اقتصاد نفتی؛اقتصاد مسلط کشور/ معرفی محصولات نفتی در ششمین جشنواره مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی

صنعت نفت از موثرترین و بزرگترین صنایع در جهان و به ویژه ایران است. نفت، علاوه بر اینکه منبع عمده تامین انرژی در دنیای امروز است، نقش مهمی ‌نیز در تعیین میزان قدرت ملی و اعتبار بین ‌المللی کشورهای مختلف ایفا می‌ کند. بخش نفت در اقتصاد ایران سال ‌های زیادی است که عمده درآمد ملی کشور را تامین می ‌کند و در واقع این بخش در اقتصاد کشور نقش مسلط را ایفا می کند. در همین راستا نقش دانشگاه ها در تولید محصولاتی که به پیشرفت این صنعت کمک می کنند بسیار قابل توجه است.

به گزارش ایسکانیوز، یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی بکارگیری توان داخلی و کمتر شدن وابستگی به تولیدات خارجی بوده; بکار انداختن چرخ های اقتصاد داخلی تنها از راه تولید محصولات با کیفیت و نیروی کار بومی متخصص ممکن است. بعلاوه این هدف بدون استفاده از ظرفیت نخبگان و فرهیختگان امکان پذیر نبوده و باید بدانیم اقتصاد مولد و درون‌زا، اقتصادی متکی به دانش روز است و دانشجویان در این امر می توانند سرمنشاء بسیاری از خدمات و برکات در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور باشند.

نخبگان دیروز؛ اساتید فردا

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان اسلام و دومین دانشگاه معتبر کشور با تربیت و کشف دانشجویان نخبه گام مفیدی را در جهت پیشبرد اهداف و خودکفایی همه جانبه علمی کشور برداشته و همه ساله با برگزاری جشنواره نخبگان سعی بر تشویق و ترقیب این دانشجویان به فعالیت های هرچه بهتر و بیشتر آنها می کند.

این مجموعه علمی مانند تمامی دانشگاه‌های دنیا در رویکردی جدید تاکید زیادی بر حمایت از مخترعان و نخبگان جوان و توسعه پژوهش و تبدیل دستاوردهای پژوهشی به محصول تجاری دارد؛ رویکردی که لازمه آن توجه به دانشجویان، اعضای هیات‌علمی و دادن امتیازات و تسهیلات ویژه به آن‌هاست.

در همین راستا دکتر ولایتی رییس هیات موسس و هیات امنا دانشگاه آزاد همواره بر تقویت و حمایت از نخبگان این مجموعه در درجه اول و نخبگان سایر دانشگاه ها در درجه دوم تاکید ویژه داشته و اعطای بورسیه به نخبگان از سوی دانشگاه آزاد اسلامی را مقدمه ای بر تربیت اساتید و توسعه کیفی پژوهش در این دانشگاه عنوان می کنند.

این درحالی است که موضوع فرار مغزها در کشور ما و دیگر کشورها نیاز به برنامه ریزی دقیق و کارآمدی دارد تا زمینه ماندگاری نخبگان در کشور مهیا شود. در همین راستا جذب نخبگان در دانشگاه به‌صورت بورسیه و در نهایت جذب آنها به عنوان اساتید مجموعه می تواند دلگرم کننده باشد و یکی از عملکرد های مثبت دانشگاه ها محسوب شود.

تا کنون 6 جشنواره تحت عنوان جشنواره ملی اختراعات و نوآوری‌های دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده است که میزبانی آخرین جشنواره را واحد تهران مرکز برعهده گرفت.

صنعت نفت؛ قدرت ملی، اعتبار بین ‌المللی

صنعت نفت از موثرترین و بزرگترین صنایع در جهان و به ویژه ایران است. نفت، علاوه بر اینکه منبع عمده تامین انرژی در دنیای امروز است، نقش مهمی ‌نیز در تعیین میزان قدرت ملی و اعتبار بین ‌المللی کشورهای مختلف ایفا می‌ کند. بخش نفت در اقتصاد ایران سال ‌های زیادی است که عمده درآمد ملی کشور را تامین می ‌کند و در واقع این بخش در اقتصاد کشور نقش مسلط را ایفا می کند. از طرفی با توجه به اینکه کشورهای در حال توسعه با منابع محدود و نیازهای نامحدود رو به رو هستند و نمی ‌توانند تمام بخش های اقتصادی را همزمان توسعه دهند، باید به بخش های مهم و کلیدی خود اولویت دهند. یکی از این بخش ها به کارگیری شرکت های دانش بنیان و ااستفاده از پژوهشگران نخبه کشور در این زمینه است. در این گزارش سعی شده است تا برخی از اختراعات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه محصولات نفتی را به شما معرفی کنیم.تعدادی از این محصولات را در ادامه می خوانیم:

تریمریزاسیون اتیلن با استفاده از کاتالیزورهای کروم

نماینده مخترع: ابراهیم احمدی
در این کار پژوهشی، لیگاندها و کاتالیزورهای تریمریزاسیون بر طبق سنتز شد. واکنش تریمریزاسیون اتیلن در یک راکتور یک لیتری و تحت فشار اتیلن انجام شد. دمای واکنش و فشار اتیلن ثابت باقی ماند و در انتها محصول تریمریزاسیون با کروماتوگرافی گازی آنالیز شد. در واکنش های تریمریزاسیون اتیلن تاثیر عوامل مختلف مانند فشار اتیلن، دمای تریمریزاسیون، نوع کمک کاتالیزور و مقدار کمک کاتالیزور روی فعالیت کاتالیزور و گزینش پذیری تولید 1- هگزن بررسی شد. در واکنش های فوق تحت شرایط مختلف مقدار بسیار کمی پلی اتیلن و ایزومرهای 4c و 8c به عنوان محصول جانبی تشکیل شد.

دستگاه شست و شوی پین و باکس لوله های نفتی

مخترع: عارف عارفی پور
افزار پیوند موجود در لوله های حفاری به این خاطر به وجود آمده است که توسط آن بتوان لوله های مجزای حفاری را به هم اتصال داد. این افزار پیوندها شامل دو قسمت هستند که از یک طرف مادگی (BOX) و از طرف دیگر نرگی (PIN) هستند.
با توجه به اینکه لوله های حفاری دایما در حال باز و بسته شدن بوده به شدت در معرض خودرگی و ساییدگی است.بعلاوه خوردگی و ساییده شدن این نقاط اتصال مشکلات خطرناک و گاه غیرقابل جبرانی همچون پدیده ی (wash out) به وجود می آورد که باعث نشت فشار از لوله های حفاری و در نهایت بریدگی لوله ها و خسارات مالی فراوان شود.
در حال حاضر شستشوی پین و باکس لوله های حفاری توسط نیروهای دکل و با استفاده از سطل گازوییل و فرچه های دستی انجام میشود که مستلزم به کارگیری چندین نیرو و صرف زمان فراوان برای این کار و همچنین به خوبی شسته نشدن این محل های اتصال است.
راه حلی که برای برطرف شدن مشکل ذکر شده عنوان شده استفاده از دستگاه شستشوی پین و باکس لوله های حفاری است که شامل:
1) یک فرچه
2) یک موتور یونیور سال دورانی
3) یک مخزن گازوییل (به حجم تقریبا دو لیتر)
4) یک پمپ جهت پمپاز گازوییل از مخزن به روی فرچه
به این صورت که پمپ گازوییل را از مخزن به روی فرچه که توسط موتور یونیور سال می چرخد پمپاژ می کند و فرچه آغشته به گازوییل عمل تمیزکاری و روان کاری را انجام می دهد. لازم به ذکر است که دور موتور یونیور سال با استفاده از دیمر تعبیه شده قابل تنظیم و کنترل است.
بیان واضح و دقیق مزایای اختراع:
1) ما با استفاده از این دستگاه شاهد شستشو و روان کاری هر چه بهتر پین و باکس لوله های حفاری می شویم و خطرات و خساراتی همچون بریدن لوله ها را به حداقل می رسانیم.
2) استفاده از نیروی کار کمتر (یک نفر به عنوان اپراتور دستگاه) در مقایسه با چندین نفری که بدون استفاده از دستگاه عمل شستشو را انجام می دهند.
3) صرفه جویی در زمان و هزینه با توجه به اتوماتیک بودن دستگاه و همچنین سرعت عمل بالای آن می توان حد قابل توجهی از هزینه ها و زمان انجام کار کاسته شود.
4) با توجه به تعبیه شدن دیمر و کنترل دور موتور دورانی از هرگونه آسیب به لوله های حفاری جلوگپیری می شود.

200/202

خبرنگار: ناهید سمیعی/انتشار:آخوندی

کد خبر: 765221

وب گردی

وب گردی