ناسا پس از 45 سال به ماه برمی‌گردد

سازمان فضایی ناسا اعلام کرده قصد دارد مجددا سفرهایی به ماه داشته باشد و از شرکت‌های خصوصی برای همکاری در این پروژه درخواست همکاری کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، در اعلامیه ناسا از شرکت‌های مختلف درخواست شده که طرح‌های خود برای پرتاب فضاپیما و تجهیزات فنی مورد نیاز برای فرود متناوب آنها در ماه ارائه دهند.

از آخرین سفر ناسا به ماه یعنی ماموریت آپولو17 تقریبا 45 سال می‌گذرد.

این سازمان اعلام کرده قصد دارد تا پایان سال 2018 توانایی انجام سفرهای متعدد را برای ارسال تجهیزات آزمایشگاهی و فنی به ماه به دست آورد.

شرکت‌ها می‌توانند طرح‌های خود را تا تاریخ دوم ژوئیه به ناسا ارسال کنند.

"توماس زوربوچن"(Thomas Zurbuchen) مدیر بخش هدایت ماموریت‌های علمی ناسا در رابطه با این اعلامیه گفت: درخواست ما از شرکای تجاری‌مان برای ارائه ایده‌های مفید، قدمی بسیار مهم برای اکتشافات آینده ما در قمر زمین و فضای فراتر از آن است.

وی افزود: با وجود انجام ماموریت‌های متعدد اکتشافی و انسانی ناسا هنوز هم معتقد است که به تحقیقات بیشتر در ماه نیاز دارد.

طرح‌های ارائه شده به ناسا می‌بایست روند اجرای پرتاب فضاپیما را برای انتقال محموله‌های مختلف از زمین به ماه و بالعکس مشخص کنند.

ناسا علاقمند است که بتواند با استفاده از این پروژه تحقیقات گسترده‌تری در رابطه با ماه و منابع موجود در آن انجام دهد.

در چند سال اخیر ماه تبدیل به مقصدی جذاب برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ فعال در عرصه فناوری شده است. برای مثال شرکت "مون اکسپرس"(Moon Express) که برنده جایزه مسابقات "ایکس پرایز" (X Prize) گوگل شد قصد دارد امسال یک کاوشگر به ماه بفرستد.

این شرکت قصد دارد در ماه معدن ایجاد کند و از ذخایر موجود در آن از جمله فلزات گروه پلاتین، فلزات کمیاب در زمین و هلیوم-3 استفاده کند.

ناسا تجهیزات ویژه‌ای برای سفرهای آتی به ماه تدارک دیده است و قصد دارد بخشهایی از ماه را که کمتر شناخته شده مورد شناسایی قرار دهد.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی / انتشار دهنده: پارسا فرخوی

کد خبر: 764893

وب گردی

وب گردی