معرفی محصولات تجهیزات کشاورزی در ششمین جشنواره مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی/انقلاب سبز؛ مدرنیزه کردن فناوری های کشاورزی

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان اسلام و دومین دانشگاه معتبر کشور با تربیت و کشف دانشجویان نخبه گام مفیدی را در جهت پیشبرد اهداف و خودکفایی همه جانبه علمی کشور برداشته و همه ساله با برگزاری جشنواره نخبگان سعی بر تشویق و ترقیب این دانشجویان به فعالیت های هرچه بهتر و بیشتر آنها می کند.

به گزارش ایسکانیوز، یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی بکارگیری توان داخلی و کمتر شدن وابستگی به تولیدات خارجی بوده; بکار انداختن چرخ های اقتصاد داخلی تنها از راه تولید محصولات با کیفیت و نیروی کار بومی متخصص ممکن است. بعلاوه این هدف بدون استفاده از ظرفیت نخبگان و فرهیختگان امکان پذیر نبوده و باید بدانیم اقتصاد مولد و درون‌زا، اقتصادی متکی به دانش روز است و دانشجویان در این امر می توانند سرمنشاء بسیاری از خدمات و برکات در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور باشند.

اساتید فردا؛نخبگان دیروز

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان اسلام و دومین دانشگاه معتبر کشور با تربیت و کشف دانشجویان نخبه گام مفیدی را در جهت پیشبرد اهداف و خودکفایی همه جانبه علمی کشور برداشته و همه ساله با برگزاری جشنواره نخبگان سعی بر تشویق و ترقیب این دانشجویان به فعالیت های هرچه بهتر و بیشتر آنها می کند.

این مجموعه علمی مانند تمامی دانشگاه‌های دنیا در رویکردی جدید تاکید زیادی بر حمایت از مخترعان و نخبگان جوان و توسعه پژوهش و تبدیل دستاوردهای پژوهشی به محصول تجاری دارد؛ رویکردی که لازمه آن توجه به دانشجویان، اعضای هیات‌علمی و دادن امتیازات و تسهیلات ویژه به آن‌هاست.

در همین راستا دکتر ولایتی رییس هیات موسس و هیات امنا دانشگاه آزاد همواره بر تقویت و حمایت از نخبگان این مجموعه در درجه اول و نخبگان سایر دانشگاه ها در درجه دوم تاکید ویژه داشته و اعطای بورسیه به نخبگان از سوی دانشگاه آزاد اسلامی را مقدمه ای بر تربیت اساتید و توسعه کیفی پژوهش در این دانشگاه عنوان می کنند.

این درحالی است که موضوع فرار مغزها در کشور ما و دیگر کشورها نیاز به برنامه ریزی دقیق و کارآمدی دارد تا زمینه ماندگاری نخبگان در کشور مهیا شود. در همین راستا جذب نخبگان در دانشگاه به‌صورت بورسیه و در نهایت جذب آنها به عنوان اساتید مجموعه می تواند دلگرم کننده باشد و یکی از عملکرد های مثبت دانشگاه ها محسوب شود.

تا کنون 6 جشنواره تحت عنوان جشنواره ملی اختراعات و نوآوری‌های دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده است که میزبانی آخرین جشنواره را واحد تهران مرکز برعهده گرفت.

مدرنیزه کردن فناوری های کشاورزی ؛انقلاب سبز

رشد بخش کشاورزی به عنوان بستری برای کسب اهداف توسعه در کشورها امری ضروری قلمداد می شود . در این میان بهبود و تقویت رشد اقتصادی و کاهش فقر، بهبود امنیت غذایی و حفظ منابع طبیعی بسیار مهم هستند.بعلاوه ساختاربندی دوباره اجتماع و اقتصاد در کشاورزی و صنعت به دلیل ورود فناوری های نوین در 10سال گذشته به سرعت منجر به ادغام صنعت و کشاورزی شده است.

از طریق این ادغام، محصول کشاورزی بیش از همیشه ویژگی های یک محصول صنعتی را به خود می گیرد این درحالی است که کاربرد فناوری های نوین تا حد زیادی می تواند به افزایش این ارتباط کمک کند .در واقع تلاش برای مدرنیزه کردن فناوری های کشاورزی عنوان انقلاب سبز را به خود می گیرد و استفاده ترکیبی از ماشین آلات کشاورزی، استفاده وسیع از فناوری های آبیاری، فناوری های افزاینده میزان حاصلخیزی، ارائه روش های جدید نابودی آفات و از همه مهمتر فناوری های بهبود بذرهای پیوندی را شامل می شود.

در این گزارش سعی شده است تا برخی از اختراعات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تجهیزات کشاورزی را به شما معرفی کنیم.تعدادی از این محصولات را در ادامه می خوانیم:

استقرار ریزنمونه های جوانه بالغ پسته در محیط کشت

نماینده مخترع: زهرا جهانبخشیان داوران
ریز ازدیادی از مهمترین بخش های زیست فناوری گیاهی است که علاوه بر رفع معایب روش های کلاسیک تکثر رویشی، کاربردهای بسیار گسترده ای همچون تولید انبوه نهال های کاملا یکسان، تولید ژنوتیپ های جدید با ایجاد جهش های سوماتیکی و حفاظت از گونه های در حال انقراض را دارد. کاربردهای مختلف و توانمندی کشت بافت در اصلاح گیاهان آن را به یک مومضوع جهانی در آورده و افزایش تعداد کشورهای عضو شرکت کننده در موسسه بین المللی کشت بافت گیاهی، گواهی بر این ادعا است. در اختراع ارائه شده، هدف رفع این مشکل مهم در مسیر ریز ازدیادی درختان بالغ و برگزیده پسته بوده تا امکان استقرار هر ژنوتیپ بالغ، حتی گیاهان تحت نامطلوب ترین شرایط محیطی و یا درختان چند صد ساله ای که در معرض خطر خشک شدن و نابودی قرار دارند، فراهم شود.
جهت دستیابی به این مهم آزمایشات مختلفی با دو رویکرد کنترل ترشح ترکیبات فنلی و کاهش ترکیبات فنلی در ریزنمونه ها انجام پذیرفت. بخش اول آزمایشات انجام شده که منجر به شناسایی بخشی از راه حل بر طرف کردن پدیده قهوه ای شدنه در ریز ازدیادی پسته گردید مربوط به انتخاب محیط کشت مناسب است. براساس مطالعات و بررسی های انجام شده تغییرات لازم در محیط کشت اعمال گردید که منجر به افزایش معنی دار درصد جوانه های بالغ مستقر شده شد. بخش دوم آزمایشات که در دستیابی به این اختراع نقش مهمی داشت، بررسی نوع و شرایط ریز نمونه انتخاب شده بود. در این بخش 3 آزمایش مجزا صورت پذیرفته و در هر کدام پارامترهای مختلف مورد بررسی قرا رگرفت. با توجه به نقش ژنوتیپ در موفقیت این فرآیند، در هر آزمایش از ژنوتیپ های مختلف استفاده شد تا تاثیر این پارامتر نیز بررسی شده و در نهایت پروتکلی ارائه شد که وابسته به ژنوتیپ نبوده و برای ژنوتیپ های مختلف قابل استفاده باشد.

شیر کنترل اتصال سه نقطه الکترونیکی برای تراکتور

نماینده مخترع: نوروز مرادی نژاد
شیر کنترل ساخته شده از نوع چرخان است و قابلیت کنترل توسط موتور پله ای را دارد و همزمان توانایی کنترل جهت و تناسبی جریان روغن را با دقت قابل قبول و مناسب دارد. شیر مذکور از لحاظ ساختاری (طرح و نقشه) هیچ گونه مشابه داخلی و خارجی ندارد و همان کاری را که شیرهای سولنوئیدی گرانقیمت خارجی انجام می دهند، با دقت قابل قبولی انجام می دهد (آزمایش های مشاهده ای، کارگاهی و مزرعه ای نشان می دهند). نقشه آن در نرم افزار Solidworks رسم و از روی نقشه دقیق، قسمت های مختلف آن ساخته شد. مهمترین پارامتر در طراحی شیر کنترل، ابعاد دهانه های ورودی و خروجی است که با استفاده از فرمول مربوطه محاسبه و گشتاور لازم برای چرخش روتور نیز اندازه گیری و براساس آن موتور پله ای مناسب انتخاب شد.

فرایند مقاوم سازی جوجه های گوشتی به سرما

نماینده مخترع: امید افسریان
مشکل فنی و بیان اهداف اختراع در طی سال های اخیر سرعت رشد جوجه های گوشتی به طور چشمگیری افزایش یافته است، به طوری که یک جوجه 40 گرمی در بدو تولد، پس از گذشت 8 هفته تبدیل به یک جوجه 4 کیلوگرمی می شود. اگر انسان با چنین سرعتی رشد نماید، کودکی که در بدو تولد 3 کیلوگرم وزن دارد، پس از گذشت 2 ماه به وزنی معادل 300 کیلوگرم خواهد رسید. به دلیل آنکه رشد پرها همگام و مطابق با رشد بدن نیست، جوجه های گوشتی در 10 روز آغازین دوره پرورش، همانند حیوانان خونسرد، برای بقای خود نیاز به حرارت محیط دارند پس از این سن وابستگی جوجه به حرارت محیط به تدریج کاهش می یابد. بر این اساس، حرارت مورد نیاز سالن پرورش جوجه گوشتی در دو هفته آغازین بین 32-30 درجه سانتیگراد بوده و پس از آن نیز هر هفته 2 درجه سانتیگراد از مقدار یاد شده کسر می شود. بنابراین هرگونه نوسان دمایی در درجه حرارت سالن، خارج از محدوده ذکر شده، موجب کاهش روند وزن گیری و بروز بیماری های متابولیک (سندرم آسیت) می شود.


عامل کنترل کننده بیولوژیک بیماری های قارچی گیاهان

نماینده مخترع: محمد جواد اوستا
از اواخر سال 1900 دانشمندان تلاش های زیادی جهت استفاده از آنتاگونیسم های طبیعی بین ارگانیسم های ساکن خاک برای حفاظت از گیاهان انجام داده اند. استفاده از میکرو ارگانیسم های مفید یکی از بهترین و معقولترین روش هاست. کنترل بیولوژیک به معنای استفاده از میکروارگانیسم های مختلف مخصوصاً باکتری ها و برخی قارچ ها به منظور ممانعت از رشد و نمو آفات گیاهی گوناگون به صورت مستقیم یا غیرمستقیم و به وسیله تولید متابولیت های با خواص ضد میکروبی است. برخی باکتری ها به دلیل توانایی در تولید ترکیباتی با خواص ضد میکروبی مانند لیپوپیتیدهای ضد قارچی و انواعی از آنتی بیوتیک ها، فعالیت هایی علیه عوامل بیماری زای گیاهی مانند انواع قارچ های بیماری زا از خود نشان می دهند. هدف از این اختراع ارائه جایگزین مناسب و نوین با سموم شیمیایی جهت کنترل بیماری های قارچی است که در نتیجه آن تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک و بدون خطر برای محیط زیست و انسان است. در این اختراع سعی بر آن شده است که سوریه میکروبی بومی جداسازی شود که قدرت بالاتری نسبت به سایر سویه های میکروبی داشته باشد و در عین حال دارای حداقل عملکرد سموم شیمیایی باشد.
برای این منظور خاک از مناطق مختلف ایران شامل پارک های جنگلی تهران، شمال کشور و کویر قم نمونه برداری شد و جهت انجام آزمایشات در دمای 4 درجه سانتی گراد به آزمایشگاه انتقال داده شد و با کمک روش های بیوشیمیایی و مولکولی ایزوله های باسیلوس متیلوتریفیکوس جداسازی شدند و قدرت ضد قارچی هر یک از آنها در برابر پاتوژن های گیاهی مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت سویه میکروبی اصلح که قدرت تولید ماده ضد قارچی قوی تری داشت انتخاب شد.

ظرف اسپان مادری و یا مایه تلقیح اولیه

نماینده مخترع:ولی اله مهدیزاده
استفاده از سازه ساخته شده، مایه تلقیح پس از آماده سازی به راحتی قابل تخلیه خواهد بود و همچنین با استفاده از گردن قیف و قرار گرفتن پنبه درون آن عمل ورود و خروج گازها به سهوت انجام خواهد گرفت. ظرف دو بخش درب و بدنه تشکیل شده است. برای آماده نمودن درب ظرف، پلاستیکی پلی پروپیلن انتخاب شد. جنس ظرف بدنه از شیشه به دلیل قابل رویت بودن، مقاومت در برابر دما و فشار بالا انتخاب شد. درب با شکل منحصر به فرد به حالت قیفی است. در قسمت نوک قیفی که برای تهویه تعبیه شده است پنجه قرار می گیرد. در قسمت پهن یا پایین درب رزوه ها قرار گرفته اند که با طول گام یک میلی متر جهت پیچ شدن، محکم شدن و جلوگیری از نفوذ آلودگی ها است. شکل انحنادار و بدون زوایا تیز ظریف باعث می شود تا تخلیه آن به خوبی انجام شود و از تجمع آلودگی ها جلوگیری گردد. بدنه ظرف شفاف با قابلیت دید درون ظرف است. شفاف بودن بدنه سبب می شود تا به آسانی میزان رشد قارچ کشت شده درون ظرف به سهولت قابل مشاهده باشد. مخروطی شکل بودن بدنه ظرف سبب می شود تا مایه تلقیح به آسانی قابل تخلیه باشد.

کود آلی کند تجزیه و تحریف رشد گیاه

نماینده مخترع:ارژنگ فتحی گردلیدانی
یکی از معایب کود ورمی کمپوست تجزیه سریع آن می باشد که اثرات بلندمدت آن را کاهش می دهد. راته حل افزاش پایداری ورمی کمپوست، ترکیب آن با نوعی زغال زیستی بسیار مقاوم در برابر تجزیه به نام بیوچار می باشد. بیوچار در واقع از سوختن زیست توده های گیاهی و ضایعات کشاورزی در حضور کم یا عدم حضور اکسیژن تولیدی می شود. این ماده به علت سرعت تجزیه ی کند نسبت به سایر مواد آلی ظرفیت زیادی برای کاهش گازهای گلخانه ای را نیز دارد و می تواند کربن را برای دوره های طولانی ذخیره کند. از دیدگاه کشاورزی یکی از مزایای بیوچار مدیریت ضایعات کشاورزی به ویژه باگاس نیشکر است. باگاس مواد پسمانده نیشکر بعد از استخراج عصاره آن است. در ایران سالانه بیش از یک میلیون و 200 هزار تن باگاس تولید می شود که بخش قابل توجهی از آن سوازندن باگاس در شرایط بی اهوازی و کم هوازی و تبدیل آن به یک ماده بسیار پایدار و غنی از کربن به نام بیوچار می باشد. بنابراین، برای حل مشکل تجزیه سریع کود ورمی کمپوست و نیز مدیریت باگاس به عنوان محصول جانبی و تا حدی زائد بخش کشاورزی در ایران، ایده تولید بیوچار از باگاس و نیز ترکیب آن با ورمی کمپوست و تولید کود کند تجزیه و محرک رشد ورمی چار با فرمولاسیونی به مراتب بهتر عملی شود.

کود ارگانیک جایگزین کود شیمیایی

نماینده مخترع:جمال احسانی مقدم
کود ارگانیک تولیدی ما که از گیاه گزنه، آقطی، ساقه برنج و کود مرغی تشکیل شده با توجه به فرآیند تولید که شامل خشک شدن خرد شدن پودر شدن یا آسیاب شدن، بخاردهی یا به صورت پودر یا گرانول بسته بندی شده که پیوست در فایل های تصویری توصیف کننده اختراع است و با توجه به عناصر ماکرو و میکرو موجود در کود ارگانیک تولیدی ما بعد از تعیین وضعیت موجود عناصر مورد نیاز عرصه های مورد نظر به خاک اضافه می شود.

ساخت یک رقیق کننده بر پایه نانو ذره لسیتین برای ان

نماینده مخترع: طوبی ندری
محصول حاضر دارای فرمولاسیون نانویی حاوی 2 درصد نانو ذره لسیتین سویا به همراه تریس، سدیم سیترات و فروکتوز می باشد که با استفاده از دستگاه سونیکاتور و تولید نانو ذرات در دانشکده داروسازی دانشگاه تهران موفق به ساخت این محصول گشته ایم.

200/202

خبرنگار: ناهید سمیعی/انتشار: آخوندی

کد خبر: 765738

وب گردی

وب گردی