دکتر ولایتی: بررسی گشودن مجدد حریم هوایی ایران برای جنگنده های روسیه در جریان است

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل در خصوص اینکه آیا ایران آمادگی دارد که مجددا حریم هوایی خود را در برابر جنگنده های روسیه بگشاید یا نه گفت:در مورد این مساله به خصوص، در صورت لزوم با مشورت فرماندهان نیروهای مسلح تصمیم گیری خواهد شد به این معنا که بررسی مجدد قضیه در جریان است اما بهترین تصمیم در زمان خود گرفته خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل در گفت و گو با روزنامه العربی الجدید چاپ لندن درباره تحولات منطقه پاسخ داده است.

علی اکبر ولایتی گفت : موضع ایران در برابر آن چه در منطقه می گذرد واضح است و با شفافیت کامل اعلام شده است اما امنیت و ثبات منطقه فقط با همکاری کشورهای منطقه و عدم دخالت هرگونه عامل یا طرف خارجی امکان پذیر است. توجیه این که یک کشور از چند هزار کیومتر آن طرف تر بیاید تا سرنوشت یک منطقه دیگر را تعیین کند چیست؟ این نتیجه خاصی در پی نخواهد داشت و بر امنیت ملی ایران و منافع آن نیز تاثیر گذار نخواهد بود اما بر امنیت کل منطقه تاثیر می گذارد. همه تجارب قبلی ثابت کرده است که طرف های خارجی اقدامات و سیاست هایی را در پیش می گیرند که صرفا تامین کننده منافعشان باشد. آنها حتی به طور جدی برای تضعیف کشورهای منطقه و تجزیه آنها تلاش کرده اند.

تهران به نوبه خود تدابیر عملی اتخاذ کرد و با تروریسم و جنبش های تکفیری و افراط گرا جنگید. کشورهای موثر در منطقه و همه کسانی که برای امنیت منطقه اهمیت قائلند باید در همین جهت عمل کنند.

وی افزود: من مجددا تاکید می کنم کشورهای منطقه قادر به حفظ آن بدون دخالت هر نیروی خارجی هستند و ما هم برای همکاری و گفت و گو با کشورهای منطقه برای تحقق هدف مشترک مان آمادگی داریم.

علی اکبر ولایتی با اشاره به تحولات سوریه و توافق ایران و روسیه و ترکیه گفت: آنچه باید در حال حاضر روی آن تمرکز کرد این است که تمام مشکلات منطقه ناشی از طرح های دشمنان آن است. ما تاکید می کنیم که گزینه های نظامی بی فایده اند و همه باید به ضرورت نشستن بر سر میز مذاکره ای که پایان دهنده تنش ها هم زمان با ریشه کن شدن تروریسم باشد برسند. ایران به این مساله توجه دارد اما مایل است با همکاری با طرف های موثر در پرونده سوریه نقش مثبتی ایفا نماید.

شایان ذکر است که هر توافق یا طرح و برنامه ای در خصوص سوریه باید نخست مورد توافق سوری ها قرار بگیرد. ملت سوریه حق تعیین سرنوشت خود را دارد و همه باید بدانند ایران فقط به دنبال دور کردن تهدیدها از خودش و تحقق ثبات برای خودش نیست بلکه خودش را موظف به برقراری ثبات در منطقه می داند زیرا ثبات منطقه روی امنیت بین المللی تاثیرگذار است. ما در برابر تروریسم ایستادیم و بنا به درخواست قانونی دولت سوریه، مشاوران نظامی خود را به این کشور فرستادیم.

در حقیت ایران با سازمان ها و گروه های تروریستی مقابله می کند که همین امر جلو گسترش آنها را در منطقه گرفت که اگر این اتفاق می افتاد تهدیدی برای همه دنیا بود. در ازای این اقدام شهدای زیادی تقدیم کردیم اما نهایتا این اقدامات مانع تحقق اهداف دشمنانمان شد. پیروزی های بیشتری هم در راه است و اگر فداکاری های ایران نبود منطقه تجزیه می شد. همه باید به لزوم همکاری منطقه ای بدون دخالت های خارجی واقف شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران آمادگی دارد که مجددا حریم هوایی خود را در برابر جنگنده های روسیه بگشاید یا نه گفت: روابط مسکو و تهران راهبردی است و در حال حاضر در تمام سطوح و بخش ها درحال گسترش است اما اتخاذ تصمیمات مربوط به سیاست ایران به عهده رهبری است که به قوای سه گانه ابلاغ می شود. اما در مورد این مساله به خصوص، در صورت لزوم با مشورت فرماندهان نیروهای مسلح تصمیم گیری خواهد شد به این معنا که بررسی مجدد قضیه در جریان است اما بهترین تصمیم در زمان خود گرفته خواهد شد.

تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 765709

وب گردی

وب گردی