حفظ ثبات اقتصادی، اولویت رئیس‌جمهور احتمالی کره‌جنوبی

مون جائه این، کاندیدایی که براساس پیش بینی‌ها قرار است رئیس‌جمهور بعدی کره‌ جنوبی باشد گفته است که هدفش استخدام بیشتر معلمان، نیروهای پلیس و آتش نشان‌ها در دولتش است اما اولویت اصلی او حفظ اقتصاد شکننده کره‌ جنوبی به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ مون جائه این، کاندیدای پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری فردا (سه‌شنبه) در کره‌ جنوبی است و می‌تواند تبدیل به اولین رئیس‌جمهور لیبرال این کشور در ۹ سال گذشته شود.

با این حال بعید به نظر می‌رسد که او دست به افزایش مالیات‌ها زده یا تغییر رادیکال در سیاست‌های دولت‌های محافظه کار قبلی این کشور بدهد.

او یک اقتصاد دان محافظه کار به نام "کیم کووانگ دو" را به عنوان مشاور خود برای سیاست گذاری اقتصادی برگزیده است و رسانه‌ها گمانه زنی کردند که او ممکن است در سمت نخست وزیری یا وزیر ارشد کابینه دولت کره‌ جنوبی منصوب شود.

علاوه بر کیم برخی از دیگر مشاوران اصلی مون از حامیان دیرینه کاهش مالیات‌ها و تسهیل قوانین اقتصادی هستند.

کسانی که کمپین انتخاباتی مون از نزدیک همکاری کردند می‌گویند او احتیاط زیادی به خرج می‌دهد تا به فرایند شکننده بازیابی اقتصادی کره‌ جنوبی آسیبی وارد نشود. این نشان دهنده عدم تغییر رادیکال در سیاست‌های قبلی خواهد بود که برای بازارها مثبت است.

استفن لی،‌ اقتصاد دان ارشد در مرکز مریتز سکیوریتیز گفت: به نظر نمی‌رسد مون نسبت به دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری لیبرال‌تر باشد. در ابتدا فکر می‌کردم او تلاش می‌کند کاری رادیکال انجام دهد اما به نظر می‌رسد مسیرش را تغییر داده و بر ثبات بازار تاکید دارد.

حزب دموکراتیک لیبرال متعلق به مون در مانیفست انتخاباتی ۳۸۹ صفحه‌ای خود تنها در ۴ صفحه توضیح داد که چطور دولتش پول برای اشتغال‌های جدید و دیگر پروژه‌های رفاهی کسب خواهد کرد.

دیگر جزئیات این مانیفست مبهم هستند مثل اینکه "تقویت مالیت برای ثروتمندان" و "افزایش جریمه برای اقدامات غیرعادلانه".

منبع: ایسنا

305/300

کد خبر: 765765

وب گردی

وب گردی