خلاقیت یک مهارت قابل آموزش، تمرین و قابل توسعه است

تحقیقات نشان می­‌دهد، آموزش خلاقیت در دوره کارشناسی دانشگاه­‌ها یک اصل مهم است. ما اغلب فکر می­‌کنیم اندیشه خلاق یک موهبت الهی است اما محققان به این نتیجه رسیده­‌اند که خلاقیت یک مهارت قابل آموختن، تمرین کردن و قابل توسعه است.

به گزارش ایسکانیوز، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که خلاقیت امری ذاتی نیست و قابل یادگیری است. جهان به افراد خلاق در همه زمینه­‌ها نیاز دارد که بتوانند با چالش­‌های پیچیده روبرو شوند و راه­ حل­‌های خلاقانه ارائه دهند، اما هنوز نظام آموزشی بر روی آموزش تفکر همگرا تمرکز کرده است. تفکر همگرا می­‌گوید چگونه مسائل را با رسیدن به تنها یک جواب صحیح حل کنیم در حالی که دانشجویان بایستی تفکر واگرا را بیاموزند. تفکری که امکان حل مسائل با چندین روش مختلف را در آینده شغلی­‌شان فراهم می­‌سازد.

تعداد زیاد و رو به افزایشی از دانشگاه­‌ها به دنبال آموزش تفکر خلاق با روش‌­های متنوعی در محیط دانشگاه‌­هایشان هستند. مراکز و موسسات آموزش خلاقیت و ابداعات در حال گسترش هستند. موسساتی همچون دانشگاه استنفورد، هاروارد و اوکلاهاما. این مراکز راه­های دست­یابی به تفکر خلاق و حل مسئله را که شامل "طراحی فکر" (که مدت زیادی است به عنوان هسته مرکزی آموزش مهندسی شناخته می­‌شود) است را آموزش می­‌دهند.

"طراحی فکر" روشی است که دانشجویان را در مسیر مطالعه مشکلات بشر ، تولید ایده و انجام آزمایشات به منظور حل خلاقانه مسائل هدایت و رهبری می­‌کند. در "طراحی فکر" دانشجویان به توسعه ایده­‌های مختلف خود تشویق می‌شوند.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 765169

وب گردی

وب گردی