دکتر ولایتی: ایران برای برقراری روابط با اروپا اهمیت بالایی قائل است

رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی عصر امروز در دیدار دو جانبه با معاون وزیر خارجه نروژ بر تقویت مناسبات سیاسی و اقتصادی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز،دکتر علی اکبر ولایتی در دیدار با «وگر کریستین استرومن» معاون وزیر خارجه نروژ با بیان اینکه سابقه روابط جمهوری اسلامی ایران با نروژ عمری 110 ساله دارد گفت: این روابط نشان از قدمت و ارزشمندی میان ایران و نروژ به خصوص در حوزه های اقتصادی است. هر چند حجم این روابط نیازمند عزم و توجه بیشتری برای توسعه است.


وی گفت: پیشنهاد می کنم با توجه به این سابقه طولانی نقشه راهی برای گام برداشتن در جهت توسعه همکاری ها و رفع موانع صورت گیرد.


دکتر ولایتی در ادامه با تاکید بر اینکه نروژ کشوری صنعتی است و همکاری ها می تواند قابل توجه باشد گفت: جمهوری اسلامی ایران برای روابط با اروپا به ویژه کشورهایی که سیاست های مستقل تری را اتخاذ می کنند اهمیت بالایی قائل است و در مورد مسائل منطقه ای مهم می توان با یک نگاه روشن تر و دقیق تری به حوزه خاورمیانه داشته باشیم.


وی با بیان اینکه در سوریه بیش از 6 سال هست که شرایط بحرانی وجود دارد گفت: این امر صرفا به دلیل دخالت خارجی و حمایت از تروریست ها و گروه های تکفیری گسترش پیدا کرده و ایران هم با تمام توان فعالیت های خود را در مقابله با این جریان به منظور ایجاد صلح و ثبات در منطقه به خصوص منطقه خاورمیانه به کار گرفته است.


دکتر ولایتی در خصوص موضوع عراق اظهار کرد: عراق طولانی ترین مرز را با ایران دارد که به خواست دولت قانونی این کشور جمهوری اسلامی ایران با نگاه حمایتی از حاکمیت رسمی عراق و تمامیت ارضی آن دفاع می کند.

وارد فاز جدیدی از همکاری های اقتصادی شدیم

«وگر کریستین استرومن» معاون وزیر خارجه نروژ گفت: در طول اقامت در ایران رایزنی های خوبی با مقامات ایرانی داشته ام و وارد فاز جدیدی از همکاری های اقتصادی شدیم.


وی خاطر نشان کرد: پس از برجام تجارت و روابط دوجانبه ایران و نروژ در زمینه های اقتصادی رشد چشمگیری داشته هر چند در بخش نفت و گاز رابطه ما عمیق تر شکل گرفته است.


وی گفت: مایلیم مسائل و نظرات شما را در روابط بین الملل بدانیم .معتقدیم نا امنی در جهان و خاورمیانه وجود دارد تا یک استراتژی مناسبی در این خصوص صورت گیرد.

وی در ادامه افزود: مسائل ویژه در خصوص آوارگان، در منطقه خاورمیانه و مهاجرت آنها به کشورهای اروپایی یکی از موضوعات مهمی است که می توانیم در این خصوص با شما مذاکرات اثربخشی را داشته باشیم چرا که این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

خبرنگار: علی درخشان/تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 765332

وب گردی

وب گردی