ضرورت راه اندازی مراکز آموزش و پیشگیری از خشونت

یک روان شناسی بالینی امیدوار است که مراکزی مختص به آموزش و پیشگیری خشونت در سطح کشور راه اندازی شود و در کنارسایر مراکزی که سازمان بهزیستی کشور برای این امر اختصاص داده فعالیت کنند  و خشونت علیه هر موجودی به صورت عملی ریشه کن شود.

دکتر حمیرا ورمقانی در گفتگو با ایسکانیوز با اشاره به اهمیت زنان در درون و بیرون از خانواده به تشریح اقدامات فردی برای جلوگیری از آسیب ها و تعارضات پرداخت و به ایسکانیوز گفت: در این زمینه لازم است خود آگاهی از ارزش ها درون این افراد ایجاد شده و به دنبال آن هدف نیز شکل پیدا کند و در نهایت اقدامات لازم در جهت رسیدن به اهداف و ارزش ها انجام شود.

وی ادامه داد: در درجه بعد لازم است قشر آسیب دیده از افراد و محیط های آسیب زا دوری کنند و در ارتباط با افراد آسیب زننده نباشند و تلاش کنند مهارت هایی چون، ابراز وجود، جراتمندی، تصمیم گیری و مدیریت خشم و هیجان های منفی را در خود تقویت کرده و نسبت به حقوق، نیازها و انتظارات خود آگاهی لازم را داشته باشند.

دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی بالینی با اشاره به پیشنهادات و اقدامات در سطح خانوادگی گفت: معمولا این افراد نیازمند تایید، تشویق و بازخورد مثبت از طرف همسر و خانواده خود هستند به طوری که احساس مهم بودن را از جانب وی

دریافت کنند.همچنین لازم است با همسر خود در انجام امور مشورت و سپس تصمیم گیری کنند.

وی اضافه کرد:در محیط خانواده نباید دو دستگی وجود داشته باشد همچنین باید آموزش های لازم به فرزندان در زمینه جهت مقابله موثر با رفتارهای آسیب زننده در سطح جامعه، افزایش ویژگی هایی چون اعتماد به نفس، جراتمندی، توانایی نه گفتن و خودآگاهی هیجانی در فرزندان داده شود همچنین والدین باید درباره اتفاقات روزمره با فرزندانشان صمیمانه صحبت کنند زیرا این کار موجب جلوگیری از پنهان کاری ناشی از ترس در آن ها خواهد شد.

ورمقانی با اشاره به پیشنهادات و اقدامات درسطح اجتماعی برای جلوگیری از آسیب ها و تعارضات گفت: در این زمینه لازم است مراکز حمایتی قانونی صرفا برای زنانی که مورد خشونت قرار می گیرند ایجاد شده و کلاس هایی برای مقابله با آسیب به زنان برگزار شود.همچنین لازم است مشاوره قبل از ازدواج اجباری شود و مراکز مشاوره ای و درمانی مجهز برای کمک به زنان آسیب دیده راه اندازی شود.

وی بیان کرد: باید انتظارات زنان در جمعه انتظارات سنجیده و معقولی باشد و قوانین پیشگیرانه و حمایتی برای مقابله با خشونت علیه زنان صورت گیرد. همچنین لازم است اشتغال متناسب با وضعیت زنان به منظور بهبود وضعیت اقتصادی ایجاد شود و برای استقلال هر چه بیشتر آنان در تمامی زمینه ها تلاش بیشتری صورت گیرد.

روانشناس مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره زندگی گفت: باید برای زنان و قشر آسیب دیده فرصت و موقعیت برای پیشرفت تحصیلی، اجتماعی و شغلی ایجاد کرد و تشکل ها و گروه ها با مدیریت زنان تشکیل داد تا اعتماد به نفس، عزت نفس و حس مفید بودن در آن ها افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از این اقدامات که می تواند باعث جلوگیری از آسیب های زنان شود افزایش آگاهی دختران و زنان در تمامی محیط ها از جمله کاری، تحصیلی نسبت به آسیب ها و خشونت ها است و در این زمینه می توان از مربیانی برای کار با زنان آسیب دیده تربیت کرد تمامی این اقدامات در جهت آن صورت می گیرد که شاهد کاهش تبعیض های جنسیتی و همسان سازی حقوق زنان و مردان باشیم.

ورمقانی در پایان گفت: لازم است به زنانی که در چنین موقعیت هایی در حال دست و پنجه نرم کردن با خشونت ها و آسیب ها هستند یادآور شویم که سکوت آنها نه تنها دردی را دوا نمی کند بلکه بر وخامت ان نیز می افزاید. در صورت عدم همراهی همسر برای مراجعه به متخصصان، خود این افراد به تنهایی باید به مراکز مربوطه مراجعه کنند و علاوه بر دریافت راهکارهای موثر در بهبودی و افزایش سلامت روان خود نیز گام بلندی را بردارند و امید است که مراکزی مختص به آموزش و پیشگیری خشونت در سطح کشور راه اندازی شود و در کنارسایر مراکزی که سازمان بهزیستی کشور برای این امر اختصاص داده فعالیت کنند و خشونت علیه هر موجودی به صورت عملی ریشه کن شود.

خبرنگار:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 765011

وب گردی

وب گردی