تورقای شفق: امیدوارم دوستی و برادری دو کشور ایران و ترکیه  افزایش پیدا کند

مدیر موسسه یونس امره گفت: به عنوان مدیر یک موسسه فرهنگی در ایران در تلاش هستم روابط ایران و ترکیه افزایش پیدا کند.

تورقای شفق مدیر موسسه یونس امره در گفت و گو با ایسکانیوز بیان کرد: با توجه به اینکه میان کشور ایران و ترکیه اندیشه و روابط از لحاظ فرهنگی تاکنون مفید بوده است من به عنوان مدیر موسسه فرهنگی یونس امره در تلاش هستم که روابط دو کشور افزایش پیدا کند.

وی افزود: امسال در نمایشگاه کتاب تهران، استانبول به عنوان شهر مهمان انتخاب شده است و ما نیز تعدادی برنامه و نشست برگزار خواهیم کرد در این رابطه صبح امروز نشستی در مورد آسیب شناسی ترجمه آثار ادبی از زبان ترکی استانبولی به فارسی مطرح شد. در این برنامه رئیس بنیاد عالی تاریخ و زبان و فرهنگ آتاتورک ترکیه که استاد ادبیات فارسی است را به عنوان میهمان ویژه دعوت کردیم.

تورقای شفق ادامه داد: کشور ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران در روز دوشنبه نیز برنامه هایی برگزار خواهد کرد در این رابطه یکی از مشهورترین اساتید تاریخ ترکیه در ایران، پروفسور دریا اورس دعوت شده و در مورد جایگاه تاریخ استانبول در جهان سخنرانی خواهد کرد؛ همچنین آقای قلیچ نیز در زمینه عرفان و تصوف عارفانه در استانبول سخنرانی می کند و امیدوارم دوستی و برادری دو کشور افزایش پیدا کند.
وی در مورد موسسه یونس امره توضیح داد: این موسسه در سال 2009 در آنکارا تاسیس شد و هدفش معرفی فرهنگ، زبان، فعالیت و هنر ترکیه به دیگر کشورهای همسایه است .این موسسه با 50 کشور دنیا از جمله ایران و سایر کشورها مانند آذربایجان، قزاقستان، مالزی، پاکستان و کشورهاای اروپایی در مرکز موسسه یونس امره فعالیت دارد. البته این موسسه در ایران سال 2012 افتتاح شد و در خیابان بلوار آفریقا تهران، شعبه دارد .

وی افزود: عمده فعالیت های این موسسه به دو نوع فعالیت آموزشی و فرهنگی تقسیم می شود. در خصوص فعالیت های آموزشی علاقمندان برای یادگیری زبان ترکیه در این مرکز در دوره های سه ماه ثبت نام می کنند همچنین موسسه یونس امره، در خصوص برگزاری نشست ها و هر نوع فعالیت فرهنگی در راستای همکاری میان کشورها فعالیت می کند. در این ر استا چند روز پیش نشستی در مورد استانبول در محل موسسه برگزار شد همچنین دو هفته قبل کارگاه آموزشی و و سمیناری درباره خوشنویسی ترکیه یا عثمانی برگزار کردیم. البته این مرکز اقدام به برگزاری کنسرت های متعددی با مشارکت سازمان های و نهادهای ایران از جمله حوزه هنری با هدف آشنایی هنرمندان و اندیشمندان دو کشور می کند.

تورقای شفق در مورد سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در سالهای 2002 تا 2007 در شهر تهران زندگی می کردم چند دوره مختلف نمایشگاه را در مکان های مختلف نظاره گر بودم و به نظرم شهر آفتاب جای خوبی است، هرچند از شهر دور است و رسیدن به نمایشگاه سخت است ولی از نظر فضا جای خوبی است و و از نظر وسعت نسبت به نمایشگاه ترکیه و دیگر کشورها بزرگتر است.

گفتنی است شنبه به عنوان روز استانبول در سی امین دوره نمایشگاه کتاب تهران در نظر گرفته شده بود و در غرفه ترکیه رضا هاکان تکین، پروفسور دریا اورس و مدیر موسسه یونس امره، تورقای شفق حضور داشتند.

خبرنگار: بخشی پور/انتشار:سلیمی

502

کد خبر: 765242

وب گردی

وب گردی