برگزاری 40 برنامه از سوی تشکل های صنفی  در نمایشگاه امسال/100 کاریکاتور در ارتباط با کتاب به نمایش گذاشته شد

مدیر کمیته علمی فرهنگی یحیی دهقان در نشست ظهر امروز با اصحاب رسانه در ستاد خبری و امور نمایشگاه کتاب گفت: کمیته علمی فرهنگی در سی امین نمایشگاه کتاب امسال برنامه هایش را در سه محور مجزا تدوین کردند.

به گزارش ایسکانیوز، یحیی دهقان مدیر کمیته علمی و فرهنگی نمایشگاه کتاب در نشست ظهر امروز با اصحاب رسانه در ستاد خبری و امور نمایشگاه کتاب گفت: کمیته علمی فرهنگی در سی امین نمایشگاه کتاب امسال برنامه هایش را در سه محور مجزا تدوین کردند.

وی در ادامه افزود: اولین محور برنامه های کمیته علمی و فرهنگی محور علمی و این محور شامل نشست های سرای اهل قلم است. سراهای اهل قلم امسال در 4 سالن برگزار می شود که 40 برنامه از سوی تشکل های صنفی برگزار می شود که به طور منظم هر روز چهار برنامه در سراهای اهل قلم در حوزه نشر شامل برنامه هایی از قبیل: ویرایش، فروش، بازاریابی، اقتصاد کتاب، توسعه پایدار و همچنین نکوداشت و بزرگداشت اصحاب قلم اختصاص دارد.
یحیی دهقانی اظهار کرد: امسال برای اولین بار دو نشست بزرگداشت ناشران و خادمان نشر شهرستان ها و امروز بزرگداشت میراث داران نشر را در برنامه هایمان داریم. در کنار این برنامه ها دو سالن کتاب نمای یک و دو ناشران و سازمان ها از کتاب های خود در این سالن ها رونمایی کرده و برنامه نقد و تفسیر کتاب ها نیز بر پا می شود.
وی افزود: از برنامه های دیگر کمیته علمی فرهنگی کارگاه های هم اندیشی و 24 برنامه کارگاهی از قبل پیش بینی شده است اطلاع رسانی آن صورت گرفته و برنامه ها امسال به صورت دوسویه برگزار می شود و یک برنامه آموزشی کلاسیک تنها نیست و افراد و شاگردان در کارگاه به تبادل اطلاعات می پردازند.
مدیر کمیته علمی – فرهنگی اظهار کرد: در چهار سالن نشست های مربوط به حوزه نشر برگزار می شود که سی برنامه در نظر گرفته شده و هر روز سه برنامه در سالن عمومی کودک و نوجوان و بین الملل برگزار می شود.
یحیی دهقانی تصریح کرد: امسال برای اولین بار پیش بینی شده که کمیته علمی و فرهنگی در غرفه ناشرین حضور پیدا کرده و از کتاب ها حمایت هایی برای رونمایی آنها انجام دهد که این سیاست از سوی وزارت ارشاد در شورای سیاستگذاری مقرر شده که فعالیت های فرهنگی در سطح نمایشگاه گسترش بیشتری داشته باشد و این برنامه براساس این سیاست ها برپا شده است.
دهقانی اظهار کرد: محور دوم برنامه های کمیته علمی و فرهنگی برنامه های پاتوق اهل قلم است و این پاتوق محلی برای استراحت، تبادل فکر، مصاحبه، صحبت هایی بین نویسندگان مترجمان و اهالی قلم است که از سال گذشته دایر شده و امسال تعداد زیادی از افرادی که نویسندگان مطرح کشور هستند در این جلسات شرکت می کنند و از چهره های برجسته کشورمان همچون هوشنگ مرادی کرمانی، شیوا مقانلو، پروین سلاجقه، حسن میرعابدینی، حسن شهسواری، گروس عبدالملکیان بودند.
وی اظهار کرد: بخش سوم کمیته علمی فرهنگی در خصوص فعالیت های فرهنگی است و 450 متر مربع مساحت مختص به این بخش است که کارنامه نشر نام دارد. در این بخش کتاب های چاپ اول، سال 95 به نمایش گذاشته شده و 7هزار عنوان کتاب با رده بندی خانه کتاب با نظم خاصی چیدمان شده و در حاشیه این کارنامه نشر نمایشگاه کوچکی از کتاب های درسی سنوات گذشته که شامل کتاب هایی از سال 1345 تاکنون را شامل می شود و در کنار اینها حدود 50 عنوان کتاب خطی از آستان قدس رضوی به نمایش درآمده است.

یحیی دهقانی تصریح کرد: در سالن دیگری تحت عنوان کتاب و کاریکاتور نزدیک به 100 کاریکاتور در ارتباط با کتاب به نمایش گذاشته شده و تاریخچه این کاریکاتورها به مسابقه دو سالانه ای بر می گردد که از سوی نهاد کتابخانه های عمومی از 6 سال پیش برگزار شد و این کاریکاتورها از 56 کشور دنیا انتخاب شدند.
مدیر کمیته علمی فرهنگی گفت: در کنار این برنامه در سه سالن با عنوان برنامه های شهرهای پایتخت کتاب بوشهر و شهرهای دوستدار کتاب در نظر گرفته شده است و در 10 روز متوالی شهر بوشهر برنامه هایی در دو بخش داخل سالن شامل ارائه صنایع دستی و کارهای مشاهیر شهرستان و همچنین اجرای موسیقی و نمایشهای خیابانی اجرا می شود و علاوه بر این پنج غرفه به پنج روستای دوستدار کتاب اختصاص دارد.

وی اظهار کرد: موسسین کتاب یکی از ادارات، وزارت ارشاد، نهادها، ارگانهای اشخاص حقیقی و حقوقی که مروج کتاب بودند و با عنوان نهاد برتر انتخاب شدند در سالن جنبی کودک و نوجوان نیز برنامه هایی برای کودکان ترتیب دادیم و هر روز در نمایشگاه کتاب یک استان به عنوان میهمان نمایشگاه در نظر گرفته می شود و هر روز 9 استان برنامه های خود را در طبقه دوم کمیته علمی و فرهنگی و همچنین در سالنی دیگر آثار و صنایع دستی و کتابهای خود را به نمایش می گذارند.
این مقام مسوول در رابطه سوالی در خصوص نحوه اطلاع رسانی برنامه های کمیته علمی و فرهنگی گفت: در طول سه ماه و اندی قبل از نمایشگاه که حکم مسوولیت بنده صادر شد در حوزه نشر و سایر ناشران از طریق اتحادیه نشریه و کمیته علمی و فرهنگی به سازمان ها، ادارات، کتاب فروشی ها و ناشرین این برنامه ها را اطلاع رسانی کردیم و در قالب کتابچه قبل از شروع نمایشگاه کتاب به دو زبان انگلیسی و فارسی منتشر کردیم و با توجه به بودجه ای که در اختیار ما قرار دادند به اهالی قلم که در نشستهای ما شرکت کرده اند علاوه بر بن کتاب سعی کردیم در پذیرایی از این عزیزان سنگ تمام بگذاریم.
تیتر: برنامه های کمیته علمی و فرهنگی در نمایشگاه کتاب
یحیی دهقانی گفت: برای اولین بار با حمایت وزارت ارشاد از سوی کمیته علمی فرهنگی برای حمایت از چاپ کتاب با غرفه ها، حوزه ناشران حضور پیدا کرده و برای رونمایی از کتاب حمایت میکنیم.

کد خبر: 765710

وب گردی

وب گردی