فرهنگ حفظ محیط زیست ، سلامت و ایمنی باید نهادینه شود حفظ سلامت شاغلین بیمارستانی ، معضل جهانی است

پنجمین همایش ملی بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) شهروندی با تاکید بر مراکز درمانی و بیمارستانی با حضور کارشناسان و متخصصان ، اساتید دانشگاهی ، همراه با ارائه مقالات متعدد و برگزاری نشست پرسش و پاسخ در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر مجید عباسپور رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی و رئیس این همایش ضمن تبریک ایام خجسته نیمه شعبان گفت: از اوایل دهه 80 در تلاش هستیم تا HSE به عنوان یک رشته مطرح شود و این کار برای اولین بار در قالب مدیریت محیط زیست در واحد علوم و تحقیقات صورت گرفت.

وی از پیگیری های لازم برای اخذ مجوز دکتری در رشته HSE در واحد علوم و تحقیقات خبر داد و افزود: با توجه به حوادث اخیر مانند پلاسکو، ریزش معدن، قطار نیشابور و...جای سوال است که چرا مسائل ایمنی اینگونه مورد بی توجهی واقع می شود . نتیجه این بی توجهی ها خسران مادی و معنوی زیادی است که به جامعه تحمیل می شود. اکثر این حوادث در اثر بی مبالاتی و عدم رعایت قوانین حفظ ایمنی و بهداشت رخ می دهد.

رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد: معمولا در کشورهای پیشرفته سیستم ایمنی بهداشت و محیط زیست جزء لاینفک هرگونه فعالیت است، ولی در کشورما، HSE را مسئله ای جداگانه از هر فعالیتی می بینند در صورتیکه فرهنگ حفظ محیط زیست ، سلامت و ایمنی باید در فرهنگ فکری مردم نهادینه شود. در سازمان های مختلف مشاهده می شود که مدیران توجه و رغبتی به مسئله HSE ندارند.

رئیس این همایش ادامه داد: فرهنگ HSE باید از دوران کودکی برای همه اقشار جامعه مطرح شود تا مدیران به این باور برسند با پرداخت هزینه ای اندک می توان از هزینه های جبران نشدنی حوادث ، جلوگیری کرد.

دکتر عباسپور خاطرنشان کرد: اولین دانشکده و مرکز تحقیقات محیط زیست کشور در واحد علوم و تحقیقات شکل گرفت و فارغ التحصیلان این رشته هم اکنون در شرکت های مختلف فعالیت می کنند و بدین معنی است که این فرهنگ هم اکنون در کشور جاری است. مسئولین عالی رتبه کشور مخصوصا مقام معظم رهبری توجه ویژه ای به امر محیط زیست دارند و باید همه تلاش خود را در این خصوص به کار بندیم.

مهندس مجید شرافتی نژاد نماینده سامانه مدیریتHSE شهرداری تهران نیز در این همایش گفت: در سال 1392 پیش نویسی برای برنامه 5 ساله مدیریت شهری تحت عنوان HSE شهروندی در

بیمارستان ها فرستاده شد، ذیل این برنامه 5 ساله ، ماده 76 موضوعات سلامت ایمنی و محیط زیست بعنوان یک حق شهروندی برای شهروندان در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: قدم اول در اجرای پروژه های HSE شناسایی استراتژیک وضعیت موجود ، سپس چالش ها و پتانسیل ها، شناخت استانداردهای دنیا، سنجش فاصله وضعیت ما با استانداردها، مشخص کردن مسیر رسیدن به ایده آل ها و در نهایت پیمودن این مسیر است.

شرافتی نژاد خاطرنشان کرد: شهروندان باید مطالبه گر باشند تا نهادهای سیاست گذار برای رفع مشکلات به تکاپو بیفتند . تا زمانیکه مردم خواستار رفع این مشکل ها نشوند، کسی درصدد رفع مشکلات آن ها برنمی آید. در این جا نقش متخصصین پررنگتر می شود. متخصصین باید با ارتقای اطلاعات شهروندان ، آن ها را مطالبه گر کنند و برای رفع مشکلات، همواره در کنار شهروندان حضور داشته باشند.

نماینده سامانه مدیریتHSE تصریح کرد: واحد علوم و تحقیقات اولین واحد دانشگاهی است که در حوزهHSE متخصص پرورش می دهد و امید است بتوانیم در زمینه رفع مشکلات گام های موثری برداریم.

دکتر خسرو صادق نیت مدیرکل مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در این همایش عنوان کرد: بیمارستان یکی از پیچیده ترین سازمان های موجود در جامعه است و در آن همه اقشار با هر حرفه و تخصصی دیده می شود.

وی تصریح کرد: فعالیت در بیمارستان از مشاغل مخاطره آمیز است. یکی از دغدغه های مهم در حوزه سلامت ، حفظ سلامت شاغلین بیمارستان است که یک معضل جهانی است.

صادق نیت ادامه داد: در حوزه سلامت ، نیازمند کارشناس های بهداشت حرفه ای هستیم تا از حوادث ناگوار پیشگیری کنند.کارشناسان بهداشت باید آلودگی های بیمارستانی مانند پسماند ها و پساب های بیمارستانی را شناسایی کنند که خوشبختانه در این زمینه بیمارستان ها با تجهیزات مناسب موفق عمل کرده اند.

201

کد خبر: 765961

وب گردی

وب گردی