سومین روز نمایشگاه کتاب تهران چگونه گذشت؟/از آبگرفتگی نمایشگاه تا کمبود قطارهای مترو

سی امین دوره نمایشگاه کتاب تهران روز جمعه 15 اردیبهشت ماه در شهر آفتاب، سومین روز خود را پشت سر گذاشت.

به گزارش ایسکانیوز، دیروز سومین روز از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی آغاز شد که باران صبحگاهی شروع به باریدن کرده بود. با توجه به بارش باران، بازدید کنندگان که عموما به صورت دسته جمعی و خانوادگی به نمایشگاه مراجعه کرده بودند از غرفه های کودک و نوجوان و دانشگاهی بازدید خود را آغاز می کردند. حضور کودکان خردسال و دانش آموز، دیروز نمود بیشتری داشت و غرفه کودک و نوجوان روز پرشوری را پشت سر گذاشت.

در ابتدا و انتهای غرفه ها میزهای مخصوص گریم کودکان وجود داشت.

یکی از مقاماتی که صبح در نمایشگاه کتاب تهران حضور یافت حجت الاسلام سید احمد خاتمی بود و از بسیاری از غرفه ها مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب بازدید کرد.

تعداد بازدید کنندگان از نمایشگاه کتاب تهران به طور قابل توجهی افزایش یافت و غرفه ها با استقبال زیادی از مراجعین روبرو شد. در غرفه های اطلاع رسانی تعداد زیادی از افراد برای یافتن مسیرهای خود تجمع کرده بودند و در سالن ها و محوطه ها مملو از جمعیت بود.

با توجه به تمهیداتی که برای استراحت بازدید کنندگان قرار بود تعبیه شود ولی باز هم تعداد زیادی از مراجعین به نمایشگاه، روی زمین و فضای سبز و یا در چادرهایی بدون هیچ گونه صندلی برای استراحت تجمع کرده بودند.

در بحش ناشران عمومی تجمع در غرفه های انتشارات شناخته شده چشمگیر بود و در بخش بین الملل با توجه به اینکه دیروز به کشور ایتالیا اختصاص داشت، مراسم رونمایی از کتاب «پینوکیو» که نخستین ترجمه انجام شده از این کتاب از زبان ایتالیایی به زبان فارسی است، در سرای بین‌الملل نمایشگاه کتاب برگزار شد.

با توجه به اینکه کشور ایتالیا امسال میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران است غرفه کشور ایتالیا میزبان ناشران و نویسندگانی از ایران و ایتالیا بود. برنامه "روشنای لطیف" که ساعت 15 در محل غرفه ایتالیا برگزار شد شامل نشست بررسی شعر ایتالیا در قرو ن 13 و 14 میلادی بود که در این نشست والریو ماگرلی و ایمان منسوب بصیری حضور داشتند. این نشست با محوریت شعر فلورانسی به سنت شعر گویی شاعران بزرگ پارسی همراه با خواندن اشعاری از حافظ به زبان ایتالیایی برگزار شد.؛ همچنین در نشستی دیگر که با حضور میکله سِرا، روزنامه نگار و نویسنده (مؤلف کتابِ همگان می توانند) برگزار شد، به این موضوع اختصاص داشت که چگونه می توان از اشتباهاتی که گذشتگان ما مرتکب شده اند، بر حذر ماند. همچنین نویسنده ایرانی، مهسا محب علی نیز در این گفتمان حضور داشت.

سیل جمعیتی که دیروز به نمایشگاه کتاب برای بازدید و خرید کتاب مراجعه کرده بودند در صف های طولانی ورود به مترو شهر آفتاب در حال حرکت بودند؛ البته بسیاری از بازیدکنندگان، تعداد واگن های مترو منتهی به شهر آفتاب را ناکافی دانسته و فاصله زمانی قطارها را به یکدیگر را زیاد عنوان کردند، البته اتوبوسرانی تهران تمهیداتی را برای حمل و نقل بازدید کنندگان از شهر آفتاب به وسیله اتوبوس اندیشیده و تاکسیرانی تهران نیز برای حمل و نقل بازدید کنندگان در نمایشگاه حضور دارند ولی استقبال از مترو به دلیل هزینه کمتر آن بیشتراز سایر مبادی عبور و مرور است و لازم است برای افزایش ناوگان آن فکری شود تا عبور و مرور افرادی که از مترو برای آمدن به نمایشگاه کتاب استفاده می کنند آسان تر شود.

گفتنی است در ساعات پایانی دیروز بارش شدید باران بسیاری از بازدید کنندگان را وادار به پناه گرفتن در سالن ها کرد البته سالن ها با سازه های موقت در بخش ناشران کودک، ناشران دانشگاهی و آموزشی متحمل خسارت هایی شده اند و آب به داخل غرفه ها نفوذ کرده است. با ادامه این وضعیت آب و هوا، سقف های کاذب برخی از قسمتها مانند سال گذشته توان، تاب آوردن در مقابل باد و باران را ندارد و باز هم شاهد خسارت به ناشران و غرفه داران خواهیم بود.

لازم به ذکر است، سی امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار "یک کتاب بیشتر بخوانیم" از 13 تا 23 اردیبهشت ماه در شهر آفتاب برای علاقمندان به کتاب و مطالعه برپاست.

گزارش: بخشی پور/انتشار:سلیمی

503500

کد خبر: 764605

وب گردی

وب گردی