واکنش‌ها به پیروزی ماکرون

همچنان پیام تبریک رهبران جهان به ماکرون برای پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه ادامه دارد.

به گزارش ایسکانیوز، مسجد جامع پاریس تاکید کرد،‌ پیروزی امانوئل ماکرون از حزب میانه رو بر مارین لوپن، رهبر جناح راست افراطی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نشانه‌ای از سازش مجدد میان ادیان فرانسه است.

مسجد جامع پاریس در بیانیه خود گفت: این پیروزی نشانه‌ای شفاف از امید برای مسلمانان فرانسوی است مبنی بر اینکه آنها می‌توانند در سایه هماهنگی و احترام به ارزش‌های فرانسه زندگی کنند.

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به امانوئل ماکرون به خاطر پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تبریک گفت.

وی گفت: من به دنبال همکاری با ماکرون برای حل چالش‌هایی هستم که دموکراسی‌های ما با آن مواجه است. یکی از بزرگترین تهدیداتی که جهان امروز ما با آن مواجه است، تروریسم افراطی است؛ تروریسمی که به پاریس، بیت المقدس و بسیاری دیگر از شهرهای جهان حمله کرده است. فرانسه و اسرائیل متحدان قدیمی هستند و من مطمئنم که ما می‌توانیم به تعمیق روابطمان ادامه دهیم.

شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین نیز در نامه‌ای به امانوئل ماکرون به خاطر پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تبریک گفت.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا نیز ضمن تبریک به ماکرون گفت: من ماکرون را به خاطر دفاع از یک اروپای مترقی و قدرتمند تحسین می‌کنم. من معتقدم که این عقاید ماکرون می‌تواند از شهروندان فرانسه حفاظت کند و ماکرون این عقاید را در مناظرات درخصوص تاریخ اروپا اعمال خواهد کرد.

وی افزود: کمیسیون اروپا به دنبال ایجاد یک اروپای بهتر است و انتظار دارد تا با پاریس در این زمینه همکاری کند؛ اروپایی که از شهروندان ما دفاع و به آنها ابزار لازم برای واکنش نشان دادن را می‌دهد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز در تماس تلفنی با امانوئل ماکرون به وی به خاطر پیروزی‌اش در انتخابات تبریک گفت.

وی در بیانیه‌ای گفت: همزمان با اینکه ما درخصوص یک برنامه مترقی برای پیشبرد امنیت بین‌الملل، افزایش همکاری‌های علمی، فنی و ایجاد مشاغل خوب در هر دو طرف اقیانوس اطلس همکاری می‌کنیم، من به دنبال همکاری نزدیک‌تر نیز با ماکرون در سال‌های پیش رو هستم. این همکاری‌ها شامل اجرای توافقنامه جامع اقتصادی و تجاری میان کانادا و اتحادیه اروپا می‌شود.

ترودو در ادامه گفت: روابط گرم و تاریخی کانادا و فرانسه در تاریخ مشترک روابط فرهنگی عمیق، ارتباطات مردمی و همکاری اقتصادی قوی ما ریشه دارد.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 765511

وب گردی

وب گردی