حمایت ایران از اعتراض کشورهای غیرهسته ای به دارندگان سلاح هسته ای

رئیس هیات جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس (ان پی تی) تلاش کشورهای غیرهسته ای برای مذاکره درباره منع گسترش سلاح های هسته ای را اعتراض جمعی به کشورهای دارنده این نوع سلاح ها عنوان کرد.

به گزارش ایسکانیوز ، غلامحسین دهقانی گفت : امیدواریم این اقدام کشورهای غیرهسته ای دارندگان این سلاح های غیرانسانی را به این نتیجه برساند که نمی توانند برای همیشه از پای بندی به تعهدات صریح حقوقی خود طبق معاهدات ان پی تی برای امحای کامل سلاح های هسته ای خویش شانه خالی کنند و این وضعیت هشدار دهنده نیز نمی تواند برای همیشه تداوم داشته باشد.

مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه در این نشست که با حضور نمایندگان کشورهای عضو ان پی تی به مدت دو هفته در وین در جریان است، از عدم پای‌بندی کشورهای هسته ای به تعهدات خلع سلاح هسته ای خود به شدت انتقاد کرد و گفت: طی 47 سال گذشته این کشورها از اجرای تعهدات خود در زمینه خلع سلاح هسته ای سر باز زده اند و این اصلی ترین چالش اجرای ان پی تی است که باید به آن پایان داده شود. در این راستا، وی خواستار پای بندی این کشورها به تعهداتشان تحت ان پی تی شد.

وی اظهار داشت: در آستانه پنجاهمین سالگرد لازم الاجرا شدن ان پی تی فرصت مناسبی بدست آمده است تا ضمن بررسی اجرای مفاد آن و ارزیابی علل عدم تحقق اهداف آن، چالشهای اجرای این معاهده را مشخص کرده و با غلبه بر این چالشها زمینه اجرای کامل آن را فراهم آوریم.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه تصریح کرد: کشورهای غیرهسته ای با این پیش فرض به عضویت این معاهده در آمده اند که با اجرای آن شاهد حذف کامل سلاح هسته ای در تمام دنیا باشند.

وی افزود: هدف معاهده فقط این نبوده که از دستیابی کشورهای غیرهسته ای به سلاح هسته ای جلوگیری کند، بلکه خلع سلاح کشورهای هسته ای نیز از اهداف ذاتی و چه بسا هدف مهمتر این معاهده بوده است.

دهقانی با اشاره به اینکه الزام به خلع سلاح هسته ای در ماده 6 ان پی تی تصریح شده است و کلیه کشورها بایستی با حسن نیت آن را اجرا کنند، افزود: اجرای این تعهدات نه اختیاری است و نه مشروط به فراهم بودن « ثبات استراتژیک» و یا شرایط لازم در «محیط امنیت بین المللی»، آنگونه که بعضی عنوان می کنند.

رئیس هیات ایران هشدار داد که تداوم این وضعیت می تواند موجب بی اعتباری هرچه بیشتر این معاهده گردد.

دهقانی با تأکید بر لزوم جهانشمولی این پیمان و انتقاد شدید از در اختیار داشتن سلاح هسته ای توسط رژیم صهیونیستی که تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه و فراتر از آن است، خواستار اعمال فشار جامعه جهانی بر این رژیم برای پیوستن بدون قید و شرط به ان پی تی به عنوان یک عضو غیرهسته ای و قرار دادن کلیه فعالیت های هسته ای خود تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی گردید.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه با اشاره به افزایش کاربرد انرژی هسته ای در جهان، ضرورت تحقق حق مسلم کشورها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را مورد تاکید قرار داد و خواستار رفع کلیه محدودیت ها در این زمینه، بویژه در انتقال مواد، تجهیزات، دانش و تکنولوژی هسته ای به کشورهای در حال توسعه شد.

دهقانی در پاسخ به اظهارات برخی کشورها تاکید نمود که قطعنامه 2231 و برجام هیچ ارتباطی با آزمایشات موشکی جمهوری اسلامی ایران که فعالیتی مشروع، دفاعی و متعارف می باشد ندارد و همه کشورها بویژه مذاکره کنندگان این توافق باید همانطور که ایران به تعهداتش در کمال شفافیت عمل نموده است به تعهداتشان تحت توافق پای بند باشند.

طبق ان.پی. تی. کنفرانس بازنگری این معاهده هر پنج سال یک بار برگزار می شود. قبل از آن نیز سالانه یک نشست کمیته مقدماتی آن کنفرانس تشکیل می گردد. کنفرانس بازنگری آتی ان پی تی در سال 2020 برگزار خواهد شد.

خبرنگار:علی درخشان/تایید:سرلک

کد خبر: 764239

وب گردی

وب گردی