت می کند.

خبرنگار: مهرنوش زارعی هنزکی / انتشار دهنده: پارسا فرخوی

204/201

کد خبر: 764147

وب گردی

وب گردی