اتصال ۳ مرکز استان به خط آهن در ۳ ماه آینده/ مشارکت ایتالیا در کریدور شماره ۱۰

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به رسیدن ریل به استان همدان اعلام کرد: ظرف سه ماه آینده سه مرکز استان دیگر نیز به شبکه سراسری ریلی کشور متصل می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، خیرالله خادمی امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همان‌طور که پیش از این نیز وعده داده بودیم در اردیبهشت ماه ریل به استان همدان رسید و با حضور رییس جمهور قرارداد بهره‌برداری از آن کلید خورد.

پیش‌بینی می‌شود ظرف هفته‌های آینده کارهای نهایی برای بهره‌برداری از این خط انجام شود تا مسافرگیری در خط آهن همدان رسما کلید بخورد.

وی ادامه داد: پس از رسیدن ریل به همدان طبق پیش‌بینی ‌های ما تا پایان خردادماه ریل به کرمانشاه خواهد رسید. در حال حاضر حدود ۶۰ کیلومتر از ریل‌گذاری این پروژه باقی مانده و با توجه به این‌که ما روزانه ۱.۵ کیلومتر ریل‌گذاری انجام می‌دهیم طبق برآوردهای صورت گرفته خط آهن کرمانشاه در خردادماه تکمیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور رسیدن خط آهن به دو استان گیلان و آذربایجان غربی را نیز جزو اولویت‌های اصلی دولت دانست و گفت: با برآوردهای صورت گرفته کار بر روی خط ریلی ارومیه در تیرماه امسال به پایان می‌رسد و تا آخر مردادماه نیز خط آهن رشت تکمیل خواهد شد و به این ترتیب ما توانسته باشیم به وعده رساندن ریل به استان‌های باقی مانده قرار گرفته در اولویت عمل کنیم. در حال حاضر پشتیبانی از این پروژه‌ها به شکل کامل انجام می‌شود و تمام شرکت‌های سازنده تراورس ریلی با تمام ظرفیت خود فعال هستند.

خادمی همچنین درباره‌ی وضعیت کریدور شماره ۱۰ کشور که میان بندر امام خمینی (ره) و مرز بازرگان ساخته خواهد شد، اظهار کرد: این مسیر که کوتاه‌ترین اتصال شمال به جنوب محسوب می‌شود یکی از اولویت‌های اصلی اقتصادی ما خواهد بود، زیرا در این مسیر با تعداد قابل توجهی از مرزهای زمینی عراق و ترکیه ارتباط دارد تا بدین ترتیب در کنار بازارهای منطقه شرایط را برای اتصال به اروپا تسهیل کند.

وی ادامه داد: این کریدور پس از چند سال مطالعه، دو سال پیش در دستور کار قرار گرفت البته از حدود ۱۴۰۰ کیلومتر تنها کار اجرایی در ۷۵۰ کیلومتر باقی مانده است که باید به شکل بزرگراه یا آزادراه ساخته شود و هزینه‌ای نزدیک به ۵۰۰۰ میلیارد تومان خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درباره‌ی وضعیت تامین مالی این پروژه توضیح داد: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی به منظور پیشرفت کار از منابع جاری دولتی استفاده کرده تا طرح ادامه داشته باشد، اما ما مذاکرات مثبتی با یک شرکت ایتالیایی انجام دادیم که به امضای یک توافق‌نامه منجر شده است و تا پایان اردیبهشت‌ماه تکلیف آن مشخص خواهد شد. در صورتی که این سرمایه‌گذاری نهایی شود می‌توان انتظار داشت به پایان رسیدن کار اجرایی در کریدور شمال به جنوب پنج سال زمان نیاز داشته باشد اما در صورت نیامدن طرف خارجی احتمال فرآیند کار طولانی‌تر خواهد شد.

خادمی درباره‌ی آخرین وضعیت کار بر روی قطعه اول آزادراه تهران – شمال گفت: وزیر راه و شهرسازی در طول روزهای آینده بازدید جدیدی از کارگاه‌های این قطعه خواهند داشت و ما امیدواریم طبق برنامه‌ ریزی‌های صورت گرفته تا پایان دولت یازدهم امکان بهره‌برداری از قطعه نخست این آزادراه فراهم شود.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:آرش محمدی

کد خبر: 766082

وب گردی

وب گردی