انجام 1.5 میلیون زایمان طبیعی رایگان در سال گذشته/ فعالیت 50 هزار ماما در کشور

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی اعلام کرد: در سال 95 حدود یک میلیون و 500 هزار زایمان طبیعی رایگان در کشور انجام شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر نجمه تهرانیان در یک برنامه رادیویی با اشاره به سیاست‌های وزارت بهداشت در دولت یازدهم گفت: بر اساس منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های جمعیتی که ایشان ابلاغ کرده‌اند محورهایی را در این وزارتخانه در نظر گرفته‌اند که مهمترین آن افزایش فرزند آوری و جمعیت است که یکی از محورهای بنیادی و اساسی برای حفظ آینده کشور است.

وی بیان کرد: برای رسیدن به اهداف جمعیتی، ابزار مناسب زایمان طبیعی است زیرا اگر زایمان به شکل دیگری انجام شود، برای مادر محدودیت ایجاد می‌شود و خطراتی را نیز به همراه دارد. به همین دلیل محور اصلی وزارت بهداشت فرزند آوری به شکل طبیعی است و در این راستا زایمان طبیعی در تمام کشور رایگان اعلام شد و افزایش امکانات و زیرساخت‌های خدمات زایمانی در دستور کار قرار گرفت.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور مامایی با بیان اینکه در سال 95 حدود یک میلیون و 500 هزار زایمان طبیعی رایگان در کشور انجام شد، گفت: در تکمیل زیرساخت‌ها نیز حدود 1400 واحد تکنفره زایمان در کشور دایر شد. همچنین تامین اعتبار برای راه اندازی حدود 1800 اتاق زایمان تک نفری در کشور انجام گرفته است که این اتاق ها بسیار مجهز هستند.

به گزارش ایسنا ، ناهید خداکرمی رئیس انجمن مامایی ایران نیز با اشاره به شعار روز جهانی ماما تحت عنوان "ماما، زنان و خانواده، همراه هم و شریک زندگی"، اظهار کرد: این شعار نشان دهنده عمق مهارت، علم و خدمتی است که ماماها انجام می‌دهند زیرا ماماها وقتی در تولد یک انسان سهیم هستند یعنی سهمی در زندگی دارند.

وی افزود: بعد از طرح تحول سلامت با هدف قرار دادن زایمان طبیعی، به ماماها کم کم به عنوان جایگاه و حرفه ای که کاملا نیازهای خانواده را برطرف می‌کند، نگاه می‌شود و همچنین امیدواریم مشکلاتی که برای ماماها وجود دارد نیز حل شود تا ماماها فقط به نوزادان و خانواده فکر کنند.

خداکرمی به تعداد ماماها اشاره و بیان کرد: از نظر آماری حدود 50 هزار ماما در سازمان نظام پزشکی ثبت شده‌اند که از کارشناس تا حتی فوق دکترا را شامل می‌شوند.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 764755

وب گردی

وب گردی