توسعه و پیشرفت علمی کشور  مرهون تلاش مستمر جهادگران عرصه علم و فناوری یعنی اساتید و پژوهشگران دانشگاه است

مراسم بزرگداشت مقام معلم به همت حوزه معاونت آموزشی و با حضور هیات رئیسه ، اساتید ، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرج در سالن اجتماعات مرکزی آن واحد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم دکتر بهروز میرزا ضمن گرامیداشت یاد علامه شهید مرتضی مطهری، شهدای انقلاب و دفاع مقدس و بویژه شهدای مدافع حرم و شهدای دانشگاه بر آثار معنوی این قشر ارزشمند در جامعه تاکید کرد.
وی اعضای هیات علمی را از تاثیرگذارترین قشر جامعه در پیشرفت، توسعه علمی و فناوری کشور دانست و با بیان احادیثی از معصومین به مقام و جایگاه علمی و معنوی اساتید اشاره نمود.
دکتر میرزا با مروری بر شرایط موجود دانشگاه آزاد اسلامی حضور دکتر ولایتی رئیس هیأت موسس و امناء دانشگاه آزاد اسلامی را بعنوان چهره برجسته علمی و فرهنگی، فرصتی مغتنم و ارزشمند دانست و گفت: رئیس هیات امنا در دوره جدید بر مسائل کیفی، پژوهشی، کارآفرینی، فرهنگی و توجه به ارتقاء سطح علمی توام با اخلاق و دینداری تاکید فراوان دارند.
وی با بیان اینکه افتخاراتی که در طی این سالها برای دانشگاه آزاد اسلامی کسب شده است و در پیشرفت علمی کشور بسیار موثر بوده را مرهون تلاش مستمر جهادگران عرصه علم و فناوری یعنی اساتید و پژوهشگران دانشگاه است. وی افزود: اگر ذره ای از تلاش و فعالیت ما کم شده و درنگ کنیم، با حرکت پر شتاب و رو به جلوی دنیا که در هر ساعت شاهد پیشرفت آن هستیم به شدت عقب خواهیم ماند.
دکتر میرزا گفت: روحیه جهادی مختص جنگ نیست بلکه باید همواره مانند دوران دفاع مقدس عمل کنیم و همانگونه که در آن دوران عده ای با نثار جان خود از ارزش های انقلاب و کشور دفاع کردند، اکنون نیز با همان تلاش و همت جهادی باید عمل کنیم تا در عرصه های علمی و فناوری قله های توسعه و ترقی را فتح کنیم.
وی با اشاره به تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در خصوص دستیابی به توسعه پایدار در کشور ، گفت: توسعه ساختارهای آموزشی، مبتنی بر تأمین نیازهای اساسی و تربیت نیروهای متخصص داخلی و کارآفرین و نیز گسترش مرزهای علم و دانش از وظایف دانشگاه هاست و با بهره گیری از این روش می توانیم نیروهایی را تربیت کنیم که منتظر تولید شغل از سوی دولت نبوده بلکه خود کار آفرین خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز ضمن تاکید بر راه اندازی رشته های کارآفرینی در دانشگاها گفت: تا سال 1363 دانشگاه های کشور فقط آموزش محور بودند و از سال 1373 به بعد که مباحث تولید علم و ثبت پتنت و مقالات ISI مطرح شد، جامعه ما از نظر علمی خوب عمل کرده است ولی این شرایط در اوضاع کنونی پاسخگو نیست و می بایست با ورود به نسل سوم دانشگاه ها که آموزش و پژوهش توام با کارآفرینی باشد به گونه ای موثرتر عمل کرد.
دکتر بهروز میرزا با اشاره به رشد سرعت تولید علم در جهان و وجود جو رقابتی در بین کشورها برای تولیدات علمی و فناوری تاکید کرد: با توجه به تحولات روز افزونی که در بازار کار پیش می آید ، نیاز به نیروی انسانی می باشد که در سازمانهای مختلف به حرفه های گوناگون مشغول باشند و این میسر نیست مگر آنکه افرادی ضمن داشتن دانش مفاهیم پایه ای، دارای قابلیت علمی در چند رشته مرتبط یا همان میان رشته ای باشند. وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت و پتانسیل مناسبی که از نظر علمی و آزمایشگاهی در واحد کرج موجود است، این دانشگاه، راه اندازی رشته های میان رشته ای و بحث اقتصاد و علم کارآفرین را مد نظر دارد.
دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز همچنین مروری بر برنامه های آتی این دانشگاه در خصوص گسترش رشته های پزشکی و پیراپزشکی، تاسیس رشته های جدید، به روز رسانی امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و جذب ایده های جدید در زمینه های فرهنگی و توسعه فعالیت های فرهنگی دانشگاهی توصیه هایی به استادان دانشگاه در خصوص به روز کردن علم و دانش خود، اخلاق مداری و رعایت اخلاق اسلامی در کلاس های درس، تعامل دوستانه با دانشجویان و ... ارائه کرد.
دکتر بهروز میرزا در پایان سخنانش با تاکید مکرر بر تاثیرگذاری قشر دانشگاهی به ویژه استادان ، دانشجویان و کارکنان دانشگاهها در تمامی عرصه های علمی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه گفت: دانشگاهیان جامعه نیروهای پیشران جامعه هستند و در عرصه انتخابات پیش رو نیز از آنها انتظار می رود که با ایجاد فضای مشارکتی و حضور حداکثری پای صندوقهای رای ایفای نقش نمایند.
در ادامه مراسم دکتر علیرضا شقایق معاون آموزشی واحد کرج ضمن خیر مقدم و تبریک به مناسبت هفته معلم ، گزارش کوتاهی را در خصوص برگزاری این مراسم ارائه داد و گفت: با حمایت ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی کرج این روز مبارک جشن گرفته میشود تا در حد بضاعت اندکمان از اساتید گرانقدرمان قدردانی کرده باشیم.

معاون آموزشی واحد کرج افزود: همانگونه که در ایام پژوهش و برنامه های دیگر، عملکرد اساتید در خصوص پژوهش ارزیابی و به عنوان پژوهشگر برتر واحد دانشگاهی معرفی می شوند از اساتیدی که از لحاظ کیفی و کمی در خصوص همکاری هایشان در امور آموزشی و تصدی برخی امور آموزشی با ما همکاری دارند به عنوان برگزیده معرفی می شوند.
دکتر شقایق اضافه کرد : بحمدالله در دانشگاه آزاد اسلامی کرج آنقدر چهره های علمی و معنوی و شاخص و بزرگواری داریم که برگزیدن اساتید برتر از میان آنان کار بسیار دشواری است ؛ اما با این وجود به عنوان نمادی از قدردانی ما از تلاشهای بی وقفه اعضای هیات علمی و با کمک دانشکده ها تعداد بیست نفر از اعضای هیات علمی را برگزیدیم تا به عنوان اساتید برتر معرفی کنیم. همینطور امروز هم بهانه ایی شد تا از تعدادی از کارکنان خدوم و بی ادعای دانشگاه ( در حوزه آموزش ) نیز تجلیل و قدردانی به عمل آوریم.
در بخش دیگری از این برنامه حجه الاسلام دکتر محمد حسین توانایی از سخنرانان معروف کشور گفت: انسانها دو دسته اند؛ یک دسته خوش بین هستند و یک دسته بدبین ؛ خوش بین ها می گویند: خواستن توانستن است، جوینده یابنده است، گر صبر کنی.... و بدبین ها می گویند: هرچه سنگه ماله پای لنگه، مرغ همسایه غاز است و مثال های دیگر.... اینک اساتید که جزو افراد خوش بین جامعه هستند، هر کدام در رشته های مختلف علوم انسانی و غیره درس می دهند، ایشان در هر رشته ای که تدریس می کنند با عشق درس می دهند چه بسا هر یک از آنها می توانستند در بازار کار یک سرمایه گذار موفق باشند، اما همه عشق شان را برای شما عزیزان سرمایه گذاری کردند.
دکتر توانایی با ذکر داستانها و مثالهایی به دانشجویان توصیه کرد که احترام اساتید خود را حفظ کنند. وی افزود: از شما دانشجویان عزیز تشکر می کنم که برای پاسداشت اساتیدتان در این مراسم مهم شرکت نمودید.

حجه الاسلام توانایی ضمن تبریک به اساتید برگزیده ادامه داد: شما اساتید ارجمند شاخص هایی را در کلاس درس تعیین کنید که همه دانشجویان با توجه به متناسب بودن استعدادشان در شاخص های مختلف نفر اول باشند. درسهای اعتقادی را به آنها بیاموزید و به دانشجویان نگویید که انتقاد نکنند ؛ چرا که شما اساتید چراغ هدایت دانشجویان هستید و لازم است آنان را به انتقاد کردن هدایت کنید . انتقاد کردن را به جوانان عزیز آموزش دهید .انتقاد سازنده هم باید همراه با آداب و ادب باشد نه اهانت.
دکتر توانایی در پایان اظهار داشت: من از اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی کرج تدریس می کنم افتخار می کنم.
حجه الاسلام و المسلمین سید محمد هاشمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز نیز اعیاد شعبانیه را ایام خدمت پیش دستانه برای ورود به ماه مبارک رمضان برشمرد و گفت: مجلس امروز بزرگداشت روز بهترین ها ، برترین ها و عزیزترین ها که همان معلمان است می باشد ؛ چرا که خداوند اولین علم آموزی و تعلیم را خودش بجای آورد و لذا در عزت و جایگاه رفیع معلمان همین بس که والاترین الگوی آنان ذات پروردگار متعال است.
وی در ادامه با بیان احادیثی از حضرت علی(ع) در خصوص جایگاه والای معلم گفت: هر کلمه ای که می آموزید و هر کلمه ای که به دیگران یاد می دهید؛ دارای ارزش است و برای همین است که ایشان فرمودند هرکس عالمی را احترام بگذارد، خدا را احترام گذاشته است.
مسئول نهاد رهبری در استان البرز با حدیثی از حضرت محمد(ص) بدین مضمون که بالاترین انسان ها از نظر لیاقت و شایستگی کسی است که بالاترین دانش را دارد، تاکید کرد: ارزش شخص به دانش اوست و علیرغم اینکه معلم، شخصی مانند دیگران است اما کاری که انجام می دهد از همه برتر است و با دیگران یکسان نیست.
حاج آقا هاشمی با اشاره به جایگاه علم در تمامی مکاتب و ادیان گفت: علم همواره محترم است و هرکس به میزان علمی که به دنبال آن است دارای ارزش و احترام است و امروزه معلمان به دلیل اینکه به دنبال آموزه های علمی هستند دارای ارزش ویژه ای در تمامی جوامع هستند.

وی با بیان اینکه زکات دانش و علم به آموختن آن است تصریح کرد: همانطور که در ماه مبارک رمضان بدن از مواد مضر پالایش شده و طول عمر انسان را بیشتر می کند، زکات علم نیز سبب افزایش طول عمر علم می شود و این یعنی افزونی و رشد علم به نشر آن است که در اسلام بر آن تاکید شده است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز کار معلمی را نشر علم برشمرد و گفت: این امر هم به نفع خود معلم است، هم به نفع کسی که علم را می آموزد و هم به نفع خود علم است و این ویژگی مختص مقام معلم است و لذا علم، معلمی و اندیشه ورزی و اندیشه پروری در آموزه های دینی اسلام به هر کسی اعطا نمی شود.
حجت الاسلام سید محمد هاشمی لوث شدن علم، بی محتوا کردن علم و شکستن حرمت علم را از آسیب های جامعه امروز برشمرد و تاکید کرد: اگر مدارج علمی را بی حرمت کنیم و مدارک علمی ما مطابق با عقاید و حقایق علمی نباشد، متاسفانه جایگاه علم را در جامعه تنزل می دهیم.
وی ادعا کرد: این خسارتی است که در پشت یک برچسب دکتری و آیت الهی به جامعه وارد می شود چرا که مدارک را کسب کرده و مدارج را طی نکرده ایم و آنچه به جامعه تحویل می دهیم یک علم غیر واقعی است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی کرج بر بیداری و آگاهی معلمان و استادان جامعه مکررا و موکدا تاکید کرد و گفت:هر شخصی که داعیه بر عهده گرفتن مسئولیت مدیریت کلان کشور را دارد می باید ببینیم جایگاه استاد, علم و اندیشه ورزی را چگونه می بیند و آیا نگاه راهبردی و اثرگذاری دارد یا نه و این یک معیار برای انتخاب یک شخص است.
وی با اشاره به فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و دغدغه ها و روش های فکری شهید مطهری(ره) گفت: باید بررسی کنیم کدام ویژگی های استادان ما با این بیانات متناسب است و در راستای انقلاب اسلامی است.
حجه الاسلام هاشمی مروری بر روش های برخورد با عقاید مخالف و نقد موثر و همچنین فضای مناسب برای یافتن جواب جوانان و راهنمایی دانشجویان کرد و گفت: ما برای هدایت دانشجویان آمده ایم و لذا استادان در این زمینه با بیان نقدها و عقاید و پاسخ های مناسب و عقلانی زمینه ساز هدایت دانشجویان را فراهم می آورند.
در پایان این مراسم از خانم ها: دکتر سارا حمزه لو، فرحناز اسدی فرد، مونا دریا افزون، دکتر فرحناز مسچی، دکتر الهام کشمیری، مهندس شبنم اسبقی و آقایان: دکتر حامد طیبی، دکتر فرهاد موسی خانی، دکتر وحیدرضا صفدری، دکتر بهزاد همتی، دکتر علیرضا فرح نیا، دکتر رضا کاظمی متین، دکتر ابراهیم علی رازینی رحمانی، دکتر سیدغنی افتخاری، دکتر فیض اله اکبری دستک، دکتر ایرج مهرکی، مهندس امین نیک الهام، دکتر غلامحسین فامیل خلیلی، دکتر محی الدین بهاری و دکتر سعید مقیمی به عنوان استادان برگزیده سال 1396 تجلیل شد.
همچنین از سوی دکتر علیرضا شقایق معاون آموزشی این دانشگاه نیز از خانم ها: ونوس زرندی، الهه وقاری، الهام زارعی، سارا عبدالمالکی ، زیبا قهرمانیان و حوا حیدری و آقای تیمور اسماعیلی به عنوان پرسنل برگزیده حوزه آموزشی در سال 1396 دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج تقدیر به عمل آمد.

خبرنگار و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

۲۰۱

کد خبر: 766636

وب گردی

وب گردی