نمایشگاه کتاب تهران به نیمه رسید/آیا استقبال از نمایشگاه تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است؟

سی امین دوره نمایشگاه کتاب تهران دیروز دوشنبه 18 اردیبهشت ماه در شهر آفتاب،ششمین روز خود را پشت سر گذاشت .روز گذشته نمایشگاه آفتاب با حضور گروه های دانش آموز روبه رو بود.

به گزارش ایسکانیوز، نمایشگاه کتاب تهران به نیمه خود رسیده است. شهر آفتاب امسال برای دومین سال پیاپی میزبان علاقمندان به کتاب و مطالعه است و کتاب و صنعت نشر جزیی جدا ناشدنی از یکدیگر بوده و هر دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

با توجه به اینکه نمایشگاه کتاب تهران در روزهایی در شهر آفتاب برپا شد که انتخابات ریاست جمهوری نیز در حال وقوع است و برای انتخاباتی نکردن نمایشگاه کتاب تهران بنابر مصلحت و اسم حفظ حریم فرهنگی نمایشگاه کتاب و برای جلوگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن این رویداد فرهنگی از انتخابات به نوعی فضای نمایشگاه در سکوت و قهر تبلیغاتی در حال گذر است و تلویزیون و حتی بیلبوردهای داخل شهر، رنگ و بوی انتخابات به خود گرفته اند و حرفی از نمایشگاه کتاب زده نمی شود.

البته در این میان علاقمندان به مطالعه و کتاب به شهر آفتاب برای دیدار تازه های نشر و خریدن کتاب حضور پیدا می کنند ولی می توان کم شدن تعداد بازدیدکنندگان به نسبت سال قبل را به وضوح مشاهده کرد.

نمایشگاه کتاب در این دوره به دلیل واقع شدن در میانه تبلیغات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در وضعیتی دوگانه قرار گرفته و تصمیمات متغیر مدیران وزارت ارشاد برای انتخاباتی کردن و نکردن نمایشگاه کتاب، در نهایت منجر به آن شد این رویداد تحت تاثیر اتفاق بزرگ و مهم انتخابات قرار نگیرد، این در حالی بود که در مناظرات فرهنگی و حتی در تبلیغات کاندیداهای انتخابات هیچ صدایی از وضعیت نشر و کتاب و مسائل مرتبط با آن به عنوان یکی از ضعیف ترین و در عین حال حساس ترین بخش های فرهنگی جامعه بلند نشد.

امیر مسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران وضعیت بازدیدکنندگان در سه روز اول نسبت به سال گذشته بدون تغییر بوده است.

در این میان فعالیت های جنبی نمایشگاه کتاب تهران مانند سال گذشته از جذابیت های کار روزانه نمایشگاه کتاب است و می توان آنها را در کنار عرضه کتاب، دارای ارزش دانست. از جمله این فعالیت های جنبی اختصاص بن های خرید کتاب برای دانشجویان و اساتید و همچنین دانش اموزان شهرستان های تهران بود. البته برای حمایت از دانش اموزان تهرانی به هزار مدرسه شهر تهران و شهرستان های تهران مبلغ یک میلیون تومان برای تجهیز کتابخانه های مدارس اختصاص پیدا کرده است و روزانه شاهد حضور دانش آموزان مدارس به نمایشگاه کتاب هستیم و در این راستا نمایشگاه کتاب با حضور دانش اموزان از مدارس کشور، فضای پر شوری را در آغازین ساعات روز ششم خود تجربه کرد.

صدای موسیقی گروه محلی استان کهیکیولیه و بویراحمد در فضای نمایشگاه در دو نوبت پیچید و گروه موسیقی با لباس های محلی خود در فضای باز به اجرای موسیقی سنتی برای بازدید کنندگان پرداختند. امسال در نمایشگاه کتاب تهران علاوه بر شهر کتاب که ده روز به شهر بوشهر اختصاص دارد، هر روز یک استان در نمایشگاه کتاب، به ارائه آثار، صنایع دستی و دستاوردهای فرهنگی خود می پردازد.روز گذشته نیز نوبت استان کهکیلویه و بویراحمد بود و اعضای این استان غرفه خود را با نمادهای محلی این استان و کتابهای نویسندگان بومی آراستند و آثاری از نویسندگان محلی این استان، به همراه توضیحاتی از طوایف مختلف این استان بخصوص شهر یاسوج آثاری را برای علاقمندان به آشنایی با این استان تدارک دیدند.

همچنین دیروز روز کشورهای امریکای لاتین در نمایشگاه کتاب تهران نام گذاری شده و در پی این مسئله نشست هایی در خصوص ادبیات این کشورها و لزوم بازنگری به اهمیت ترجمه برگزار شد. در ویژه برنامه کشور مکزیک رونمایی کتاب سال درخت و داستان خوانی دو زبانه انجام شد. همچنین فعالیت های فرهنگی ایرانیان کلیمی در دوران جمهوری اسلامی ایران با حضور سفیر مکزیک در ایران، امیر مسعود شهرام نیا، مترجمین و نویسندگان در سالن ملل شهر آفتاب برای عموم علاقمندان به این حوزه برگزار شد.

همچنین حوالی ظهر دیروز یحیی دهقانی در نشستی که با اهالی رسانه و خبرنگاران برگزار شد در خصوص فعالیت های کمیته علمی فرهنگی، برنامه های سرای اهل قلم و پاتوق هنرمندان سخنانی را ایراد کرد و در زمینه فعالیت های جنبی این کمیته توضیحاتی را ارائه داد.

گزارش: بخشی پور/امتشار:سلیمی

502

کد خبر: 765839

وب گردی

وب گردی