تحلیل عباس عبدی از حضور روحانی در جمع کارگران معدن یورت و حواشی آن

تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب به اعتماد گفت:. کسانی سعی کردند در مناظره‌ها با توهین و حمله به دیگران و آقای روحانی، اقتدار او را بشکنند، در حالی که شکستن اقتدار در یک نظام مدرن اینگونه رخ نخواهد داد و رقبا راه اشتباه را انتخاب کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

تحلیل شما از حرکت دیروز آقای حسن روحانی چیست؟ اینکه ایشان در میان معدنچیان حضور یافت، اعتراض‌ها و انتقادهای آنها را شنید چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کاری که آقای روحانی دیروز انجام دادند و به میان کارگران داغدار معدن زغال سنگ یورت رفتند در نوع خود کاری بدیع و بسیار مهم بود. ما می‌توانیم دیروز را در تاریخ سیاست ایران ثبت کنیم، روزی که سیاست از مفهوم سنتی و اقتدارگرایانش عبور کرده و وارد عرصه مدرن و دموکراتیک می‌شود.

این ادعا را بر چه اساسی دارید؟

در مفهوم اقتدارگرایی از سیاست، نباید هیچگونه تعرضی به رییس و صاحب قدرت شود و هرگونه تعرضی به معنی شکستن اقتدارش محسوب می‌شود و آن را با یک بحران مواجه می‌کند. در واقع همه باید مقابل آن دست به سینه بایستند و همه باید با کلمات محترمانه با او سخن بگویند و به قول معروف مقابلش مودبانه و چهارزانو بنشینند و تا وارد می‌شود به احترامش بلند شوند و هیچ کس حق ندارد از گل کمتر به صاحب قدرت بگوید. این ارزش‌ها متعلق به یک نظام غیردموکراتیک است که مردم در آن جایگاهی ندارند. در یک نظام دموکراتیک که از دوران گذشته عبور کرده، مردم حتی حملات و اعتراض‌شان به یک سیاستمدار ارزشمند است و به همین دلیل مشاهده می‌کنیم در نظام‌های جدید این فاصله‌ها برداشته شده.

مثلا می‌بینیم که در یک نظام دموکراتیک رییس‌جمهور در جمعی نشسته و با مردم کاملا عادی صحبت می‌کند و ممکن است در آن حین یک سیب هم گاز بزند. این فاصله‌ها از بین رفته در حالی که مثلا در یک نظام شاهنشاهی هرگز چنین چیزی را نمی‌بینید، همه فاصله‌ها و اقتدار سرجای خودش است بنابراین رفتن آقای روحانی به گلستان و حتی برخوردهایی که با او شد اگرچه این برخوردها و حملات هم از سوی یک گروه و جناح خاص طراحی شده بود صورت گرفته ولی این موجب افزایش اقتدارش خواهد شد، آنچنان که در عذرخواهی از قضیه راه‌آهن و فیش‌های حقوقی سبب افزایش اقتدارش شد.

از این حرکت چه برداشتی برای آینده داشت؟ آن هم در روزهایی که فضای سیاسی کشور کاملا انتخاباتی است.

به نظر من این درس‌آموز است. کسانی که سعی کردند در مناظره‌ها با توهین و حمله به دیگران و آقای روحانی، اقتدار او را بشکنند، در حالی که شکستن اقتدار در یک نظام مدرن اینگونه رخ نخواهد داد و رقبا راه اشتباه را انتخاب کرده‌اند.

در تمام سال‌های اخیر ما چنین رفتاری را از یک رییس‌جمهور ندیده بودیم. این نکته می‌تواند یکی از نکات بارز رییس‌جمهور باشد؟

در نظام مدرن وقتی یک رییس‌جمهور صاحب قدرت دست به چنین کاری می‌زند، به معنی اعتماد به نفس خودش و همچنین اعتماد داشتن به مردمش است.

در فضای انتخاباتی کنونی اتفاق دیروز چه تاثیری بر سبد رای روحانی می‌تواند داشته باشد؟

به همین دلیل معتقدم اتفاق دیروز در گلستان کاملا به نفع آقای روحانی خواهد بود و فضا را به نفع ایشان تغییر خواهد داد و کسانی که سعی کردند با این سناریوی اقتدار رییس‌جمهور را بشکنند نه تنها موفق نبودند بلکه نتیجه هم برایشان برعکس خواهد شد.

302/302

کد خبر: 765514

وب گردی

وب گردی