طراحی یک تبلت لمسی برای هدایت کم‌بینایان

محققان تبلت لمسی ارائه داده­‌اند که حرکت افراد مبتلا به اختلال بینایی را در مکان­‌های ناآشنا هدایت می­‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، پیدا کردن مسیر در محیط‌های ناآشنا چالشی عمده برای افراد دارای اختلال بینایی به شمار می‌آید.

ابزار ابداعی دانشمندان، اشکال و نقشه‌­های برجسته‌نما را به سرعت شکل می‌دهد و کاربران می‌توانند با استفاده از انگشتان و همچنین حس لامسه مسیرشان را جستجو کنند. افراد همچنین می­‌توانند بخشی از نقشه را بزرگنمایی کنند.

ابعاد این فناوری 12 در 15 سانتی­متر گزارش شده و دارای 192 دگمه ریز است که می‌­توان آن­ها را ظرف فقط چند میلی ثانیه و همزمان با خلق الگوهایی مانند طرح کلی یک ساختمان، خیابان یا اتاق سمینارتوسط تبلت، حرکت داد.

هر دکمه این تبلت حاوی آهن‌ربای ریزی است که بین دو سیم پیچ و دو لایه ریز فولاد قرار گرفته است. این تبلت از طریق عبور جریان الکتریسیته از میان یکی از سیم پیچ‌‌ها، یک میدان مغناطیسی محلی تولید می‌کند.

دکمه­‌های مغناطیسه شده در حالت بالا یا پایین باقی می‌مانند چون به دو صفحه فولادی متصل‌اند و کاربران قادر خواهند بود هر دکمه را به مدت پنج میلی­‌ثانیه به سمت بالا یا پایین حرکت دهند.

تبلت ابداعی، اطلاعات گرافیکی را در زمان واقعی ارائه می‌­دهد و بنابراین افراد می‌توانند پیش از ورود به یک اتاق یا ساختمان نمایی از آن را در اختیار داشته باشند. تبلت همچنین مجهز به بلوتوث است و به رایانه­ متصل می­‌شود.

کودکان مبتلا به اختلال بینایی می‌توانند از این فناوری برای یاد گرفتن دروسی مانند هندسه یا ریاضی استفاده کنند.

گفته می‌شود تولید تبلت ابداعی هزینه‌بر نخواهد بود و ساخت آن بخشی از پروژه اروپایی Blindpad به شمار می‌آید.

این فناوری روی چندین فرد با اختلال بینایی آزمایش شده و جزئیات آن در «سمینار عوامل انسانی در سیستم­های محاسباتی» (CHI 2017) در دنور که اکنون در حال برگزاری است، ارائه می‌شود.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی / انتشار دهنده: پارسا فرخوی

کد خبر: 764894

وب گردی

وب گردی