پاکستان حضور قوی‌تری در مرز داشته باشد/ایجاد خط تماس مستقیم از الزامات فوری است

سفیر کشورمان در اسلام‌آباد گفت: با وجود مرز طولانی 960 کیلومتری در خشکی و وقوع تحولات و حوادث مرزی اقتضاء می‌کند خط تماس مستقیم میان دو کشور هر چه سریع برقرار شود.

به گزارش ایسکانیوز، مهدی هنردوست با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به اسلام آباد در رابطه با حادثه تروریستی حمله به مرزبانان کشورمان در منطقه مرزی میرجاوه گفت: هدف از این سفر رسیدگی به حادثه تاسف‌بار حمله تروریستی به مرزبانان کشورمان و ارتقاء سطح همکاری‌ها در مسائل مرزی بود. در راستای این هدف آقای ظریف و هیات همراه با عالی‌ترین مقامات سیاسی، نظامی، امنیتی و انتظامی پاکستان دیدار کردند و از طرف‌های پاکستانی خواست تا توجه بیش‌تری به امور مرزی شود. هم‌چنین در این سفر بر لزوم پیگیری جدی موضوع آزادی سرباز به اسارت گرفته شده توسط اشرار تاکید شد.

وی گفت: در این سفر هم‌چنین بر لزوم تشکیل نشست کمیته امنیتی مرزی، افزایش حضور نیروهای پاکستانی در مناطق مرزی و تقویت همکاری‌های مرزی تاکید شد.

اویل اردیبهشت مرزبانان کشورمان در حال گشت‌زنی در منطقه مرزی میرجاوه بودند که تعدادی از تروریست‌ها از خاک پاکستان به سمت آنها شلیک کردند. در پی این حادثه تروریست هشت نفر از مرزبانان کشورمان به شهادت رسیده و یک نفر از آنها هم توسط تروریست‌ها که مجروح شده بود به اسارت گرفته شد.

به دنبال این حمله تروریستی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در راس یک هیات بلند پایه سیاسی، نظامی، انتظامی و امنیتی به اسلام آباد سفر و با مقامات عالی‌رتبه این کشور دیدار و خواستار پیگیری جدی این موضوع و آزادی سرباز به اسارت گرفته شده از سوی آنها شد.

برقراری خط تماس مستقیم بین تهران و اسلام آباد برای ایجاد ارتباط سریع در چنین شرایطی یکی از دستاوردهای این سفر بود.

هنردوست در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش افراط‌گرایی در منطقه، مسوولان پاکستانی چه وعده‌هایی برای مقابله با اقدامات تروریستی داده‌اند و چه اقداماتی در این زمینه انجام خواهند داد؟ خاطرنشان کرد: دو طرف در مذاکرات خود توافق کردند در راستای مبارزه با گروه‌های افراطی و اشرار در مناطق مرزی همکاری‌های خود را تقویت کرده و با مدیریت و تعامل مشترک و موثرتر از وقوع حوادث تروریستی در این مناطق جلوگیری کنند و در همین راستا با تاکید طرف ایرانی قرار شد در اسرع وقت طرف پاکستانی نسبت به حضور قوی‌تر و موثرتر در منطقه مرزی اقدامات لازم را به عمل آورد.

این دیپلمات کشورمان در ادامه با اعلام افزایش 30 درصدی حجم تعاملات تجاری تهران و اسلام‌آباد گفت: روابط ایران و پاکستان به ویژه در سال گذشته از روند رو به رشدی در ابعاد مختلف سیاسی اقتصادی برخوردار بوده است و پس از رفع تحریم‌ها شاهد تحولات مثبتی در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره هستیم. در سال گذشته آقای روحانی رئیس‌جمهور کشورمان دو سفر به پاکستان یکی در قالب روابط دو جانبه و دیگری روابط منطقه‌ای (شرکت در اجلاس سران اکو) داشتند. امضای هفت یادداشت تفاهم همکاری بین ایران و پاکستان ثمره سفر دو جانبه رئیس‌جمهور بود و در حال حاضر شاهد افزایش حدود 30 درصدی حجم روابط تجاری ایران و پاکستان به بیش از یک میلیارد دلار هستیم. خوشبختانه با موافقت دو طرف نسبت به برقراری روابط بانکی با هدف رسیدن به تعاملات بانکی تا سقف 5 میلیارد دلار، قادر خواهیم بود گام‌های بلندتری برداریم.

سفیر کشورمان در اسلام آباد هم‌چنین از شروع صدور ویزای الکترونیکی بین ایران و پاکستان خبر داد و افزود: با توجه به این‌که بیش از بیست درصد جمعیت پاکستان را شیعیان تشکیل می‌دهند و بسیاری از جامعه محترم اهل تسنن پاکستان از محبین اهل بیت علیهم السلام هستند، بخش قابل توجهی از گردشگران زیارتی که به منظور زیارت مشهد مقدس و شهر مقدس قم به ایران سفر می‌کنند را پاکستانی‌ها تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: علاوه بر این تسهیل سفر و افزایش خدمات به گردشگران پاکستانی از جمله شروع صدور ویزای الکترونیکی و رایزنی جهت ساخت استراحت‌گاه‌های بین راهی برای زائران در استان‌های مرزی کشورمان از اولویت‌های کاری سفارت ایران در اسلام‌آباد و سایر نمایندگی‌های ایران در پاکستان بوده است و در سال گذشته هم گردشگران زیارتی و سیاحتی بیش‌تری در مقایسه با سال‌های قبل، از پاکستان به ایران عزیمت کرده‌اند.

سفیر کشورمان در اسلام‌آباد در ادامه گفت: در سال جاری شاهد رفت و آمد مسوولان دو کشور در چارچوب برگزاری اجلاس‌ها، نشست‌ها و کمیسیون‌های مشترک در زمینه‌های مختلف خواهیم بود.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این پرسش که عملکرد وزارت خارجه در چهار سال گذشته در پیگیری سیاست تعامل سازنده با دنیا، به ویژه در رابطه با پاکستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: روابط ایران و پاکستان در سال گذشته با عنایت به اصل حسن همجواری و روابط برادرانه و مبتنی بر اصول اسلامی روند رو به رشدی را تجربه کرده است و به صورت همه جانبه روابط گسترش یافته است و با توجه به ویژگی‌های خاص روابط با کشورهای همسایه که از پتانسیل‌های متفاوتی نسبت به سایر کشورها برخوردار است، جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده تا ظرفیت‌ روابط با کشور دوست و برادر پاکستان را بالقوه کرده و در تمامی زمینه‌ها فعال سازد.

هنردوست درباره مهم‌ترین چالش وزارت امور خارجه در چهار سال گذشته اظهار کرد: حضور قدرت‌های جهانی در خاورمیانه برای رو در رو قرار دادن کشورهای مسلمان مهم‌ترین چالشی بوده است که در چهار سال گذشته با آن مواجه بوده‌ایم و تلاش شده با استفاده از ابزار دیپلماسی بر این چالش غلبه شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اولویت‌های‌ سیاست‌ خارجی‌ ایران‌ در چهار سال آینده چه باید باشد؟ گفت: با وجود مشکلات و ناهمواری‌های موجود در مسیر سیاست خارجی یکی از جهات اصلی مورد توجه جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی همگرایی منطقه‌ای است، چراکه بهبود مناسبات با همسایگان در روابط بین‌الملل از اولویت‌های بسیار موکد و ضروری است و از همین رو دولت آتی هم باید در راستای تداوم نگاه استراتژیک نظام در سیاست خارجی، اولویت خود را در بهبود مناسبات و گسترش همکاری‌ها به منظور نیل حداکثری به همگرایی منطقه‌ای که زمینه‌ساز دخالت نکردن قدرت‌های جهانی در منطقه به ویژه در حوزه خارج نزدیک ایران گام بردارد.

سفیر ایران در پاکستان گفت: بهبود مناسبات تجاری و افزایش حجم مبادلات و تجارت منطقه‌ای جدای از اثرات اقتصادی و منافع تجاری برای کشور زمینه‌ساز برقراری صلح و ثبات و گسترش ارتباطات و حسن همجواری بهتر بین کشورهای همسایه است.

هنردوست در پاسخ به پرسش دیگری در ارزیابی سیاست‌های اقتصادی دستگاه دیپلماسی در دولت یازدهم تصریح کرد: در چارچوب ابلاغیه‌ای از سوی وزارت امور خارجه توجه به امر تجارت خارجی و زمینه‌سازی رشد صادرات از طریق ارتباطات، ملاقات‌ها و افزایش تماس‌ها با مراکز اقتصادی تجاری کشور مقصد، موضوع دیپلماسی اقتصادی در اولویت فعالیت‌های سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های کشورمان قرار گرفت و با وجود تمامی موانع و تنگناهای ناشی از تحریم‌ها شاهد بودیم که روابط ایران و پاکستان در سال گذشته روند رو به رشدی را به ویژه در ابعاد مختلف سیاسی اقتصادی تجربه کرده است.

این دیپلمات کشورمان در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با برقراری خط تماس مستقیم بین تهران و پاکستان و دلیل برقراری آن تصریح کرد: با توجه به نوع و ویژگی‌های روابط با کشورهای همسایه به طور عموم و بالاخص پاکستان و وجود مرز طولانی 960 کیلومتری در خشکی و وقوع تحولات و حوادث مرزی، اقتضاء می‌کند که مسوولان سیاسی، امنیتی و نظامی دو کشور سریع‌تر و سهل‌تری با هم در تماس باشند؛ چرا که عامل زمان در بسیار از رخدادها بسیار با اهمیت است و باید مقامات دو طرف در تعامل و رایزنی و تماس با هم بهترین تصمیم را در کوتاه‌ترین زمان اتخاذ کنند و به همین دلیل هم برقراری خط تماس مستقیم سریع از الزامات با اولویت بالا در مدیریت روابط دو همسایه است.

308/200

کد خبر: 766288

وب گردی

وب گردی