اجرای فاز دوم روش‎های شناسایی آلاینده‎ها و تقلبات غذایی

رئیس مرکز آزمایشگاه‎های مرجع کنترل غذا و دارو گفت: فاز دوم طرح ملی توسعه و انتقال فناوری روش‎های شناسایی آلاینده‎ها و تقلبات در مواد غذایی اجرایی می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر بهرام دارایی در سیزدهمین گردهمایی مدیران آزمایشگاه‏‌های کنترل غذا و داروی سراسر کشور که به میزبانی لرستان برگزار شد، اظهار کرد: وظیفه ذاتی سازمان غذا و دارو کنترل، امنیت و ایمنی غذاست.

وی با بیان اینکه این دوره یکی از شکوفاترین دوره سازمان غذا و دارو بوده است، افزود: به دلیل سرعت تولید غذا، در کنار آلاینده‌ها ورود به مساله تقلب غذا فراگیر است.

رئیس مرکز آزمایشگاه‎های مرجع کنترل غذا و دارو با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سیاست‎های ابلاغی کلان سلامت تاکید ویژه به موضوع امنیت غذایی داشتند، اضافه کرد: متولی اصلی سلامت غذا در ایران سازمان غذا و داروست که اقدام به پایش و کنترل روتین تعدادی از آینده‎ها در کشور کرده و همچنین توجه به کیفیت مواد غذایی تولید داخل و وارداتی به کشور داشته است. همچنین برنامه‎های کنترل و پیشگیری از آلاینده‌‏ها جهت ارتقای سلامت مصرف کننده را انجام داده است.

دارایی اضافه کرد: نقشه راه سلامت غذای این سازمان انجام مطالعات بررسی میزان آلاینده‌ها در مواد غذایی، بررسی سبد غذایی جامعه و تامین تجهیزات نیروی انسانی متخصص و وجود پروتکل‎ها و روش‎های آنالیز بوده است.

وی از اجرای فاز اول طرح ملی توسعه و انتقال فناوری روش‎های شناسایی آلاینده‎ها و تقلبات در مواد غذایی خبر داد و گفت: این مهم در سال 92 آغاز و تاکنون نیز ادامه دارد و بناست امسال نیز فاز دوم این مهم اجرایی شود. در فاز دوم اهتمام ویژه به شرکت‎های دانش بنیان داریم و این شرکت‎ها را انتخاب، کمک و جهت دهی کردیم که در سطح فناوری روز دنیا ورود پیدا کنند. در این فاز کارگروه‎هایی تشکیل شده که وظایف آنان به تفکیک مشخص شده است.

وی اولویت‌بندی آلاینده‌ها و تقلبات در مواد غذایی، بررسی زیر ساخت موجود شامل دستگاه‌ها، نیروی انسانی، پروتکل‎ها و SOP آنالیزی موجود و تعیین نیازهای سازمان، برنامه عملیاتی راه‌اندازی روش‌ها و آموزش‌آنها، معرفی مراکز علمی تحقیقاتی و اجرایی مرتبط با آنالیز آلاینده‌ها و تقلبات، بازدید از مراکز فوق الذکر، تنظیم برنامه اعزام متخصصین ایرانی به مراکز آنالیز جهت انتقال فناوری، تعیین انواع دستگاه‌های مورد نیاز بر مبنای اولویت‌های کارگروه‌های تعیین اولویت‌ها و برنامه‌ریزی، تهیه لیست نهایی انواع و تعداد دستگاه‌های مورد نیاز را از جمله این وظایف برشمرد.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار :زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 766578

وب گردی

وب گردی