آغاز دوره‌های آموزشی داوطلبان شوراها توسط جهاد دانشگاهی

معاون اجرایی شورای عالی استان‌ها با تاکید بر لزوم استمرار برگزاری دوره‌های آموزشی برای اعضای شوراها، از آغاز ثبت نام دوره‌های آموزش‌های عمومی اولیه برای داوطلبان شوراها خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا،منصور روشناسی در این باره گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح در شوراها آموزش است که از اهمیت بسزایی برخوردار است متاسفانه در طول این چهار دوره فضایی به وجود نیامد که آموزش‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده و مستمر برگزار شود، البته علت اصلی آن عدم تامین منابع مالی بود تا برای آموزش و سرانه آموزش شوراها به کار گرفته شود. در حقیقت نه دولت و نه مجلس در طول این 18 سال زمینه لازم برای شکل‌گیری آموزش مستمر شوراها را فراهم نکردند.

وی افزود: در حوزه شورایی افرادی که به شورا وارد می‌شوند همگی دوره دیده و متخصص در عرصه مدیریت محله کشور نیستند، لذا نیاز است فضایی برای آموزش و انتقال تجربیات به اعضای جدید فراهم شود. حتما در چنین شرایطی از آسیب‌های احتمالی که در عرصه کار مدیریت محلی ایجاد می‌شود، جلوگیری خواهد شد.

معاون اجرایی شورای عالی استان‌ها با اشاره به آغاز به کار شورای عالی استان‌ها از سال 1382 گفت: مرتب از طریق مجلس و دولت و همچنین دستگاه‌های ذی‌نفع در امور شورای یک کشور موضوع آموزش‌ها را پیگیری کرده و جسته و گریخته نیز در سطح استان‌ها در ادوار گذشته جلسات آموزشی برگزار شده است،‌ اما آنطور که شایسته و مطلوب شوراها بوده، آموزشی داده نشده است.

روشناسی ادامه داد: فردی از نیروهای آموزش و پرورش و یا دیگر دستگاه‌ها به عنوان اعضای شورا انتخاب می‌شوند و قرار است مسوولیت مهم‌ترین بخش کار مدیریت شهری را برعهده بگیرند. مسوولیتی که در راستای نیازمندی‌های جامعه در عرصه‌های مختلفی همچون اجتماعی، فرهنگی و... را تصمیم‌گیری کنند. لذا این فرد نیازمند اطلاعاتی در حوزه‌های مختلف است. برای کسب اطلاعات عمومی، آگاهی‌های قانونی و اطلاعات تخصصی باید آموزش‌های لازم را به این فرد ارائه کنند.

وی افزود: با توجه به اصل یکصدم قانون اساسی که شوراها را برای تسریع در برنامه‌های عمرانی، آموزشی، اقتصادی و اجتماعی و... تعیین کرده و تا در راستای برای حل مسائل رفاهی و مشکلات معیشتی مردم گام بردارند. برهمین اساس اگر فردی که آگاه به مسائل مدیریت فردی نباشد، قطعا در تحقق چنین امری با مشکل مواجه خواهد شد و راهکار این معضلات آموزش است.

معاون اجرایی شورای عالی استان‌ها در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات مالی به عنوان اصلی‌ترین معضل بر سر راه شکل‌گیری آموزش‌های مستمر شوراییان اشاره کرد و افزود: شورای عالی استان‌ها که در قانون وظیفه آموزش شوراها را برعهده دارد، بودجه لازم برای این آموزش‌ها را ندارد و دولت و مجلس نیز بودجه‌ای به این امر اختصاص نمی‌دهند.

روشناسی تاکید کرد: اخیرا تفاهم‌نامه‌ای میان شورای عالی استان‌ها و جهاد دانشگاهی به تصویب رسیده است تا برای آموزش کاندیداها و اعضای شوراها اقدام شود. در حقیقت شورای عالی استان‌ها به این نتیجه رسید که آموزش‌ها را به بخش مستقلی واگذار کند و در این مسیر جهاد دانشگاهی ظرفیت‌های مناسبی برای برگزاری دوره‌های آموزشی داشت.

وی با اشاره به آغاز روند آموزش کاندیداهای شوراهای شهر و روستا ادامه داد: در حال حاضر یک دوره آموزش عمومی اولیه برای کاندیداها برنامه‌ریزی شده و کاندیداها اطلاع‌رسانی شده است. جهاد دانشگاهی نیز برای ثبت‌نام افراد سایتی با آدرس www.shora.acecr.ac.ir را طراحی کرده که این دوره‌ها با هزینه ناچیز حدود 65 هزار تومان برای کاندیداها برگزار خواهد شد.

معاون اجرایی شورای عالی استان‌ها در تشریح مباحث آموزشی ارائه شده به کاندیداها و اعضای شوراها بر اطلاعات عمومی اولیه و قوانین شوراها تاکید کرد و گفت: بی‌تردید آگاهی از قوانین از اولویت‌های مهمی است که یک فرد به عنوان کاندیدای انتخابات شوراها باید مدنظر قرار دهد، لذا این آموزش‌ها برای این افراد دایر شده است.

روشناسی افزود: البته اصل کار بعد از انتخابات آغاز می‌شود که با تامین مدرسین و فضای آموزشی با توجه به اولویت‌ها و سرفصل‌های آموزشی که در عرصه مدیریت محلی وجود دارد، در فاصله زمانی اردیبهشت تا مردادماه آموزش‌هایی برای منتخبان شوراهای شهر و روستا گذاشته خواهد شد. این آموزش‌ها توسط نمایندگی‌های جهاد دانشگاهی در سراسر کشور گذاشته خواهد شد.

وی ادامه داد: برای همراهی و تامین فضا برای برگزاری دوره‌های آموزشی با شوراهای اسلامی سراسر کشور مکاتباتی داشته‌ایم تا در شهرستان ها با مسوولان جهاد دانشگاهی همکاری‌های لازم را داشته باشیم. همچنین پیشنهاد کردیم تا از اعضای شوراهای اسلامی در دوره‌های قبل نیز برای انتقال تجارب و اطلاعات در مسیر آموزش‌ها استفاده شود.

معاون اجرایی شورای عالی استان‌ها درخصوص برگزاری دوره‌های آموزشی برای کاندیداهای انتخابات پنجمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا گفت: ممکن است کاندیداهای شوراها نسبت به این آموزش‌ها استقبال مورد ما را نداشته باشند اما این دوره‌ها با هزینه اندکی برگزار می‌شود و حتی اگر فرد به شورا راه پیدا نکند نیز اطلاع عمومی مناسبی در حوزه مدیریت شهری کسب کرده است.

روشناسی تاکید کرد: پس از انتخابات نیز اعضای شوراها در این دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند و گواهینامه رسمی از سوی جهاد دانشگاهی و شورای عالی استان‌ها اخذ می‌کنند.

وی با اشاره به ماده 78 قانون شوراها تاکید کرد: در این ماده در شرح وظایف عالی استان‌ها آمده است که این شورا باید برنامه‌های کاربردی کوتاه‌مدت آموزش شوراها را با همکاری وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها انجام دهد. در همین راستا پیشنهادات متعددی برای اجباری بودن آموزش‌ها برای ادوار گذشته به مجلس ارائه کردیم اما هیچ یک به نتیجه نرسید.

معاون اجرایی شورای عالی استان‌ها ادامه داد: اخیرا در تفاهم‌نامه با جهاد دانشگاهی مقرر شده که آموزش‌ها در دو بخش و به صورت استانی برگزار شود. در حقیقت در مرحله اول آموزش‌ها برای کاندیداها و در مرحله بعدی آموزش‌ها برای اعضای شوراها خواهد بود.

روشناسی با تاکید بر لزوم استمرار دوره‌های آموزش تخصصی برای اعضای شورا گفت: برای بهره‌گیری از ظرفیت مناسب شوراها که در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است، و همچنین دستیابی شوراها به جایگاه اصلی خودشان باید افراد از آگاهی‌های تخصصی برخوردار باشند لذا باید آموزش‌های تخصصی در طول دوره شورا برای اعضا برگزار شود.

وی به استفاده از ظرفیت اعضای ادوار شورای عالی استان‌ها در مسیر آموزش‌ها اشاره کرد و افزود: می‌توان از نمایندگان دوره‌های پیشین شوراها برای انتقال تجارب بهره گرفت. البته نحوه استفاده از ظرفیت این نمایندگان باید برای همکاری با جهاد دانشگاهی به صورت مشخص برنامه‌ریزی شود.

معاون اجرایی شورای عالی استان‌ها با تاکید بر دستاوردهای ارزشمند شوراها در نظام جمهوری اسلامی در طول 18 سال گذشته گفت: باید انسان‌های توانمندی به شوراها راه پیدا کنند تا با داشتن اطلاعات عمومی و تخصصی شوراها را به جایگاه والایی که در ارائه خدمات به شهروندان دارند و در قوانین نیز به آن تاکید شده است، برسانند.

روشناسی تاکید کرد: خواسته ما تخصصی شدن شوراهاست و در این مسیر باید برنامه‌ریزی برگزاری دوره‌های آموزشی داشته باشیم. البته نمی‌توانیم شرکت در این دوره‌ها را اجباری کنیم چرا در قانون چنین موضوعی پیش‌بینی نشده است اما باید این آموزش‌ها به صورت مستمر در طول دوره شورا برگزار شود. برنامه‌ریزی برای این دوره‌ها به کمیته‌های آموزش استان‌ها که در شوراها تشکیل شده است، سپرده شده، با همکاری جهاد دانشگاهی انجام خواهد شد.

دریافت کننده و انتشار:نیوشا یعقوبی

701/701

کد خبر: 764466

وب گردی

وب گردی