اختلاف‌نظر شدید ژاپنی‌ها درباره بازبینی قانون اساسی صلح‌طلب این کشور

نتایج یک نظرسنجی در ژاپن نشان می‌دهد حامیان ایجاد تغییر در قانون اساسی صلح‌طلب این کشور رو به افزایش است.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از رویترز، نتایج یک نظرسنجی که روز چهارشنبه منتشر شد نشان می‌دهد رای‌دهندگان ژاپنی درباره برنامه شینزو آبه – نخست وزیر ژاپن – به منظور بازبینی قانون اساسی صلح‌طلب این کشور، اختلاف نظر شدیدی دارند.

نتایج این نظرسنجی که در سالروز تصویب قانون اساسی ژاپن منتشر شد، نشان می‌دهد حمایت از درخواست آبه برای بازبینی در یک منشور که به وسیله آمریکا و پس از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم نوشته شد، رو به افزایش است.

نزدیک به 46 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند خواستار بدون تغییر باقی ماندن قانون اساسی کشورشان هستند. این در حالی است که در یک نظرسنجی مشابه در سال گذشته، این سطح حمایت از قانون اساسی 50 درصد اعلام شده بود.

همچنین، در این نظرسنجی، 45 درصد شرکت‌کنندگان موافق اعمال تغییرات در قانون اساسی ژاپن بوده اند. این رقم نسبت به سال گذشته، 5 درصد رشد داشته است.

کره شمالی در سال گذشته، آزمایش‌های موشکی خود را افزایش داده است. تازه‌ترین این آزمایش‌ها، روز شنبه انجام شد که موفقیت آمیز نیز نبود. کره شمالی تهدید کرده است به ژاپن حمله خواهد کرد.

بر اساس ماده 9 قانون اساسی ژاپن، این کشور حق آغاز جنگ را برای همیشه از خود سلب کرده است. دولت‌های ژاپن در طول سال‌های گذشته این ماده از قانون اساسی را به عنوان حق استفاده از ارتش به منظور "دفاع از خود" استنباط کرده اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

303

کد خبر: 764159

وب گردی

وب گردی