به ما اطمینان دادند که امسال مشکل آبگرفتی نمایشگاه تکرار نخواهد شد/بخش عمده ای ازمسائل برطرف شده است

نشست همایون امیرزاده سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران با اهالی رسانه در محل ستاد خبری نمایشگاه کتاب صبح امروز برگزار شد. 

به گزارش ایسکانیوز، همایون امیرزاده در این نشست نسبت به آب گرفتگی روز گذشته نمایشگاه کتاب گفت: در خصوص صحبتها در جهت انتقال نمایشگاه کتاب تهران از مکان قبلی به شهر آفتاب در نشستهای قبلی صحبت هایی انجام شد و فرآیندی داشت و این انتقاد طی فرآیندی با همکاری شورای سیاستگذاری شهر تهران و شهرداری انجام گرفت و این تصویب طی فرایندی در سال گذشته انجام شد.
وی افزود: در منطق مدیریت شهری این جا به جایی ها مطرح شد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مجاب کردند که این انتقال از خانه به دوشی نمایشگاه کتاب جلوگیری می کند و همچنین بحث ترافیکی و سازه مناسب برای نمایشگاه کتاب بعد از شناسایی مکان های مختلف توسط شهرداری و شورای سیاستگذاری صنف قانع شد که مجموعه نمایشگاهی کتاب به شهر آفتاب منتقل شود.
امیرزاده اظهار کرد: تمامی احتمالات ممکن در خصوص آب گرفتگی در سال گذشته را مطرح کردیم و البته شاهد آب گرفتگی بودیم یک کار گروه برای رسیدن به این مساله تشکیل شد و امسال در عالیترین سطح مدیریتی با شهرداری تهران مذاکراتی انجام دادیم و لکه گذاری هایی را که از منظر آب گرفتگی سالنها به خصوص در سازه های موقت وجود داشت را رصد کردیم و در میدان تشریح قرار دادیم.
سخنگوی نمایشگاه تهران اضافه کرد: از ابتدای نمایشگاه تاکنون سه بارش در روزهای اخیر داشتیم. نقاط اسیب پذیر را مرور کردیم و جای ابهامی وجود نداشت ولی در هر صورت در شرایط جوی ناپایدار امکان مواجهه با باران وجود دارد. کارشناسان ما مستنداتی موجود در این زمینه در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صنف و مجموعه مدیران شهر آفتاب قرار دادند. این موضوعات را با یکدیگر رصد کردیم نگرانی ها منتقل شد و دوستان به ما اطمینان کامل داده بودند که مسیرهای نا به سامان و نواقص برطرف شده است و قول قطعی به ما داده بودند که این مساله تکرار نخواهد شد.
وی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر این اطمینان ابراز کرد: در روزهای قبل از شروع نمایشگاه مانوری انجام دادیم که به این اطمینان در بحث مقاوم سازی سازه های نمایشگاه برسیم و با استفاده از امکانات آتش نشانی تست هایی انجام شد و مسیرهایی در برخی از سالن ها اصلاح شد و اطمینان به ما دادند که امسال تکرار نخواهد شد و براساس توافقنامه ما با شهرداری تهران شش سال تمامی زیرساختهای مورد نیاز در سازه های دایم و موقت باید از مجموعه شهر آفتاب دریافت کنیم و این توافق به صورت رایگان است.

وی ادامه داد: متاسفانه روز گذشته این عدم تعهد ایجاد شد و اعلام می کنم که اگر از این تعهد اطمینان نداشتیم تصمیم گیری شورای سیاستگذاری متفاوت بود و در روزهای گذشته بعد از این مرحله کار گروهی شکل گرفت و از ساعت اولیه بارندگی که مشخص بود بارندگی شدیدی در راه است همکاران بنده بعد از 29 دوره برگزاری نمایشگاه کتاب که پیوند ناگسستنی با باران دارد از دیروز تا امروز صبح با همکاری مجموعه شهرداری، صنف و وزارت ارشاد در تلاش بودند بدون کمترین وقفه شاهد استمرار نمایشگاه کتاب تهران باشیم و امروز قبل از حضور ناشران و مردم به غرفه بخش عمده ای از این مسائل برطرف شد تا خدایی نکرده نمایشگاه با توقف و تعطیلی روبه رو نشود.

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: کار گروهی درباره بررسی مشکلات آب گرفتگی نمایشگاه مشخص شده و یک شناسایی مجدد در نقاط آسیب پذیر که احتمالاً ممکن است با بارندگی و هوای طوفانی مواجه شویم تشکیل شده و در راستای تجهیز بحث برق سالن ها اقداماتی صورت گرفته و یقیناً خسارت ناشران از سوی بیمه پرداخت میشود و نماینده بیمه، نماینده صنف، نماینده شهرداری، نماینده ارشاد در مکانهای آسیب دیده حضور یافتند و غرفه به غرفه خسارتها را بررسی کردند و بعد از آن به صورت قطعی اعلام میکنیم که میزان خسارتها به ناشران چقدر بوده است و این گزارش امروز به صورت کامل پاسخ داده می شود.
امیرزاده تصریح کرد: در شرایط فعلی مسیر برای تصمیم گیری در خصوص تعهداتی که هر کسی به ما داده است مسیر بازی است و سند محکمی در اختیار دو طرف وجود دارد که باید هر دو طرف به آن عمل کنند و این دل مشغولی را به نمایندگی از صنف و مردم مطرح می کنم که مورد توجه قرار بگیرد و یک حادثه ای مثل این نتواند باعث شود بقیه مسیر ما تا پایان نمایشگاه را با اختلال روبرو کند و اولویت ما خدمات رسانی شایسته به مردم و نمی خواهیم خودمان را درگیر حاشیه ها کنیم و این مسیر باید تا روز آخر ادامه داشته باشد.


تخفیفهای بالای 30 درصد تخلف است
وی در مورد سوال خبرنگاری در مورد انصراف ناشران از حضور در نمایشگاه کتاب گفت: الحمدالله هیچ موردی از اعتراض به معنای عدم ارائه کتاب از سوی غرفه داران نداشتیم و هیچ بخشی این موضوع را مطرح نکرده و جای تشکر دارد و همراهی ناشران و مسوولیت پذیریشان تاکنون قابل ستایش است و در هیچ بخشی در این زمینه تقاضای انصراف نداشتیم. امسال بحث نقد کردن بن الکترونیکی کتاب را در جلسه امروز گزارش ها دریافت کردیم و سیستم رصدمان در حال آنالیز آن است و انشاالله بعدا آن را اعلام خواهیم کرد و تخفیفهای بالای 30 درصد توسط غرفه داران تخلف است زیرا شانیت کتاب را پایین می آورد و هیات رسیدگی به تخلفات خط اول برخورد با تخلفات نیست در صنف باید اول رسیدگی کنند. الحمدالله هیچ موردی از اعتراض به معنای عدم ارایه کتاب نداشتیم.
امیرزاده در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد ممانعت مسوولین نمایشگاه کتاب از عکسبرداری از معابر آب گرفته اضافه کرد: صنف و وزارت ارشاد صاحب نمایشگاه کتاب هستند و فضای متنوعی در حوزه اطلاع رسانی دنیا در اینجا ایجاد شده و این مجموعه عکس در شبکه های مجازی بارگذاری شد و در این فضای جغرافیایی اقدامی بسیار کوتاه بینانه است و به عنوان خبرنگار باید به رسالت خود عمل کرده و تعارفی با کسی نداشته باشیم.
امیرزاده در ادامه در خصوص آمار تراکنش در مقایسه با دوره قبل نمایشگاه کتاب اظهار کرد: سال گذشته سه روز نمایشگاه 29 تا پایان روز سوم نمایشگاه مبلغ تراکنش 179 میلیارد ریال بوده و تعداد تراکنش ما در پایان سه روز اول نمایشگاه 29، 370 هزار تراکنش بوده است و این مبلغ در سه روز اول نمایشگاه امسال مبلغ کل تراکنشها 179 هزار بوده و 373 هزار و 785 تراکنش در سال جاری بوده است.
امیرزاده در مورد جمعیتی که تاکنون به نمایشگاه کتاب آمده اند گفت: در سه روز اول امسال نسبت به سه روز اول سال گذشته، افزایش جمعیت کمی داشته ایم و چیزی حدود دو تا پنج درصد رشد بازدیدکنندگان به نمایشگاه کتاب بوده است البته در مقایسه با آمار افراد در روز جمعه این افزایش دو تا 5 درصدی را شاهد بودیم. آماری که از متروی تهران دریافت کرده ایم 140هزار نفر، از متروی شهر آفتاب بلیط دریافت کرده اند که در زمان پایانی دیروز با وجود ازدحام جمعیت مترو بلیط رایگان مسافران را جا به جا کرد.
سخنگوی نمایشگاه تصریح کرد: تعداد پایانه های فعال در نمایشگاه کتاب امسال دو هزار و 609 و تعداد بن کارتها تا امروز خرید کرده اند 141 هزار و 370 بن کارت بوده است و مبلغ بن کارتها 75 میلیارد و 881 میلیون 403 هزار و 950 ریال بوده است و یارانه ای که به سی و امین دوره نمایشگاه کتاب تهران اختصاص پیدا کرده 164 میلیارد ریال بوده که تا به امروز از سوی وزارت ارشاد 150 میلیارد ریال جذب شده و به بخش های دیگر اختصاص پیدا کرده و در مجموع 470 میلیارد ریال تا امروز از طریق یارانه ای مستقیم وزارت ارشاد اسلامی جذب نمایشگاه تهران شده است.
این مقام مسوول در مورد سوالی در خصوص روند تبلیغات نمایشگاه کتاب اظهار کرد: در سال اول نمایشگاه تبلیغات فضای محیطی در اختیار شهرداری تهران بود و امسال یک میلیارد و 400 میلیون ریال هزینه تبلیغات محیطی در اختیار صنف قرار گرفته تا صنف در راستای درآمدزایی و جذب حامیان مالی برای این نمایشگاه از این بودجه استفاده کنند و از این فرصت نهایت استفاده انجام دهد.

وی افزود: اشکالاتی در سال گذشته مطرح شد و بحث پراکندگی حامیان مالی امسال نبود و این اتفاق از سوی شورای سیاستگزاری انجام شد که بحث واگذاری ها جدی تر عمل کند و درآمد نمایشگاه با واگذاری به صنف یک منطق دو سویه داشت و هدف دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با واگذاری عمور به صنف و کم کردن هزینه ها، چابک سازی و هدایت و نظارت امور بود و لازمش این بود که با توجه به درآمد نمایشگاهی را به نفع صنف تقویت کنیم. کمیته بازرگانی و تبلیغات در اختیار صنف قرار داده شد و معاونت به این کمیته تبلیغات کمک کرد و تلاش کمیته بازرگانی این است که نهایت استفاده از این ظرفیت را داشته باشد و شاهد این باشیم که نمایشگاه خودگردان باشد.

خبرنگار:بخشی پور/انتشار:سلیمی

500

کد خبر: 764890

وب گردی

وب گردی