معاون رییس‌جمهوری وارد سوییس شد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری امروز، برای حضور در "بیستمین اجلاس سالانه کمیسیون علم و فناوری برای توسعه سازمان ملل" و رونمایی گزارش آنکتاد از سیاست‌های علم، فناوری و نوآوری ایران در این اجلاس وارد ژنو در سوییس شد.

به گزارش ایسکانیوز، علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی درباره سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به کشور سوییس اظهار کرد: آنکتاد یا کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد گزارش‌هایی را در راستای بررسی وضعیت سیاست های علم، فناوری و نوآوری کشورها تهیه می کند. که تا امروز این گزارش ها برای تعداد معدودی از کشورها انجام شده در سال 2005 این سازمان سیاست های کشورمان در حوزه های علم، فناوری و نوآوری را مورد بررسی قرار داد و گزارشی را آماده کرد اما در آن زمان معاونت علمی هنوز تشکیل نشده و توسعه بسیاری از حوزه های جدید علم و فناوری همچون فناوری نانو در ابتدای مسیر قرار داشت.

رونمایی گزارش آنکتاد از سیاست های علم، فناوری و نوآوری ایران
وی با اشاره به اینکه انتشار این گزارش مرجعی معتبر در سطح بین المللی است گفت: بنابراین درخواستی مبنی بر به روزرسانی این گزارش به آنکتاد و کمیسیون علم و فناوری برای توسعه سازمان ملل حدود دو سال پیش ارائه و برای آن پافشاری انجام شد با توجه به اینکه این گزارش برای کشورهای زیادی هنوز انجام نشده قبول این درخواست کار سختی بود. خوشبختانه با پیگیری های انجام شده با موافقت روبرو و تهیه این گزارش با حضور کارشناسان این سازمان در کشور آغاز شد و در نهایت چند ماه قبل رونمایی اولیه از آن نیز با حضور رییس دبیرخانه کمیسیون علم و فناوری توسعه سازمان ملل در محل معاونت علمی انجام شد.
معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی همچنین بیان کرد: در "بیستمین اجلاس سالانه کمیسیون علم و فناوری برای توسعه سازمان ملل" روز چهارشنبه 20 اردیبهشت ماه با حضور نمایندگان 45 کشور عضو این کمیسیون گزارش سیاست های علم، فناوری و نوآوری ایران ارائه و رونمایی می شود که برای حضور در این مراسم از معاون علمی و فناوری ایران نیز دعوت شد که دکتر ستاری در این مراسم سخنرانی نیز خواهند داشت. این گزارش تاثیر بسیار خوبی در سطح بین المللی در ارائه تصویر مثبتی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری خواهد داشت.

ملاقات با اساتید و متخصصان ایرانی مقیم سوییس
بیرنگ با بیان اینکه در این سفر یک و نیم روزه دکتر ستاری برنامه های دیگری نیز خواهند داشت ابراز کرد: ملاقات با اساتید و متخصصان ایرانی مقیم سوییس از دیگر برنامه های این سفر است که بیش از صد نفر از این اساتید نشستی صمیمانه با معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ایران در محل دانشگاه "ای پی اف ال" در شهر لوزان برگزار می کنند در این نشست گزارش هایی از پیشرفت کشور در حوزه های مختلف علم و فناوری و برنامه های معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان در خصوص همکاری با متخصصان ایرانی غیر مقیم ارائه می شود و دکتر ستاری جلسه‌ای با مدیران و اساتید دانشگاه "ای پی اف ال" نیز خواهند داشت.


امضای تفاهمنامه همکاری در حوزه رباتیک پزشکی
وی در بخش بعدی سخنان خود از امضای تفاهمنامه همکاری خبر داد و عنوان کرد: همچنین تفاهمنامه همکاری آزمایشگاه LSRO در دانشگاه پلی تکنیک فدرال لوزان و بیمارستان ژنو با شرکت نوآوران رباتیک و پزشکی سینا در حوزه جراحی رباتیک از دیگر برنامه های این سفر است که بر اساس این تفاهمنامه یک دستگاه ربات جراح ساخت ایران در بیمارستان ژنو نصب و مورد بهره برداری آموزشی قرار می گیرد همچنین تعدادی از دانشجویان دوره دکتری رباتیک دانشگاه "ای پی اف ال" برای دوره فرصت مطالعاتی به ایران سفر کرده و آموزش می بینند.

بازدید از پروژه "سرن"
معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی بازدید از پروژه "سرن" را نیز از برنامه های این سفر دانست و در این باره بیان کرد: سرن بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذره ای جهان است که در آن بیشتر از ده هزار دانشمند از کشورهای مختلف در زمینه های فیزیک ذارت تجربی، مهندسی و فیزیک نظری مشغول فعالیت هستند که حدود 20 دانشمند ایرانی نیز در این پروژه فعال بوده در حال حاضر ایران در آزمایش آشکارساز CMS و پروژه های شتابگر آینده FCC، CLIC و ارتقاء شتابگر LHC همکاری می کند که مشارکت در سرن هم از نظر شراکت در کشفیات بنیادی و هم از نظر آگاهی و دستیابی به فناوری های آینده اساسی است.
براساس این گزارش، در این سفر، علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین الملل و تبادل فناوری، مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری را همراهی می کنند.

کد خبر: 766174

وب گردی

وب گردی