اپلیکیشن رسمی و ربات تلگرامی نمایشگاه کتاب تهران

نمایشگاه کتاب در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است. در این مقاله اپلیکیشن رسمی و ربات تلگرامی سی‌ امین نمایشگاه کتاب را جهت پیدا کردن آسان کتاب‌ها و ناشران معرفی می‌کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، سی‌ امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۳ اردیبهشت ۹۶ آغاز به کار کرده است و تا ۲۳ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. به رسم هرسال، امسال نیز در روز شروع سی‌ امین دوره، شاهد انتشار اپلیکیشن اختصاصی این نمایشگاه از سوی سایت رسمی http://tibf.ir بودیم؛ اما متأسفانه برنامه به دلیل نقص فنی قابل استفاده نبود و در همان صفحه‌ی آماده‌سازی باقی می‌ماند. این مشکل به مدت ۳ روز پابرجا بود که سرانجام نسخه‌ی سالم آن منتشر شد. در این مقاله این برنامه را خدمت شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید در مراجعه‌ی خود به نمایشگاه کتاب، از آن استفاده کنید. این اپ تنها برای گوشی‌های اندروید منتشر شده است، اما اگر کاربر گوشی‌ آیفون هستید، می‌توانید از اپلیکیشن دومی که در ادامه معرفی کرده‌ایم استفاده کنید. همچنین ربات تلگرامی نمایشگاه در ادامه به شما معرفی خواهد شد.

اپلیکیشن اول (اندروید)

در اولین ورود در برنامه، اپلیکیشن نمایشگاه به سرورهای خود متصل می‌شود تا آخرین اطلاعات را درباره کتاب‌ها و ناشران دریافت کند. بعد از آن از شما خواسته می‌شود تا با وارد کردن شماره تلفن خود، در برنامه ثبت نام کنید. اگر تمایلی به این کار ندارید، می‌توانید با لمس گزینه «بعدا ثبت نام می‌کنم» وارد محیط برنامه شوید. در صفحه اصلی برنامه مواردی همچون یک بنر خبری (که به سایت ارجاع داده می‌شود)، آدرس نمایشگاه و یک نقشه‌ی GoogleMap دیده می‌شود که سایز چندان مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده است؛ اما می‌توانید به کمک آن و البته نصب داشتن اپ Google Map، مسیر محل فعلی خود تا نمایشگاه را مشاهده کنید.

در همین صفحه دو تب جداگانه در بالا قرار دارند که توسط آن‌ها می‌توانید به‌طور جداگانه در کتاب‌ها و ناشران به جستجو بپردازید. با انتخاب تب ناشران، لیستی از تمام ناشران ثبت‌شده در برنامه به همراه آدرس به شما نمایش داده خواهد شد که می‌توانید با استفاده از باکس جستجوی بالای صفحه نیز، نام مورد نظر را جستجو کنید. با لمس هر ناشر، لیست کتاب‌هایی که از آن در نمایشگاه وجود دارند نمایش داده خواهد شد.

با مراجعه به تب کتاب، یک باکس جستجو در اختیار شما قرار خواهد گرفت که می‌توانید در آن نام کتاب، نویسنده یا مترجم را بنویسید و جستجوی خود را انجام دهید. در پایین همین بخش موضوعات متنوعی همچون کودک و نوجوان، عمومی، دانشگاهی، کمک‌آموزشی و‌... نمایش داده شده‌اند که می‌توانید با انتخاب موضوع کتاب مورد نظر خود، شانس و سرعت پیدا کردن آن را بیشتر کنید. برای مثال اگر نام «هری پاتر» را در برنامه جستجو کنید، با لیستی از کتاب‌هایی که نام هری پاتر را در خود دارند مواجه خواهید شد. بعد از پیدا کردن کتاب مورد نظر، روی آن لمس کنید تا وارد صفحه‌ی مربوط به کتاب شوید. در این بخش اطلاعات دقیق‌تری از کتاب را به همراه آدرس غرفه‌ی فروش آن مشاهده خواهید کرد. قیمت کتاب نیز در این صفحه درج شده است که در صورت دقیق بودن قیمت، بسیار کارآمد و مفید خواهد بود.

در پایان باید گفت با وجود آنکه اپلیکیشن رسمی امسال، وظیفه‌ای (معرفی کتاب‌ها و غرفه آن‌ها) که باید را به انجام می‌رساند؛ اما باید اعتراف کرد که ایرادها و کمبودهای بسیاری در آن وجود دارد. از طراحی محیط اپلیکیشن گرفته تا امکانات آن هیچ کدام در حد رویداد مهمی همچون نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیستند؛ به‌طوری که حتی از یک نقشه‌ی ساده نیز (محل و ترتیب قرارگیری غرفه‌ها و سالن‌ها) خبری نیست و باید تنها با یک آدرس متنی همچون «سالن B۱، راهرو ۲ غرفه ۲۶۱» محل مورد نظر خود را پیدا کنید. برای دانلود این برنامه اندروید با حجم ۲۴ مگابایت روی لینک زیر کلیک کنید.

- دانلود اپلیکیشن «کتاب تهران» از کافه بازار

اپلیکیشن دوم (اندروید و آی‌او‌اس)

برخلاف سال‌های پیش که اپلیکیشن رسمی نمایشگاه برای دو پلت‌فرم اندروید و آی‌او‌اس منتشر می‌شد، امسال شاهد دو نسخه مجزا برای اندروید و آی‌او‌اس بودیم. البته برنامه‌ای که برای کاربران iOS پیشنهاد شده است دارای نسخه‌ی اندروید نیز هست؛ اما مشخص نیست چرا سایت رسمی نمایشگاه برای نسخه اندروید نیز از همان برنامه که ظاهر و امکانات بهتری دارد استفاده نکرده است. «نمایشگاه کتاب تهران» که به‌عنوان اپلیکیشن رسمی نمایشگاه در سال ۹۵ و ۹۴ فعالیت داشت، امسال نیز بانک اطلاعاتی خود را به‌روز کرده است تا در سی امین نمایشگاه کتاب هم قابل استفاده باشد. ظاهر برنامه تقریبا همان ظاهر سال پیش است، با این تفاوت که رنگ‌های به‌کاررفته در برنامه از قرمز به بنفش تبدیل شده است. در نسخه امسال تنها بخش اصلی برنامه یعنی دیتابیس کتاب‌ها، ناشران و نقشه نمایشگاه به‌روز شده است و مابقی بخش‌ها همچون اخبار، همچنان مربوط به نسخه‌ی سال ۹۵ هستند که البته اهمیت چندانی هم ندارد؛ چرا که کمتر کاربری پیدا می‌شود که از این بخش استفاده‌ کند.

در صفحه اول، گزینه‌ها و امکانات اصلی برنامه در اختیار شما قرار گرفته است. برای مثال با استفاده از بخش ناشران می‌توانید لیستی کامل از ناشران حاضر در نمایشگاه مشاهده کنید و با انتخاب هر کدام، به لیستی از کتاب‌هایی که امسال برای فروش آماده کرده‌اند دسترسی داشته باشید. آدرس غرفه‌ی آن‌ها در همین بخش درج شده است تا بتوانید به شکل ساده‌ای آن را پیدا کنید. نکته‌ی جالبی که در این بخش وجود دارد، نمایش آیکون GPS است که با لمس آن، می‌توانید محل دقیق آن غرفه را روی نقشه‌ی نمایشگاه مشاهده کنید.

در بالای صفحه یک باکس جستجو وجود دارد که توسط آن می‌توانید نام کتاب، نویسنده و ناشر را جستجو کنید تا به شکل سریع‌تری به آنچه در نظر دارید، دست پیدا کنید. بعد از نمایش نتایج پیداشده، می‌توانید کتاب مورد نظر را لمس کنید تا وارد صفحه‌ی جدیدی شوید و در آن اطلاعاتی همچون سال انتشار، نویسنده، آدرس و‌... را مشاهده کنید. با لمس آیکون GPS می‌توانید آدرس غرفه‌‌ی عرضه‌کننده‌ی این کتاب را روی نقشه‌ی نمایشگاه مشاهده کنید.

نقشه‌ی نمایشگاه کتاب به ۲ شکل ماهواره‌ای و گرافیکی در اختیار شما قرار خواهد گرفت که در نسخه‌ی گرافیکی، می‌توانید جزئیات بیشتری را در رابطه با اماکن مختلف مشاهده کنید. این نقشه به‌صورت پویا طراحی‌شده است به‌طوری که می‌توانید با لمس آیکون GPS محل فعلی خود در نمایشگاه را روی همین نقشه مشاهده کنید تا پیدا کردن راهی که از محل فعلی تا غرفه‌ی مورد نظر دارید ساده‌تر انجام بگیرد.

برای دانلود این اپلیکیشن از لینک‌های زیر استفاده کنید.

اندروید (کافه بازار) | آی او اس (اپ استور)

ربات تلگرام نمایشگاه تهران

هرچه زمان بیشتری می‌گذرد، بیشتر متوجه ارزش و کاربردهای فراوانی می‌شویم که ربات‌های تلگرامی می‌توانند داشته باشند. در نمایشگاه امسال و در ایده‌ای جالب، شاهد یک ربات تلگرامی نیز در کنار اپلیکیشن‌ها هستیم که به کمک آن بدون نیاز به نصب اپلیکیشن‌های بالا، می‌توانید کتاب، نویسنده یا ناشر مورد نظر خود را در نمایشگاه امسال پیدا کنید. کافی است به ربات تلگرامی gisoombot@ مراجعه و گزینه‌ی Start را لمس کنید. حال امکانات ربات در قالب چند گزینه مانند جستجوی عنوان کتاب، جستجوی نویسنده و جستجوی ناشر در اختیار شما قرار خواهد گرفت. برای مثال اگر قصد پیدا کردن کتابی از هری پاتر دارید، گزینه جستجوی عنوان کتاب را انتخاب کنید و سپس خیلی ساده، عبارت «هری پاتر» را تایپ و ارسال کنید.

در کسری از ثانیه تمام نتایج مربوط به کلمه‌ی جستجو شده به همراه اطلاعات جزئی همچون ناشر، مؤلف و سال آخرین چاپ در قالب یک پیام برای شما ارسال خواهد شد. در انتهای هر نتیجه، دستوری شبیه به /gid11253948 وجود دارد که با لمس آن می‌توانید آدرس و محل دقیق غرفه‌ی فروشنده را در قالب پیامی دیگر دریافت کنید. به همین سادگی و حتی بدون نیاز به اپلیکیشن‌های موبایل می‌توانید کتاب مورد نظر خود را پیدا کنید.

توجه: اگر جستجوی شما بر اساس ناشر یا نویسنده باشد، نتایج به‌صورت تیتر‌وار نمایش داده می‌شوند و برای مشاهده‌ی جزئیات (برای مثال کتاب‌های یک ناشر) باید با استفاده از لینک دریافتی و مراجعه به وب‌سایت، نتایج را مشاهده کنید.

200/202

منبع:زومیت

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 765615

وب گردی

وب گردی