تلاش ایسلند برای استفاده از انرژی زمین‌گرمایی

ایسلند قصد دارد در پروژه‌ای 100 میلیون دلاری با استفاده از گدازه‌های آتشفشانی عمق زمین، انرژی تولید کند.

به گزارش ایسکانیوز، افزایش دما و فشار مواد مذاب آتشفشانی در ایسلند محققان را به فکر استفاده از این انرژی طبیعی انداخته است.

در متون علمی به گدازه‌های آتشفشانی که حالتی بین مایع و گاز دارند، سیال‌های فوق بحرانی (supercritical fluid) گفته می‌شود و در مباحث نظری در این حالت بیشترین انرژی ممکن قابل استخراج است.

میزان انرژی موجود در این مواد پنج تا 10 برابر انرژی‌های معمول است.

توجه ایسلند به این انرژی به دهه 70 میلادی برمی‌گردد و مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است.

حال محققان ایسلندی قصد دارند در طرحی، از این انرژی برای تولید برق استفاده کنند.

"آلبرت آلبرتسون" (Albert Albertsson) یکی از مهندسان شرکت "Icelandic energy" که از مجریان این پروژه است، گفت: برای تامین انرژی حدود 212 هزار ساکن ما نیاز به 30 تا 35 منبع انرژی گرمایی داریم، در حالی‌که با استفاده از منابع سیال‌های بحرانی تنها سه تا پنج منبع کافی است و هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد.

در حال حاضر دو سال از آغاز حفاری‌ها می‌گذرد و بیش از 38 سازمان بین‌المللی از 11 کشور جهان در حال همکاری هستند.

در این پروژه حفره‌هایی به عمق بیش از 4.5 کیلومتر حفر می‌شود و با رسیدن به مخازن گدازه که بین 400 تا 1000 درجه سانتی‌گراد دما دارند، گرما استخراج می‌شود. تا به حال بیش از 30 میلیون دلار در این پروژه هزینه شده و هزینه کل آن حدود 100 میلیون دلار برآورد شده است.

تولید انرژی از گدازه‌های آتشفشانی ایسلند را قادر می‌کند تا به انگلیس انرژی صادر کند؛ صادراتی که منابع آن شاید طولانی‌ترین عمر را در بین ذخایر انرژی داشته باشد.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 765542

وب گردی

وب گردی