احتمال افزایش خطاهای پزشکی با ورود متخصصین زنان به حوزه رادیولوژی

دبیر علمی سی و سومین کنگره بین‌المللی رادیولوژی ایران با اشاره به اینکه طی چندسال گذشته متخصصین زنان به حوزه حساس و کلیدی رادیولوژی وارد شده و سبب بروز مشکلاتی در این زمینه شده‌اند، گفت: این مسئله به طور کلی می‌تواند زمینه‌ساز بروز برخی خطاهای پزشکی شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر امیر رضا رادمرد در افتتاحیه سی و سومین کنگره بین المللی رادیولوژی ایران گفت: 3 موضوع اصلی تصویربرداری سیستم عصبی و مداخله‌ای اعصاب، تصویربرداری سیستم عضلانی- اسکلتی و تصویربرداری زنان شامل تصویربرداری پستان، بارداری و ژنیکولوژی در این کنگره مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.

دبیر علمی سی و سومین کنگره بین‌المللی رادیولوژی ایران به موضوع تصویربرداری بارداری اشاره کرد و گفت: این حوزه در تشخیص ناهنجاری‌های جنین حائز اهمیت ویژه‌ای است.

وی بیان داشت: در کشورهای پیشرفته دنیا حیطه فوق تخصصی ام آر آی جنین مورد توجه خاصی قرار گرفته است و همکاران ما باید با آموزش‌های لازم در این حیطه وارد شده و در تشخیص دقیق‌تر ناهنجاری‌های جنین یا عوارض بارداری، بیش از پیش تاثیرگذار باشند.

رادمرد در ادامه در مورد مشکلات رادیولوژیست‌ها ادامه داد: رادیولوژیست در چرخه تشخیص و درمان بیماری‌ها نقش غیر قابل انکاری دارد و این مساله بر کسی پوشیده نیست. ولی طی چندسال گذشته متخصصین محترم زنان به حوزه حساس و کلیدی رادیولوژی وارد شده و این تداخلات بین رشته ای سبب بروز مشکلاتی در درمان بیماران و بروز نگرانی‌های جدی در آینده شغلی فارغ التحصیلان جوان این رشته شده است.

دبیر علمی سی و سومین کنگره بین‌المللی رادیولوژی ایران ادامه داد: در کشورهای پیشرفته دنیا به شدت با پدیده خودارجاعی مقابله می‌شود، به گونه‌ای که یک متخصص زنان به هیچ عنوان اجازه نخواهد داشت خود با انجام سونوگرافی به تشخیص نهایی رسیده و خود نیز بیمار را جراحی کند. در این چرخه تشخیص و درمان حضور رادیولوژیست ضمن از بین بردن پدیده خودارجاعی، از احتمال بروز خطاهای پزشکی خواهد کاست.

بنابر اعلام روابط عمومی انجمن رادیولوژی ایران، وی گفت: برخی از متخصصین محترم زنان در قبال انجام سونوگرافی بدون هیچ محدودیت تعرفه‌ای از بیماران دریافت وجه می‌کنند، ضمن اینکه در قبال سونوگرافی انجام شده نیز در بسیاری از موارد هیچگونه گزارش مکتوبی به بیمار نمی‌دهند.

رادمرد با بیان تداخلات رشته‌ای ایجاد شده با رادیولوژی گفت: امیدواریم هرچه سریع‌تر این مشکلات برطرف شده و رادیولوژیست‌ها بدون هیچ دغدغه‌ای به ارایه خدمات خود ادامه دهند.

گفتنی است؛ سی و سومین کنگره بین المللی رادیولوژی ایران تا 22 اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های برج میلاد با حضور صاحبنظران و اساتید داخلی و خارجی در حال برگزاری است.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 766145

وب گردی

وب گردی