تشکیل 13 تیم واکنش سریع / افزایش آمار نجات‌یافتگان

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر همزمان با هفته هلال احمر بااعلام تشکیل 13 تیم واکنش سریع در کشور، گفت: در سال جاری در صورت تحقق بودجه تیم‌های واکنش سریع در شعب تشکیل می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، مرتضی سلیمی همزمان با هفته هلال احمر ضمن تشریح عملکرد سازمان امداد و نجات طی یکسال گذشته، گفت: سال گذشته و دو ماهی که از سال جدید گذشت پر از حادثه بود. حوادثی مانند زلزله فریمان، حادثه پلاسکو و سیل‌های خوزستان، لرستان، سیستان و بلوچستان، طوفان‌های صد روزه سیستان، خشکسالی، حادثه قطار سمنان و حوادث جاده‌ای رخ داد که در همه این حوادث سازمان امداد و نجات از اولین لحظات حادثه تا روزهای پس از حادثه در کنار آسیب‌دیدگان بود و امدادگران این جمعیت تسکینی بودند بر آلام رنج دیدگان از حوادث.

رویکرد آینده‌پژوهی در حوزه امداد و نجات

وی با بیان اینکه کشور ما در منطقه خطرپذیری برابر سوانح طبیعی و غیر طبیعی قرار دارد، در عین حال گفت:‌ اما متاسفانه رویکرد کاهش خطر و پیشگیری از خطر نیز چه به لحاظ قانونی و مهم‌تر از آن به لحاظ اجرایی در سطح ضعیفی قرار دارد و بیشتر اقدامات معطوف به پاسخگویی و تا حدودی آمادگی نسبت به سوانح است. از سوی دیگر رفتارهای پرخطر به ویژه در حوادث جاده‌ای و فقدان ایمنی در حوادث انسان‌ساز نیز بر افزایش و پیچیدگی حوادث در کشورمان افزوده است.

به گفته سلیمی، از آنجایی که در مراحل چرخه مدیریت بحران نقش سازمان در مرحله پاسخگویی است؛ آمادگی مناسب، پاسخگویی سریع و فوری برای سازمان امداد و نجات از اهمیت خاصی برخوردار است. شاید مهم‌ترین اقدام این سازمان را بتوان تشکیل تیم‌های واکنش سریع در مراکز استان‌ها دانست که ان‌شاءالله در سال جاری در صورت تحقق بودجه این تیم‌ها را در شعب هم تشکیل خواهیم داد. حضور این تیم‌ها به ویژه در حادثه سیل آذربایجان و زلزله خراسان، تحسین از سوی مردم و مسئولان در پاسخگویی مناسب و سریع سازمان را به همراه داشت.

سلیمی اضافه کرد: پیش از رونمایی از تیم‌های واکنش سریع، در بهمن ماه یک دوره آموزشی فشرده برگزار کردیم و اعضای تیم‌های واکنش سریع در چهار مرحله در مرکز آموزش‌های تخصصی امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمان به مدت هشت شبانه روز در چهار کارگاه عملیاتی سوانح جاده‌ای‌، آوار، ارتفاع و فضای معلق و پیش بیمارستانی شرکت داشتند. در این دوره مجموعا 493 نفر از اعضای تیم‌های واکنش سریع استانهای سراسر کشور توسط 70 نفر از مربیان زبده کشور، 39 هزار و 440 ساعت آموزش دیدند. همچنین با تدوین و ابلاغ دستورالعمل آمادگی جسمانی‌، تمامی اعضای تیم‌های کشور موظف به ارتقای توانمندی جسمانی خود در استان‌ها شدند تا در آزمون‌های متمرکز کشور مورد سنجش قرار گیرند.

تشکیل 13 تیم واکنش سریع در کشور

افزایش ناوگان هوایی هلال احمر به 24 فروند بالگرد

وی به حضور تیم‌های امدادی هلال احمر در حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: این نیروهای عملیاتی در رسته‌های سیزده‌گانه تیم‌بندی شدند و انجام این اقدام پیش از حادثه پلاسکو نشان داد که در حوزه امداد و نجات رویکرد آینده‌پژوهی داشتیم. از طرفی دیگر در حادثه پلاسکو دیدیم که امروزه پاسخگویی به حوادث، تخصص‌ها و مهارت‌های ویژه‌ای را می‌طلبد. ما این موضوع را از سال گذشته در دستور کار خود قرار دادیم و ان‌شاء‌الله امسال تمامی 13 تیم واکنش سریع که در سراسر کشور تشکیل داده‌ایم را به آموزش‌های ویژه تجهیز خواهیم کرد.

رئیس سازمان امداد و نجات گفت: با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای که داریم مجبور هستیم در تجهیز این تیم‌ها اولویت‌بندی داشته باشیم. ولی امیدوارم این رویکرد در چند سال آینده کیفیت عملیات‌ها را هم افزایش دهد. همچنین برای افزایش پاسخگویی، به ویژه در مناطق صعب‌العبور ناوگان هوایی هلال احمر را از 17 فروند بالگرد به 24 فروند افزایش دادیم. ان‌شاء‌الله تا پایان سال باز هم افزایش خواهیم داشت.

سلیمی در مورد سایر برنامه‌های سازمان امداد و نجات هلال احمر در سال گذشته عنوان کرد: طرح بزرگ امداد و نجات اربعین حسینی را در سال گذشته اجرا کردیم و در همین راستا به بیش از 130 هزار نفر از زائران در داخل کشور و در کشور عراق ارائه خدات امدادی ارائه دادیم. تعداد نیروهای امدادی مستقر در عراق صد در صد افزایش داشت و همچنین نیروهای امدادی در قرارگاه‌های مرزی با افزایش حدود 80درصدی همراه بود.

وی افزود: اجرای طرح‌های فصلی امداد و نجات تابستانه - زمستانه و نوروزی از دیگر برنامه‌های ما در سال گذشته بود و در این طرح‌ها به بیش از یک میلیون نفر از هموطنانمان خدمات امدادی ارائه شد.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر به افزایش آمار نجات‌یافتگان از حادثه اشاره کرد و گفت: آمار نجات‌یافتگان در سال گذشته نسبت به سال 94 با افزایش 3.2 درصدی همراه بود و در سال جاری هم آمار خدمات امدادی ارائه شده 92.8 درصد بود که نسبت به سال گذشته 1.5 درصد افزایش داشت.

سلیمی عنوان کرد: طرح «همسفران خورشید» از دیگر فعالیت‌های هلال احمر در سال گذشته بود که ویژه زائران پیاده امام رضا(ع) برگزار شد و به بیش از 60 هزار نفر از هموطنانمان خدمت‌رسانی شد. همچنین برای تسهیل دسترسی مدیران جمعیت به آمار و اطلاعات تجهیزات، نیروها، توان عملیاتی استان‌ها و کشور در زمان بروز حوادث و سوانح و نیز دقت و سرعت بخشیدن در ثبت عملیات در سامانه DMIS، توسط پایگاه‌های امداد و نجات کشور؛ نسخه جدید نرم‌آفزار EOC طراحی شد.

وی در پاسخ به این پرسش که بیشتر فعالیت‌های جمعیت هلال احمر بر پایه فعالیت‌های داوطلبی است؛ برای حفظ این افراد و افزایش انگیزه آنها چه اقداماتی صورت گرفته است گفت: فعالیت امدادگران بیشتر دلی و عاشقانه است و واقعا تمامی امدادگران جمعیت هلال احمر به نوعی از روحیه ایثارگری خاصی برخودار هستند. این مهم‌ترین دلیل حضور این عزیزان در جمعیت هلال احمر است. در کنار آن، جمعیت هلال احمر هم هزینه‌ای برای ایاب و ذهاب به این عزیزان پرداخت می‌کند و در شش ماه گذشته با نظر رئیس جمعیت،‌ دبیر کل و خزانه‌دار، این مبلغ با افزایش 30 درصدی همراه شد. در کنار آن رشد 26 درصدی تعداد دوره‌های آموزشی تخصصی و افزایش تعداد شرکت کنندگان نسبت به سال گذشته را داشتیم و فکر می‌کنم که افزایش مهارت امدادگران به نوعی در احساس رضایت‌ آنها نقش داشته است.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 766320

وب گردی

وب گردی