پایان شبح «فرگزیت»

پرونده رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه در دومین دور بسته شد که نتیجه آن برد حامیان ماندن در اتحادیه اروپا بود؛ نتیجه ای که دست کم برای پنج سال دیگر تهدید خروج از اتحادیه را از بین برد.

به گزارش ایسکانیوز، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با مشارکت 85 درصدی مردم، دیشب هفدهم اردیبهشت ماه پایان یافت و سرنوشت بیست و پنجمین رییس جمهوری فرانسه و جانشین «فرانسوا اولاند» رییس جمهوری کنونی این کشور برای پنج سال آینده مشخص شد.
در این رقابت ها «امانوئل مکرون» نامزد مستقل و میانه‌ روی حزب تازه تاسیس «به پیش» با کسب 65.2 درصد آرا در مقابل 34.8 درصد «مارین لوپن» رهبر جناح راست افراطی «جبهه ملی» برنده انتخابات شد تا هشتمین رییس جمهوری پنجم فرانسه باشد که وارد کاخ الیزه می شود.
این دور از انتخابات نیز همانند دور پیشین زیر تدابیر امنیتی شدید انجام گرفت و بیش از 50 هزار نیروی پلیس مسوول برقراری امنیت و آرامش شدند. ضمن آن که هفت هزار نفر از نیروهای ارتشی که پس از حملات تروریستی سال 2015 در شهرهای فرانسه مستقر شده اند نیز در کنار آنها به تامین امنیت انتخابات کمک کردند.

** چرایی گرایش به محافظه کاران و دوری از راست تندرو
نظرسنجی ها در دور دوم همانند نخستین دور انتخابات از پیشگامی مکرون در مقابل لوپن حکایت داشت . در دور اول 23 آوریل (سوم اردیبهشت) با حضور 11 نامزد برگزار شد که پنج نفر از آنان بیش از سایرین شانس ورود به مرحله دوم داشتند.
پس از برگزاری انتخابات دور اول، امانوئل مکرون و مارین لوپن با کسب 24 و 21.7 درصد آرا به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه راه یافتند. «فرانسوا فیون» نامزد حزب راست سنتی «جمهوریخواهان» 20 درصد آرا را از آن خود کرد و «ژان لوک ملانشون» نامزد چپگرای جنبش «فرانسه سرکش» 19.2 درصد آرا را به دست آورد. «بنوا امون» نامزد حزب سوسیالیست، حزب حاکم تنها کمی بیش از 6 درصد آرا را کسب کرد.
بنابراین، تمامی نامزدها به جز دو نفر اول حذف شدند. در این انتخابات اما رویدادی نادر رقم خورد چرا که برای اولین بار در تاریخ انقلاب پنجم فرانسه (از 1958 تاکنون) هیچ یک از نامزدهای راست سنتی و سوسیالیست به دور دوم راه نیافته اند و راست سنتی جای خود را به جناح راست افراطی جبهه ملی فرانسه داده است.
مردم فرانسه با انتخابات دور نخست و دور دوم خود نشان دادند که بیش از گرایش های افراطی به جریان محافظه کار برای اداره امور تمایل دارند. شعارها و وعده های لوپن در اوج نارضایتی های عمومی از وضعیت داخلی فرانسه نتیجه نداد و بیکاری، رکود اقتصادی و نگرانی های امنیتی باعث نشد تا آرای زیادی به نفع وی در صندوق ها انداخته شود.
رهبر حزب راستگرای جبهه ملی از حامیان سختگیری بر مهاجران و تجدیدنظر بر قوانین مهاجرتی و همچنین مخالف تجارت آزاد است که به باور وی سبب نابودی مشاغل و در نتیجه افزایش بیکاری و رکود شده است. وجود چنین نگرش و باورهایی در لوپن و حزب وی، موجبات رشد فزاینده محبوبیت و در نتیجه ورود او را به دور دوم انتخابات فراهم کرده بود.
در مقابل او اما مکرون به عنوان جوانترین نامزد این دور از انتخابات، برنامه های مشخص و قابل قبولی برای ارایه داشت؛ برنامه هایی که حمایت از تجارت و بازار آزاد، کاهش مالیات شرکت های بزرگ، کاهش هزینه های عمومی و پزشکی، رفع سیاست های تبعیض آمیز علیه مهاجران و مسلمانان، توسعه انرژی های تجدید پذیر و حمایت از شرکت های نوین دیجیتال را شامل می شد.
یکی از مهمترین دلایل رای دهندگان به تفاوت نگرش مکرون و لوپن در قبال ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا مرتبط بود.

** پایان تهدید فرگزیت
پس از «برگزیت» (جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا)، بحث «فرگزیت» (جدایی فرانسه از اتحادیه) به موضوع مهمی به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تبدیل شد. برنامه های مکرون و لوپن در این ارتباط کاملا مشخص و تعیین کننده بود.
برنامه مکرون، حمایت از ماندن در کنار اتحادیه اروپا و ایفای نقش موثرتر پاریس در این اتحادیه بوده است. در مقابل همان طور که انتظار می رفت، خانم لوپن، وعده برگزاری همه پرسی برای جدایی از اتحادیه را داد.
مردم فرانسه با انتخاب خود بین مکرون و لوپن در حقیقت بین ماندن دراتحادیه یا رفتن از آن دست به انتخاب زدند و ماندن را برگزیدند. شاید یکی از دلایلی که باعث شد برخی پیش بینی ها مبنی بر عدم حضور حامیان مکرون پای صندوق های رای، اشتباه از آب درآید به همین موضوع ارتباط می یافت.
پیش از آغاز دور دوم انتخابات برخی معتقد بودند که لوپن توانایی بسیج حامیان خود را دارد حال آن که ممکن است مکرون در جذب آرای طرفداران خود و کشاندن آنان به حوزه های اخذ رای ناتوان بماند. حتی نظرسنجی هایی که بین 60 تا 64 درصد را برای مکرون متصور شده بودند حال شاهد حمایت بیش از 65 درصد مشارکت کنندگان از این نامزد مستقل و وزیر پیشین اولاند هستند.
بنابراین، تهدید و شبح جدایی از اتحادیه، همگان را مصمم تر به برگزیدن مکرون و کنار زدن لوپن کرد؛ رویدادی که با اتحاد اعضا و حامیان طیف های مختلف این کشور چند حزبی، در جریان دومین دور انتخابات بیشتر خود را نشان داد.
از طرفی، انتخابات فرانسه برای اعضای اتحادیه اروپا نیز مهم و تعیین کننده بود و احساس شادمانی را می توان از سخنان و موضع گیری های سران اتحادیه در دو دور انتخابات دید.
پس از موفقیت مکرون در جریان دور اول انتخابات، سران اتحادیه با ارسال پیام هایی، حمایت خود را از نامزد مستقل اعلام کردند که مواضع «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیش از دیگران برجسته بود؛ مواضعی که پس از دور دوم انتخابات و مشخص شدن پیروز نهایی بیشتر و آشکارتر اعلام شد. همان گونه که ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات، موگرینی در پیام توییتری نوشت «زنده باد فرانسه؛ زنده باد اروپا».

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 765481

وب گردی

وب گردی