برگزاری نشست تخصصی قرآن و عبودیت در واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

به همت اداره دانشجویی و فرهنگی مجتمع آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) واحد تهران مرکزی نشست تخصصی فرهنگی تحت عنوان قرآن و عبودیت باحضورمسئولین و جمع کثیری از دانشجویان در برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، احمد برومند استاد دروس عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی درخصوص مفهوم عبادت وعبودیت درقرآن و روایات، انگیزه های عبادت، دستاوردهای عبودیت، عبادت عملی، جایگاه عبادت وعبودیت در ادیان الهی مطالبی را مطرح کرد.

با اشاره به مفهوم عبادت و عبودیت که شامل خضوع یا نهایت خضوع ، اطاعت و فرمان برداری، تاله(پرستش همراه تقدیس) است اظهار داشت: مفهوم اصلی عبادت خضوع و خشوع همراه با نوعی تقدس واعتقاد به خداوند می باشد. واگر خضوع همراه با پرستش نباشد مثلا در برابر انسانی خضوع کند مصداق ادب و احترام است نه عبادت. واژه عبودیت نیز همان معانی عبادت را دارد با این تفاوت که لفظ عبادت در مورد خدا به کار می رود و لفظ عبودیت در مورد انسان. عبادت از مقوله فعل و عمل است که انسان برای رسیدن به خدا انجام می دهد اما عبودیت «صفت» است که انسان به آن متصف می شود.

عبودیت به معنای بندگی، بردگی ومملوکیت و... است که اگر به خدا انتساب پیدا کند عباد الرحمن و اگر به غیر خدا باشد عبید الدنیا است و می توان گفت عبادت لازمه عبودیت است و از آن قابل تفکیک نیست. وی متذکر گردید عبودیت از رسالت هم بالاتر است زیرا با عبودیت انسان از خلق منصرف شده و به سوی خالق متوجه می شود ولی در رسالت پیامبر از خالق به سوی خلق منصرف می گردد همچنین امور عبد را خداوند اصلاح می کند در حالی که رسول باید امور مردم را اصلاح نماید. وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد عبادت و عبودیت در ادیان الهی جایگاه مهم و اساسی دارد و جزء تفکیک ناپذیر مذهب است. همان طور که توحید رکن دین در وجه سلوکی آن است، در واقع دین حقیقی بدون عبادت و پرستش وجود ندارد.

مهمترین مسئله اساسی دعوت همه پیامبران گسترش عبودیت در میان مردم و پرهیز آنان از عبادت غیر خداست. به راستی در میان هر امتی پیامبری برانگیختیم که خدا را عبادت کنید و از طاغوت بپرهیزید. از آنجا که عبادت عملی اختیاری است و هر کار اختیاری انگیزه ای می خواهد می توان انگیزه های عبادت خداوند را در سه مورد بیان کرد: عبادت به امید بهشت، عبادت از ترس جهنم و عبادت خداوند از این جهت که خداوند شایسته عبادت است عبادت آزادگان و تنها بندگان مخلص خداوند به این مرحله از معرفت می رسند آنان حتی اگر خداوند بهشت و جهنم را هم نمی آفرید باز هم خدا را عبادت می کردند.

ایشان در ادامه سخنان خود ضمن تشریح «شرح صدر و افزایش ظرفیت روحی» که یکی دیگر از نتایج عبودیت است و باعث می شود مشکلات تحمل پذیر شود و گاهی نشاط و توان را افزایش می دهد عنوان نمود: قرآن درباره مومنانی که مورد تحدید واقع شده اند می فرماید: آنان نه تنها از تهدید دشمنان نترسیدند که بر ایمانشان افزودند و گفتند: خدا ما را بس است و خدا نیکو حمایتگری است و یا لا خوف علیهم و لا هم یحزنون.

وی افزود: انسان دارای دو بعد جسمی و روحی است. همانطور که بدن ما برای زنده ماندن نیاز به یک سری امور حیاتی و همچنین مراقبت های ویژه دارد تا سالم و تندرست بماند از جمله (ورزش، غذای مناسب، مکان مناسب و خواب) روح ما هم دقیقا به چنین مراقبت هایی احتیاج دارد. سخنران درانتها به سؤالات شرکت کنندگان پاسخ گفت.

200/202

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 765819

وب گردی

وب گردی