سه عامل ریزش قیمت نفت جهانی

ریزش سنگین قیمت‌های نفت در هفته گذشته تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی چین، سطح بالای ذخایر جهانی و استراتژی معاملاتی صندوق‌های سرمایه گذاری روی داد.

به گزارش ایسکانیوز، نفت خام آمریکا پنج شنبه هفته گذشته پنج درصد سقوط کرد و به ۴۵.۲۹ دلار در هر بشکه رسید که پایین‌ترین قیمت از زمان توافق کشورهای عضو اوپک برای کاهش تولید در اواخر نوامبر سال ۲۰۱۶ بود. اوپک و سایر تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان با هدف کاهش اشباع عرضه نفت و حمایت از قیمت‌ها، موافقت کردند از ابتدای ژانویه امسال به مدت شش ماه تولید نفت را به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

با این همه بهای معاملات نفت خام آمریکا روز جمعه در پی اطمینانی که عربستان سعودی از آمادگی روسیه برای ملحق شدن به تمدید توافق کاهش تولید اوپک داد، ۱.۵ درصد افزایش یافت. اما برای کل هفته ۶.۳ درصد کاهش ثبت کرد.

به گفته مایکل تران، مدیر استراتژی انرژی جهانی شرکت "آر بی سی کپیتال مارکتس"، روند پرشتاب کاهش قیمت‌ها در هفته گذشته ناشی از نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصاد چین و محدودیت نقدینگی این کشور بود که در بازارهای همه کالاها وحشت ایجاد کرد و کاهش قیمت تنها به نفت منحصر نبود.

نظرسنجی‌های فعالیت تولیدی چین در هفته گذشته نگرانی‌هایی را نسبت به احتمال کندی رشد اقتصاد این کشور که دومین اقتصاد بزرگ جهان است و اقدام بانک مرکزی چین برای محدود کردن نقدینگی، برانگیخت.

همچنین بدبینی‌ها نسبت به موثر بودن کاهش تولید تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک برای کاستن از سطح بالای ذخایر جهانی نیز بر قیمت‌ها تاثیر منفی گذاشت. ذخایر نفت خام آمریکا هفته گذشته کمتر از حد انتظار بازار کاهش یافت در حالیکه تولید رو به رشد این کشور تلاش‌های اوپک برای حذف اشباع عرضه از بازار را بی‌اثر کرده است. در نتیجه ممکن است معامله‌گران نفت سرانجام از متعادل شدن ذخایر در بازار نفت مایوس شده باشند.

به گفته گروه تحقیقاتی "بارکلیز هیج"، یک گروه غالب که به فروش روی آوردند، مشاوران معاملات کالا بودند که حدود ۳۴۰ میلیارد دلار دارایی را مدیریت می‌کنند.

این صندوق‌های سرمایه گذاری به سایرین برای خرید یا فروش معاملات مشاوره می‌دهند. چنین شرکت‌هایی نشانه‌های متعدد را برای تشخیص روند حرکت قیمت‌ها رصد می‌کنند. از این رو کاهش شدید بهای معاملات سنگ آهن چین، ریزش قیمت‌های طلا و مس و استمرار سطح بالای ذخایر نفت کافی بود تا معامله‌گران نفت را به وحشت بیاندازد.

این نگرانی‌ها با یادداشتی از سوی تحلیلگران جی پی مورگان تشدید شد که روز پنج شنبه به ریسک فزاینده معکوس شدن روند کاهش تولید نفت عربستان سعودی و افزایش بیشتر تولید این کشور اشاره کردند.

بررسی "اس اند پی گلوبال پلاتس" نشان داد تولید نفت ۱۰ عضو اوپک که با کاهش تولید موافقت کرده اند، در آوریل نسبت به ماه پیش از آن کاهش نداشت و در ۳۱.۸۵ میلیون بشکه در روز ماند. اوپک تحت این توافق قرار بود تولیدش را به ۳۲.۵ میلیون بشکه در روز محدود کند.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک قرار است در نشست ۲۵ ماه مه وین درباره تمدید توافق نفتی برای شش ماه دیگر تصمیم گیری کند. احتمال دستیابی به توافق برای ادامه کاهش تولید تا پایان سال میلادی جاری مبهم است و اگر تنها یکی از اعضای این سازمان با توافق مخالفت کند، برای بهم خوردن تلاش‌هایی که تاکنون انجام گرفته است، کافی خواهد بود زیرا سایر اعضای گروه به سرعت به افزایش تولید و تصاحب سهم بیشتر بازار اقدام می کنند. چنین تحولی پیامدهای چشمگیری بر سطح قیمت‌ها خواهد داشت.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:آرش محمدی

کد خبر: 764854

وب گردی

وب گردی