پرواز آزمایشی هواپیمای خورشیدی برای رفتن به استراتوسفر زمین

نخستین پرواز آزمایشی هواپیمای خورشیدی که قرار است سال آینده به سمت استراتوسفر(25 هزار متری) زمین اوج گیرد، انجام شد.

به گزارش ایسکانیوز،، ماه نوامبر سال 2016 اخباری مبنی بر ساخت نوعی هواپیمای الکتریکی-خورشیدی دو سرنشین به نام "سولار استراتوس" منتشر و ماموریت آن پرواز به ارتفاع 25 هزار متری زمین اعلام شد.

این هواپیما اواخر دسامبر سال گذشته میلادی رونمایی شد و به تازگی نخستین پرواز آزمایشی خود را انجام داده است.

این پرواز آزمایشی در فرودگاه پایرن واقع در سوییس صورت گرفت و هواپیما ساعت هشت صبح به وقت محلی توسط «دامیان هیشر» به پرواز در آمد.

هواپیمای خورشیدی، ظرف هفت دقیقه به ارتفاع 300 متری رسید و رافائل دومجان، (خلبان آن در ماموریت پرواز به استراتوسفر زمین) از روی باند فرودگاه شاهد این عملیات بود.

سامانه مزبور مجهز به پنل‌های خورشیدی با مساحت 22 متر مربع و یک بسته باتری لیتیوم-یون 20 کیلووات در ساعت است. این باتری‌ها موتور الکتریکی 32 کیلوواتی هواپیما را نیرودهی می‌کنند و موتور نیز خود یک پروانه 2.2 متری را به حرکت درمی‌آورد.

طول بدنه هواپیما 8.5 متر، طول بال آن 24.9 متر و وزنش 450 کیلوگرم گزارش شده است.

سازندگان مدعی‌اند این فناوری قادر خواهد بود 24 ساعت به طور مداوم پرواز کند و برای سفر دو ساعت و نیمه به استراتوسفر زمین ایده‌آل است. این سامانه 15 دقیقه در ارتفاع اوج پرواز خواهد کرد و بازگشت آن به زمین نیز سه ساعت زمان خواهد برد.

قرار است هواپیمای سولار استراتوس در ارتفاعات بالاتر هم آزمایش شود و ماموریت نهایی آن برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 765191

وب گردی

وب گردی