آیا پیروزی مکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه یک موفقیت است؟

'برنارد کوشنر' وزیر امور خارجه پیشین فرانسه در واکنش به پیروزی 'امانوئل مکرون' در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به سی ان ان گفت: فرانسه بازگشت.

به گزارش ایسکانیوز، شبکه تلویزیونی سی ان ان امروز دوشنبه در مصاحبه با وزیر امور خارجه دوران ریاست جمهوری 'نیکلا سارکوزی' از وی پرسید امروز با چهره جدید فرانسه و با وجهه جدید سیاست فرانسه مواجهیم، آیا به امانوئل مکرون و وعده های انتخاباتی وی باور دارید؟
کوشنر77ساله پاسخ داد: ابتدا از سیمای وی بگویم، وی فردی خوش چهره است. مکرون با 39 سال سن، جوان ترین رئیس جمهوری در انقلاب پنجم فرانسه است. بله وی امروز رئیس جمهوری فرانسه است و به او تبریک می گویم.
وزیر امور خارجه سال های 2007 تا 2010 فرانسه، پیروزی مکرون را پایانی بر ناامیدی و ترس از وعدهای 'مارین لوپن' دانست و گفت: در واقع یک پیروزی شگفت انگیز بسیاری خوبی بود.
کوشنر به سی ان ان گفت: یک ماه پیش، همگی به خاطر ایده های خانم لوپن و وعده های افراط گرایانه ناامید بودند و اکنون او (مکرون) آمد و نیاز به حمایت اکثریت در پارلمان دارد که کار دشواری است.
سی ان ان از کوشنر پرسید: آیا پیروزی مکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه یک موفقیت است؟
کوشنر پاسخ داد: یک موفقیت خارق العاده است، فرانسه بازگشت.
درهمین حال 'پیر ویمونت' (Pierre Vimont) از موسسه 'کارنگی' و دیپمات سابق اتحادیه اروپا سخنان وزیر امور خارجه پیشین فرانسه را مورد تصدیق قرار داد.
سی ان ان با اشاره به اظهارات کوشنر از ویمونت پرسید: وزیرخارجه سابق فرانسه می گوید فرانسه بازگشته است، آیا با پیروزی مکرون بواقع فرانسه بازگشته است .
ویمونت در پاسخ گفت: قطعا این حرف درست است، زمانی که شما به بروکسل و نهادهای اروپایی مستقر در آن نگاه می کنید و کشورهای عضو اتحادیه اروپایی با بیم و هراس عمیقی به فرانسه می نگرند، اکنون با نتیجه آرا روز گذشته، بله فرانسه بازگشته است.
این سیاستمدار سابق اتحادیه اروپا افزود با این حال فرانسه نیازمند تغییرات بسیاری است.
به گزارش ایرنا، امانوئل مکرون نامزد مستقل ریاست جمهوری فرانسه درانتخابات روزگذشته برابر با 17 اردیبهشت ماه با کسب65.1درصد آرا در مقابل 34.9 درصد آرا 'مارین لوپن' نامزد جبهه ملی، در این انتخابات پیروز شد.
دور نخست این انتخابات فرانسه سوم اردیبهشت ماه گذشته بین 11 نامزد از احزاب و جناح های مختلف سیاسی برگزار شد.
شبکه خبری سی ان ان روز گذشته (یکشنبه) در تحلیلی پیرامون انتخابات فرانسه گزارش داد مکرون و لوپن دارای دو دیدگاه متضاد با یکدیگر بوده و در صورت پیروزی لوپن فرانسه به سوی دیگری خواهد رفت.
«دامنیک توماس» (Dominic Thomas) استاد دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس در دراین باره به سی ان ان گفته بود: پیروزی مکرون ادامه حیات اتحادیه اروپا خواهد بود.
اتحادیه اروپا تاکنون برگزاری انتخابات عمومی در سطح اروپا و با توجه به قدرت گرفتن پوپولیست ها در این قاره را به نگرانی دنبال کرده چراکه نگران است با برسرکار آمدن جریان های عوام گرا در اروپا، آینده این اتحادیه با خطر از هم فروپاشیدن مواجه شود.
این نگرانی از زمان نتیجه مثبت همه پرسی برگزیت در تابستان سال گذشته در انگلیس آغاز شد و در دیگر انتخابات همچون انتخابات ریاست جمهوری اتریش که نتیجه نهایی آن در دسامبر 2016 مشخص شد و انتخابات عمومی هلند در هفتم ماه مارس برابر با 17 اسفندماه 1395، وجود داشت.

منبع: ایرنا

305/300

کد خبر: 765790

وب گردی

وب گردی