اخذ مالیات از خانه های خالی خردادماه اجرایی می شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اخذ مالیات از خانه های خالی از خرداد ماه به مرحله اجرایی می رسد، گفت: شب گذشته با تصویب شورای عالی پول و اعتبار تسهیلات مسکن برای هر یک از زوج های جوان به 100 میلیون تومان رسید.

به گزارش ایسکانیوز، حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهر سازی در نشست خبری امروز خود در خصوص اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت: سامانه اخذ مالیات از خانه‌های خالی از خرداد ماه امسال اجرا می‌شود و این یکی از ابزارهای کنترل خانه‌های خالی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در کشور حدود 2600 واحد خالی وجود دارد، گفت: این تعداد از خانه‌ها حدود 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای آنها انجام شده و یکی از سیاست‌های غلطی بود که به مرحله اجرا رسید.

معاون وزیر راه و شهر سازی به آمارهای نگران کننده خانه‌های خالی اشاره کرد و گفت: بیشترین خانه‌های خالی مربوط به واحدهای لوکس در شمال شهر است که مربوط به افراد مرفهی است که دارای دو خانه هستند.

وی توضیح داد: سال اول دارندگان این واحدها از دادن مالیات معاف هستند اما از خرداد ماه ، مالیات بر اجاره گرفته می‌شود و هر ساله میزان مالیات افزایش داده می‌شود.

معاون وزیر راه و شهر سازی به اشکالات این طرح اشاره کرد و گفت: متاسفانه رقمی که از مالکان خانه‌ها جهت مالیات دریافت می‌شود زیاد نیست و بسیاری از مالکان را دچار مشکل نمی‌کند و این کمبود میزان مالیات یکی از اشکالات اساسی این طرح به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اهمیت زیاد مسکن برای هر خانواده ایرانی گفت: مسکن یکی از عوامل کمک کننده به قوام زندگی به شمار می‌رود اما افراد باید بخش زیادی از درآمد خود را به خرید مسکن اختصاص دهند.

مظاهریان با اشاره به اینکه مسکن در سال‌های گذشته افت و خیزهای زیادی را تجربه کرده است، گفت: دولت یازدهم در شروع فعالیت خود یک پروژه نیمه تمام به نام مسکن مهر را قبول کرد و مسکن مهر در ابتدای دولت یازدهم پیشرفت 55 درصدی داشته بود و دولت طی چهار سال توانست مسکن مهر را به پیشرفت 95 درصدی برساند.

وی یادآور شد: 5 درصد از پروژه مسکن مهر که معادل 130 هزار واحد می‌شود باقی مانده تا چند ماه آینده این تعداد نیز به اتمام می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تسهیلات مسکن مهر از 20 میلیون به 40 میلیون تومان افزایش پیدا کرده، گفت: دولت با استفاده از منابع دیگر سعی در تکمیل پروژه مسکن مهر دارد که تا پایان سال این پروژه‌ها به اتمام می‌رسد.

مظاهریان با بیان اینکه طی چند سال گذشته بازار مسکن در تصرف سفته بازان و سوداگران بوده است، گفت: دولت سعی کرد بازار مسکن را از نگاه سرمایه گذاری به نگاه مصرفی تغییر دهد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش تسهیلات مسکن برای زوج های جوان گفت: میزان تسهیلات برای هر سپرده گذار از 80 میلیون تومان به 100 میلیون تومان افزایش یافته است .

مظاهریان با اشاره به اینکه بازار مسکن یک بازار سرمایه گذاری نیست، گفت: سعی کرده‌ایم طی چهار سال گذشته حباب قیمت مسکن را تخلیه و طی برآوردهای انجام شده 20 درصد قیمت واقعی مسکن کاهش و قیمت را پایدار نگه داریم.

افزایش 5.6 درصدی قیمت مسکن درسال گذشته

وی در ادامه افزود: سال گذشته افزایش قیمت مسکن 5.6 درصد و تعداد معاملات 3.7 درصد افزایش یافت. همچنین حجم پول‌های معامله شده در مسکن 21.4 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و این آمارها نشان می‌دهد که رونق به سمت مصرف گرایش پیدا کرده و ما در حال حاضر شاهد رونقی هستیم که با افزایش شدید قیمت روبرو نبوده است.

معاون وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه برای زوج‌های جوان در طول‌ سال گذشته قدرت خرید افزایش یافته است، گفت: برنامه‌ای تهیه شده که با ایجاد صندوق پس انداز یکم تسهیلات بی سابقه‌ای معادل 160 میلیون تومان پرداخت شود که با تصویب شورای پول و اعتبار در شب گذشته این میزان تسهیلات به 200 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

افزایش دو برابری سپرده گذاری در صندوق سپرده گذاری مسکن یکم

وی در ادامه افزود: در حال حاضر 165 هزار نفر در صندوق پس انداز یکم سپرده گذاری کرده‌اند که معادل 3 هزار و 500 میلیارد تومان است و بانک عامل موظف به پرداخت این میزان تسهیلات است.

مظاهریان با اشاره به اینکه امسال سعی خواهیم کرد میزان سپرده گذاری‌ها را دو برابر یعنی 7500 میلیارد تومان کنیم، تصریح کرد: با حمایت‌های دولت میزان سرمایه گذاری‌ها را تا پایان سال به 10 هزار میلیارد تومان افزایش خواهیم داد و اهمیت موضوع به آن است که این تسهیلات متکی به بودجه دولت نیست و تمامی آنها بر مبنای پس انداز مردم است.

معاون وزیر راه و شهر سازی گفت: امیدوار هستیم تعداد 165 هزار سپرده را به دو برابر افزایش داده و مسیر خانه دار شدن را تسهیل کنیم.

وی با اشاره به آمارهایی که از سوی مرکز آمار در زمینه قیمت مسکن منتشر شده، بیان کرد: از سال 84 تا 92 قیمت مسکن 6 برابر افزایش یافته و از 650 هزار تومان در هر متر مربع به 3 میلیون 950 هزار تومان در سال 92 رسید ،این در حالی است که قیمت مسکن از سال 92 تا کنون از متری 3 میلیون و 950 هزار تومان به 4 میلیون و 370 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

مظاهریان در ادامه به قیمت زمین اشاره کرد و گفت: طی سال‌های 84 تا 92 قیمت زمین از 640 هزار تومان به 5 میلیون و 500 تومان افزایش پیدا کرد که معادل 8.6 درصد است، اما از سال 92 تا کنون ما شاهد افزایش تنها 2 درصد قیمت زمین بوده ایم.

معاون وزیر راه و شهر سازی به آمارهای اجاره اشاره کرد و گفت: از سال‌های 84 تا 92 رشد قیمت اجاره 3.4 درصد افزایش پیدا کرده و در حال حاضر این میزان اجاره تنها یک و نیم برابر رشد پیدا کرده است. این آمارها نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته بازار مسکن با ثبات ترین قیمت‌ها را شاهد بوده است.

اجرای طرح مسکن اجتماعی و حمایتی از خرداد ماه

معاون مسکن و ساختمان به طرح مسکن اجتماعی و حمایتی نیز اشاره کرد و گفت: طرح مسکن اجتماعی و حمایتی در اسفندماه تصویب شد و مجری این طرح بنیاد مسکن است که مقرر شده طی 5 سال هر سال حدود 100 هزار واحد تحت عنوان مسکن حمایتی به اجرا برساند.

وی یادآور شد: مقرر شده در طی 5 سال آینده از طریق این طرح 500 هزار واحد مسکونی تحت عنوان مسکن حمایتی و اجتماعی تحت اختیار افراد قرار گیرد.

مظاهریان با اشاره به اینکه دهک‌های 1 تا 6 طرح‌های مسکن حمایت و اجتماعی تحت پوشش قرار می‌دهد، گفت: که دهک‌های یک و دو شامل مسکن اجتماعی می‌شود و از طریق پرداخت اجاره و ودیعه این طرح متقاضیان را تحت پوشش قرار می‌دهد ، سایر دهک‌ها از طریق مسکن حمایتی تحت پوشش قرار می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهر سازی به صندوق پس انداز مسکن یکم اشاره کرد و گفت: این صندوق کمک بزرگی به خانه دار شدن خانه اولی‌ها می‌کند و تسهیلات به زوج‌های جوان نیز با پایین ترین نرخ ، معادل 9.5 درصد به زوج‌های جوان پرداخت می‌شود.

وی به مسکن مهر نیز گریزی زد و گفت: در این طرح غفلت بزرگی صورت گرفت، به‌طوریکه با عدم جانمایی مناسب برای ساخت، مشکلات بزرگی را ایجاد کرد و از سوی دیگر با تزریق منابع مالی از سوی دولت تورم هنگفتی به کشور وارد کرده است.

افزایش تراکم ساختمان ها بزرگ ترین دلیل رشد قیمت زمین

مظاهریان با اشاره به اینکه افزایش تراکم در ساخت و ساز زمینه ساز افزایش پیدا کردن قیمت زمین شده است، گفت: متاسفانه با افزایش تراکم در ساختمان‌ها انضباط شهری به هم ریخته شده است، اما سعی کرده‌ایم در طی 4 سال گذشته این افزایش را تا حدودی کنترل کنیم.

وی با اشاره به اینکه قیمت زمین در تهران معادل شهرهای سوئیس و حتی بیشتر از آن است، گفت: سودا گران با ایجاد سفته بازی در بازار زمین و ساختمان قیمت‌ها را به چندین برابر افزایش داده‌اند.

افزایش 500 درصدی قیمت مسکن در دولت گذشته

در ادامه این جلسه چگینی معاون اقتصاد وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه در دولت گذشته قیمت مسکن رشد 500 درصدی را تجربه کرده است، گفت: در دولت یازدهم قیمت مسکن حدود 10 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی به بازار اجاره نیز اشاره کرد و گفت: اجاره در طول 4 ساله گذشته 50 درصد افزایش یافته این در حالی است که در طول 8 سال دولت گذشته 240 درصد رشد پیدا کرد.

چگینی با اشاره به اینکه قیمت زمین رشد 740 درصدی داشته است، گفت: قیمت زمین در طی دهه‌های گذشته 20 درصد پایین‌تر از قیمت مسکن بود اما در حال حاضر 20 درصد بالاتر از قیمت مسکن است که این افزایش قیمت ناشی از سوداگری بود که در بازار ایجاد شد.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

کد خبر: 764251

وب گردی

وب گردی