درمان بیماری «کولیت روده» با داروی آرتروز

مطالعه جدید نشان می دهد افراد مبتلا به بیماری روده «کولیت اولسراتیو» که به خوبی به درمان های دیگر واکنش نشان نمی دهند ممکن است باداروی رایج آرتروز موسوم به Xeljanz (tofacitinib) تسکین یابند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، بیماری کولیت اولسراتیو، بیماری مزمن التهاب روده است. این بیماری موجب التهاب، سوزش، تورم و زخم های روی پوشش داخلی روده بزرگ می شود. علائم آن شامل اسهال همراه خون، چرک و درد شکم است.

دکتر ویلیام سندبورن، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، در این باره می گوید: «هنوز نیاز اساسی به درمان های جدید برای بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو وجود دارد.»

به گفته محققان Xeljanz برخی پروتئین های دخیل در واکنش های ایمنی و التهابی بدن را که سایر داروهای بیولوژیکی انجام نمی دهند، هدف قرار می دهد.

به گفته سندبورن، «درمان با tofacitinib خوراکی احتمالا گزینه درمانی جدیدی برای بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو متوسط تا شدید خواهد بود و ما منتظر تایید سازمان غذا و دارو آمریکا هستیم.»

محققان بر روی بیش از ۱۷۰۰ فرد مبتلا به کولیت اولسراتیو به طورتصادفی یکی از سه آزمایش را انجام دادند. در دو آزمایش اول، ۱۱۰۰ بیماری که به درمان های قراردادی واکنش نشان نداده بودند، به مدت ۸ هفته و دو بار در روز Xeljanz یا دارونما دریافت کردند.

در سومین آزمایش، در حدود ۶۰۰ بیماری که به Xeljanz واکنش نشان داده بودند به مدت یک سال دوز دارویی ۵ میلیگرم یا ۱۰ میلیگرم دریافت کردند.

در اولین آزمایش، در حدود ۱۹ درصد بیماران مصرف کننده Xeljanz در مدت ۸ هفته شاهد بهبود بیماری شان بودند، درحالیکه تنها ۸۸ درصد بیماران دریافت کننده دارونما بهبود یافتند.

در دومین آزمایش، حدود ۱۷ درصد افراد دریافت کننده Xeljanz و حدود ۴ درصد افراد دریافت کننده دارونما بهبود یافتند.

در سومین آزمایش، بیش از ۳۴ درصد بیماران مصرف کننده ۵ میلیگرم Xeljanz و ۴۰ درصد افراد دریافت کننده ۱۰ میلیگرمXeljanz بعد از یک سال از بیماری رهایی یافتند. تنها ۱۱۱ درصد گروه دارونما بهبود یافتند.

اگرچه محققان دریافتند در مقایسه با گروه دارونما، Xeljanz با افزایش میزان کلسترول نیز همراه بود.

دریافت کننده و انتشار: نیوشا یعقوبی

701/701

کد خبر: 764528

وب گردی

وب گردی