آمانو: تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی به شدت نگران‌کننده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) با اعلام اینکه تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی به شدت نگران‌کننده است از پیونگ یانگ خواست تا برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از وبسایت آژانس، یوکیو آمانو روز سه‌شنبه در کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای(NPT) در سخنانی گفت: وجود نشانه‌هایی مبنی بر اینکه کره‌شمالی فعالیت‌های مربوطه به برنامه هسته‌ای خود را کند نکرده است از نگرانی‌های جدی جامعه است.

این جملات آمانو در همان روزی مطرح شد که تحلیل‌گران آمریکایی اعلام کردند بنابر اطلاعات به دست آمده از طریق عکس‌های ماهواره‌ای، کره‌شمالی فعالیت‌های خود را در سایت هسته‌ای پیونگ ری از سرگرفته است.

وی افزود: بدون دسترسی مستقیم آژانس به سایت‌ها و تاسیسات هسته ای کره‌شمالی، قادر نخواهیم بود وضعیت فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی را ارزیابی کنیم. کره شمالی شش سال پس از آنکه از معاهده NPT خارج شد در سال 2009 همه بازرسان آژانس را از کشورش اخراج کرد.

NPT معاهده ای است که کشورها از این طریق درخلع و عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای درجهان با آژانس همکاری می‌کنند که هم اکنون 190 کشور عضو آن هستند.

به گزارش ایسنا، پس از ورود چند ناو آمریکایی به آب‌های شبه جزیره کره، مقامات دو کشور بارها یکدیگر را به انجام حملات نظامی و هسته‌ای تهدید کردند.

رابرت وود، نماینده آمریکا در کنفرانس خلع تسلیحات در ژنو از اعضای NPT خواست تا بر روی کره ‌شمالی تمرکز کنند.

وود تاکید کرد که هدف آمریکا در کره شمالی تغییر رژیم نیست و تنها به دنبال توقف برنامه هسته‌ای این کشور هستیم.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 764156

وب گردی

وب گردی