ساخت زباله‌سوزها، تهران را از مشکلات آینده رها می‌کند

رییس شورای عالی استانها با اشاره به ساخت زباله سوزی با ظرفیت 1500 تن در آینده نزدیک تاکید کرد: در حال حاضر به فکر فروش برق تولیدی از زباله سوزها نیستیم بلکه معتقدیم زباله سوزها باید ساخته شوند تا تهران از مشکلاتی که در آینده با آن مواجه می‌شود رها کنیم.

به گزارشایسکانیوز و به نقل از ایسنا، مهدی چمران در جمع خبرنگاران در تشریح اقدامات محیط زیستی شهرداری تهران گفت: موضوع تفکیک از مبداء زباله مدتهاست که مطرح شده است و در تمام دنیا مدنظر است اما به فرهنگ سازی قوی نیازمند است؛ شهرداری نیز در این راستا اقدامات گسترده‌ای را در بخشهای مختلف از جمله رنگبندی مخازن اجرایی کرده است.

وی افزود: اما هنور تفکیک از منازل با مشارکت مردم همراه نشده است و زباله ها توسط مردم در همان منازل به صورت تر و خشک تفکیک نمی‌شود لذا مشکلات بسیاری در پی این رویداد وجود دارد به شکلی که شهرداری ناچار است مقدار زیادی از زباله ها را در مجموعه آرادکوه تفکیک کند. در حال حاضر نیز این زباله ها در مجموعه آرادکوه هر کدام بر اساس جنس برای بازیافت تفکیک می شوند.

وی تاکید کرد: قطعا تفکیک از مبداء نیازمند مشارکت شهروندان است و باید شهروندان به این نتیجه برسند که با این حجم تولید زباله در شهر تهران علاوه بر هزینه سنگینی که برای مدیریت و جمع آوری آن صرف می شود در آینده نزدیک بدون اجرایی شدن تفکیک از مبداء با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: از حجم انبوه زباله‌ای که در شهر تهران جمع آوری می شود؛ تفکیک شیشه و پلاستیک کار بسیار دشواری است اما برای تحقق بازیافت و جلوگیری از مشکلات آینده این مواد در مجموعه آرادکوه تفکیک می شوند.

رییس شورای عالی استان ها با اشاره به اینکه زباله سوزها مشکل تفکیک را ندارند افزود: زباله سوزها مواد را می سوزانند و نتیجه آن تولید برق است که می تواند مسیر مناسبی برای مدیریت پسماندهای شهری باشد.

وی در تشریح عملکرد زباله سوز شهر تهران گفت: برق تولیدی توسط زباله سوز 200 تنی تهران 3 مگاوات است و پاسخگوی نیازهای مجموعه آرادکوه هست. مشکل اجرا شدن طرح های جدید در این حوزه قیمت پایین هر کیلو وات برق است. در حال حاضر هر کیلووات برق 65 تومان است که مقرر شده بود وزارت نیرو برای اینکه برای زباله سوزها صرفه داشته باشد هر کیلووات را 150 تومان بخرند اما هزینه اولیه برق در زباله سوزها هر کیلو وات 450 تومان تمام می شود.

وی ادامه داد: این درحالی است که در شهرهایی مانند گیلان و مازنداران هزینه تولید برق در زباله سوزها باتوجه به رطوبت بیشتر است بر همین اساس کسی در این حوزه سرمایه گذاری نمی کند اما چاره مشکل مدیریت پسماندها در تهران زباله سوز است و شهرداری تهران نیز به فکر فروش برق این مجموعه نیست و صرفه اقتصادی را نیز دنبال نمی کند بلکه فکر ساخت این مجموعه ها است تا تهران را از مشکلات آینده رها کند. امروز مجبوریم خودمان سرمایه گذاری کنیم و در همان مجموعه استفاده کنیم.

چمران در بخش دیگری از صحبت های خود به تصفیه خانه شیرابه اشاره کرد و افزود: در جایی که طی دوره های گذشته حدود 70 متر زباله تلنبار شده است شیرابه‌ای ایجاد شده بود که یک سم مهلک و خطرناک بود که همه چیز را نابود می کرد اما با ساخت تصفیه خانه شیرابه با همکاری دانشگاه تهران از وقوع فاجعه در تهران جلوگیری شده و شیرابه‌ای که از سال های گذشته جمع شده بود به طور کامل تصفیه شد.

دریافت کننده و انتشار:نیوشا یعقوبی

701/701

کد خبر: 764461

وب گردی

وب گردی