رونمایی از آلبوم مشترک  ایران و افغانستان/رایزن فرهنگی افغانستان :علاقمندیم برنامه های مشترکی با  ایران داشته باشیم

آلبوم غزلتار که اثر مشترک ایران و افغانستان است با خوانش محمد افسر ره بین و تار نوازی مهدی فلاح صفا از دیروز روانه بازار موسیقی شد.

محمد افسر ره بین، شاعر، نویسنده و مترجم افغانستانی در گفت و گو با ایسکانیوز با اشاره به رونمایی از آلبوم غزلتار در نمایشگاه کتاب گفت: روز گذشته از غزلتار اولین کار مشترک ایران و جمهوری اسلامی افغانستان رونمایی شد.

وی افزود: در این آلبوم غزلهای حافظ خوانده شد و مهدی فلاح ستار یکی از تار نوازان ایرانی فی البداهه بر روی این اشعار به تارنوازی پرداخته و در حال حاضر 20 غزل ازحضرت حافظ با خوانش بنده، دکلمه و ثبت شده و از دیروز به بازار عرضه شده است.

وی در مورد حضور افغانستان در نمایشگاه کتاب تهران گفت: افغانستان بیشتر از دو دهه در نمایشگاه کتاب ایران حضور داشته و با توجه به اینکه ایران سی امین نمایشگاه خود را پشت سر گذاشته است. جمهوری اسلامی افغانستان بیشتر از بیست نمایشگاه در ایران حضور داشته و البته برخی سالها کمتر و برخی سالها بیشتر. در این راستا ما پیشنهاداتی به جمهوری اسلامی ایران داشتیم.

ره بین اضافه کرد: اگر ایران، کشور افغانستان را برادر و هم زبان خود بداند و بتواند جایی در میان غرفه ها برای کشور ما در نظر بگیرد بسیار خوب است که غرفه کشور افغانستان را به صورت رایگان در اختیار ما قرار بدهد و فکر می کنم این طور اثرگذار تر باشد.

وی ادامه داد: معمولا 50 درصد تخفیف برای ناشران افغانستان قائل شدند ولی امیدوار هستیم در سالهای بعدی به عنوان هم زبانی این مسئله منتفی شود و بتوانیم حضور گسترده و پر جنب و جوش تری داشته باشیم.

رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در ایران خاطرنشان کرد: بخش فرهنگی سفارت افغانستان علاقمند بود برنامه های مشترکی با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. یکی از کارهای بزرگ ما حضور دوستان ایرانی در رونمایی از آلبوم غزلتار در نمایشگاه کتاب تهران و همچنین همایش بزرگ خداوندگار بلخ در کابل بود که سال گذشته دبیر این همایش بودم و تقریبا بیشتر کشورهای منطقه در این همایش حضور داشتند و این همایش در جهت شناسایی مجدد شخصیت افرادی برگزار شد که در خصوص حضرت مولانا کاری ارائه کرده بودند و اکثر افراد شرکت کننده از ایران نیز مولانا شناسان بودند و میهمانان این مراسم افرادی از بلخ حضور داشتند که کسی تصورش را نمی کرد که در زمینه شعر مولانا چنین کارهایی را تولید کرده باشند.

گفتنی است؛ رونمایی از آلبوم غزلتار اثر ارزشمند مشترک ایران و افغانستان در سالن بین الملل نمایشگاه کتاب تهران صورت گرفت و این سیدی شامل خوانش غزلیات حافظ شیرازی توسط محمد افسر ره بین رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در ایران، با هم نوایی و بداهه نوازی تار است که توسط مهدی فلاح صفا است که از دیروز روانه بازار موسیقی شد.

خبرنگار: بخشی پور/انتشار:سلیمی

502

کد خبر: 765993

وب گردی

وب گردی