اصلاح آموزش عالی برای مهارت نیروی کار

معاون وزیر کار با بیان اینکه بخش قابل توجهی از اشتغال در سالهای گذشته در بخشهای خدمات، اشتغال غیررسمی و بنگاههای خرد بوده است،گفت:سهم اشتغال در سبد هزینه خانوار به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز؛ عیسی منصوری امروز در نشست خبری تشریح برنامه های اشتغال دولت که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علی آقامحمدی عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: در بخشی از طرح اشتغال فراگیر، تقاضای مورد نیاز بازار کار مد نظر قرار گرفت که در این حوزه رَسته فعالیت های دارای ظرفیت برای توسعه اشتغال در دستور کار قرار می گیرد که بخشی از این رَسته ها پوشاک، تولید محتوا در حوزه فناوری اطلاعات و گردشگری هستند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار ادامه داد: در طرف عرضه نیروی کار نیز طرح های کارورزی، طرح آموزش در محیط واقعی کار و طرح های ویژه حمایتی مد نظر قرار می گیرد.

منصوری با بیان اینکه بخشی از گروه هدف ایجاد اشتغال در قالب طرح اشتغال فراگیر ذیل برنامه های اشتغال حمایتی قرار دارند، به رابطه رشد اقتصادی و اشتغال در اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: طی بازه زمانی ۲۰۰۷تا ۲۰۱۱ شاهد بحران اقتصادی در اتحادیه اروپا و به تبع آن رشد منفی اقتصادی بودیم اما پس از پایان این بحران اقتصادی تا سالها در حالی که رشد اقتصادی روند صعودی به خود گرفت و مثبت شد اما رشد منفی اشتغال آنچنان ادامه داشت. بنابراین در برنامه های پس از رکود، مداخلات متعددی در بازار کار موثر هستند.

وی با بیان اینکه در سالهای ۹۴ و ۹۵ بخش عمده ای از اشتغالزایی در بخش های خدمات، اشتغال غیررسمی و بنگاههای خرد و کوچک بود که بخش های قابل اعتنا و پرارزشی برای اشتغالزایی نیستند، تصریح کرد: طی چند دهه گذشته در سبد هزینه خانوارحدود ۶۰ درصد بود اما در سالهای اخیر این میزان به کمتر از ۴۰ درصد رسید. این کاهش سهم بدان معناست که سهم درآمد خانواده ها از محل های غیرشغلی افزایش داشته است. بنابراین در این شرایط باید در جهت ایجاد نوع خاصی از اشتغال باشیم.

معاون وزیر کار تصریح کرد: نکته دیگر اینکه باید توجه کرد به جای اینکه به بیکاران یارانه بدهیم طرحی در سال گذشتته در شورای عالی اشتغال در قالب طرح کارانه به تصویب رسید که مشوق هایی برای کارفرمایان در قالب این طرح در دستور کار قرار می گیرد.

وی همچنین با اشاره به طرح کاج (کارآفرینی و اشتغال برای جوانان) به عنوان یکی از برنامه های اشتغالزایی دولت گفت: ابزارهای لازم برای اجرای این طرح ها آماده کرده ایم. همزمان سیاست های اصلاح آموزش عالی به گونه ای که در بازه زمانی کوتاه مدت و بلندمدت نیازهای بازار کار با رشته های دانشگاهی تطبیق داده شود در دستور کار قرار گرفته است تا عدم تطابق فعلی در مهارت فارغ التحصیلان با نیاز بازار کار را به تدریج ساماندهی کنیم.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:آرش محمدی

402

کد خبر: 766182

وب گردی

وب گردی