من می نویسم مشکل تامین معاش خانواده ، تو بخوان   زن سرپرست خانوار

اگر بگوییم درمیان آسیب های اجتماعی جامعه ،وضعیت معاش و گذران عمر و تامین هزینه های زندگی زنان سرپرست خانوار مهمتر و نگران کننده تر از دیگر آسیب هاست پر بیراه نگفته ایم فقط کافی است سرمان را بچرخانیم و تنها میان اعضای خانواده و اقوام و دوستان و همسایگان زندگی زنان سرپرست خانوار را مرور کنیم .

زهره حاجیان- به اعتقاد یک مددکار اجتماعی هر قشر و گروهی از افراد جامعه با توجه به منابع و امکانات موجودی که در اختیار دارند، وظایف و مسئولیت های نیز باید انجام دهند. اگر امکانات با مسئولیت های آنان سازگاری نداشته باشد دچار مشکل خواهند شد یا به درستی از عهده مسولیت خود بر نخواهند آمد.

دکترحسن زائری لطف با اشاره به اینکه زنان سرپرست خانوار از جمله گروه هایی هستند که دارای نقش های متعددند به ایسکانیوز می گوید: آنان علاوه بر کسب درآمد جهت اداره امور زندگی، کارهای خانه، مراقبت و نگهداری از فرزندان، مدیریت و بهبود شرایط را نیز عهده دارند.

به اعتقاد این مددکار اجتماعی از جمله مشکلات زنان سرپرست خانوار مشکلات اقتصادی است. وی می گوید: زنان سرپرست خانوار علاوه بر نقش مادری نقش اقتصادی را نیز برعهده می گیرند. در این وضع نکته مهم، وضع اشتغال آنان است. اگر زنی قبل از به عهده گرفتن سرپرستی خانواده، از نظر مادی وابسته نباشند تا حدی توانایی فائق آمدن بر مشکلات را دارد.

مشکل دیگر اینگونه خانواده ها، نداشتن مسکن است و به دلیل پایین بودن درآمد نمی توانند مسکن مناسبی را اجاره کنند و مجبور در مناطق نامناسب که اجاره کمتری دارند سکونت داشته باشند و مشکلات فرهنگی خاصی را به دنبال دارد و یا در خانه های غیر استاندار زندگی کنند که خود این امر سلامتی آنها را مورد تهدید قرار می دهد.

وی با اشاره به مشکلات اجتماعی زنان سرپرست خانوار می گوید: وجود مراکز متعدد تصمیم گیری در مورد این قشر موجب شده تا سیاست های یکسانی به کار گرفته نشود و خدمات رسانی به این افراد یکسان نباشد و حتی در بعضی موارد دوباره کاری صورت گرفته و یا خانوارهای نیازمند واقعی تحت پوشش هیچ نهادی قرار نگیرند. بطور کلی حمایت های اجتماعی منسجم و قوانین کارآمد در این زمینه ضعیف عمل کرده و توان حل مشکلات را ندارند و از طرفی نداشتن مستمری قابل قبول و بیمه های درمانی مشکلات خاص خود را دارند.

دکتر زائری لطف می گوید: در مواردی این زنان ارتباطات و تعاملات خود را با نزدیکان و شبکه حمایتی خود را از دست می دهند، فرزندانشان از نظر تربیت اجتماعی دچار مشکل می شوند و در نهایت زنان سرپرست خانواری که توانایی اداره اقتصادی خود و خانواده را ندارند، دچار نوعی انزوای اجتماعی شده و در معرض آسیب های اجتماعی قرار می گیرند.

وی در مورد مشکلات فرهنگی- آموزشی این قشر از جامعه می گوید: بیشتر زنان سرپرست خانواده از نظر جایگاه فرهنگی و سطح تحصیلات در موقعیتی نیستند که بتوانند در جهان امروز با همه مسائل و معضلات اجتماعی، مسئولیت تربیت و پرورش روحی و معنوی فرزندانشان را به طور مطلوب عهده دار شوند.

این مددکار می افزاید :زنان سرپرست خانوار به دلیل نقش های متعدد نسبت به زنان همطراز خود، امکان تحصیلات کمتری دارند و نسبت باسوادی در بین آنان پاییناست که خود مشکلات دیگری بوجود می آورد از جمله اینکه : این دسته از زنان به دلیل مالی نیاز مالی به دنبال شغل هستند اما با توجه با پایین بودن سطح تحصیلات شغل مناسبی نخواهند داشت. از طرف دیگر تسلط کافی جهت رسیدگی به وضعیت تحصیلی فرزندان خود را ندارند و حتی به دلیل بالا بودن هزینه تحصیل، فرزندان قادر به ادامه تحصیل نیستند و بخصوص پسران در سن پایین به دنبال کار کردن و کسب شغل هستند.

یکی از مهمترین مشکلات این گروه مشکلات روحی- روانی است . زائری لطف با بیان این مطلب می گوید:کاهش یا قطع رابطه زنان سرپرست خانوار از اقوام و خویشاوندان بخصوص در مورد زنان بیوه و مطلقه موجب تنهایی آنها شده است. جامعه شناسان بعد از مشکلات اقتصادی، مهمترین مشکل را بهداشت روانی زنان سرپرست خانوار می دانند که دچار نوعی خلا عاطفی هستند و از نشانه های آن استرس، افسردگی و زود رنجی است.

منتشر کننده: زهره حاجیان

700700

کد خبر: 764443

وب گردی

وب گردی