اصلاح 500 هزار هکتار اراضی باغی در کشور

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: برنامه اصلاح و جایگزینی محصولات در 500 هزار هکتار باغ های سراسر کشور طی برنامه ششم توسعه انجام می شود.

به گزارش ایسکانیوز؛ شکرالله حاجی وند عصر سه شنبه در گردهمایی ملی مبارزه با پسیل پسته در پژوهشکده پسته کشور اظهار کرد: برنامه اصلاح و جایگزینی محصولات باغی امسال در 75 هزار هکتار اراضی انجام خواهد شد که پسته نیز در گروه این محصولات قرار دارد.
وی بیان کرد: باغ هایی در سطح کشور با قدمت بالا وجود دارد یا باغدار به صورت سنتی در آنها اقدام به کشاورزی کرده که نیاز است در این باغ ها اصلاح و جایگزینی ارقام تجاری و مرغوب صورت گیرد.
حاجی وند اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی اجرای طرح توسعه ای در اراضی غیر شیبدار است که در برنامه ششم توسعه بایستی 94 هزار هکتار اراضی برای کشت انواع محصولات توسعه یابد.
مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: کشت دیم در برنامه ششم توسعه در اراضی شیبدار به میزان 500 هزار هکتار در کشور برای محصولاتی از جمله گیاهان دارویی، گل محمدی، عناب و ... انجام می شود و سهم دیده شده در امسال 60 هزار هکتار است.
وی تصریح کرد: در این راستا ستاد ملی کشت دیم در اراضی شیبدار اواخر سال گذشته تشکیل شد تا با اجرای این طرح در راستای منویات مقام معظم رهبری که دغدغه اقتصاد مقاومتی است در زمینه کشاورزی گام های موثری برداشته شود.
جاجی وند گفت: در مناطقی که میزان بارندگی بالای 300 میلیمتر باشد این طرح قابلیت اجرایی دارد.
وی در زمینه رفع مشکل پسیل پسته اظهار کرد: 55 درصد پسته دنیا در ایران تولید می شود و بایستی برای رفع و دفع این آفت از نظرات علمی صاحبنظران استفاده شود.
رئیس پژوهشکده پسته کشور نیز در این گردهمایی بیان کرد: برای دفع آفت پسیل پسته بایستی از روش های علمی استفاده کرد و برای این کار تحقیقات و انجام پژوهش های علمی نیاز است.
امان الله جوانشاه افزود: برای کاهش مصرف سموم و تحقیقات موثر نیاز به سالیانه 5 تا 10 میلیارد ریال بودجه است.
استان کرمان با بیش از 260 هزار هکتار باغ پسته، مهمترین قطب تولید این محصول در کشور محسوب می شود که 85 هزار هکتار از این باغ ها در شهرستان رفسنجان است.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:

402

کد خبر: 766332

وب گردی

وب گردی