نمی‌شود برای کودک نوشت اما دایره واژگانی او را در نظر نداشت

طاهره ایبد می گوید: دنیای ذهنی کودکان می طلبد تا مفاهیمی مانند جنگ را با نمادها و دایره واژگانی خاص برای او روایت کنیم.

به گزارش ایسکانیوز بر اساس خبر دریافتی، نشست مخاطب شناسی ادبیات دفاع مقدس عصر روز چهارشنبه و همزمان با هشتمین روز نمایشگاه کتاب، در سرای اهل قلم این نمایشگاه برگزار شد.

در این نشست طاهره ایبد از نویسندگان کودک و نوجوان در سخنانی با طرح این سوال که آیا ضرورت دارد تا برای کودکان در قالب جنگ به تولید ادبی پرداخت یا خیر، عنوان کرد: جنگ بخش مهمی از تاریخ کشور ماست و هشت سال از زندگی مردمش را ساخته است. پس از پایانش نیز سال‌ها تبعات آن با زندگی مردم دست به گریبان بوده است. بر همین اساس جنگ را باید تاریخی برای ایجاد تحول در زندگی مردم برشمرد و گفتن درباره آن را هم از سنین کودکی و باز زبان خاص مربوط به این دوره شروع کرد.

وی ادامه داد: برای سخن گفتن با کودک باید قبل از هر چیز به ذهن و مغز او را تعریف کرد. کودکی دورانی است که در آن فرد نمی‌تواند مسائل انتزاعی را درک کند، او دنیای محدودی دارد و شخصیت و ذهنش را داستان می‌سازد. این یک نویسنده را وا می‌دارد تا با دایره واژگانی خاص و منحصر به کودک برای او بنویسد و اشراف نویسنده بر این واژگان بسیار واجب است.

ایبد افزود: ادبیات کودکان به طور کلی ادبیاتی تمثیل و نشانه است. نشانه‌ها در داستان کودک هر یک مبدل به یک نماد می‌شوند و کودک با آنها ارتباط برقرار می‌کند.در نتیجه از جنگ گفتن برای کودکان نیز به معنای نمادین صحبت کردن است

این نویسنده تصریح کرد: نمی‌شود برای کودک نوشت اما دایره واژگانی او را در نظر نداشت و متوجه نبود که زاویه دید آنها به دنیا با ما متفاوت است. بر همین اساس من بر این باورم که ادبیات دفاع مقدس در روایت خود برای کودکان لزومی ندارد تا حتما در جبهه بگذرد و می‌شود به روی فضاهای تازه‌ای در این زمینه کار کرد

در بخش دیگری از این نشست معصومه رامهرمزی نیز در سخنانی عنوان کرد: جنگ پدیده‌ای اجتماعی است و در آن تنها سیاستمداران داخل نمی‌شوند. همه آنچه در جنگ روی می‌دهد می‌تواند دستمایه یک اتفاق فرهنگی باشد کما اینکه در بسیاری از کشورهای جهان این اتفاق در قالب سینما و ادبیات روی داده است.

وی افزود: برخی به دفاع مقدس نگاه مخاطب محور و مبتنی بر ذائقه جامعه دارند و بر همین اساس در این نگاه هنرمند خودش را در موج جامعه قرار داده و برای خواست او می‌نویسد اما برخی دیگر نیز هستند که ناهشان نه به مخاطب که به ادبیات و کیفیت تولید آن است. با این همه هستند افرادی که در نوشتن هر دو را مد نظر دارند و اثر ادبی با کیفیت برای مخاطب قابل توجه خلق می‌کنند

این نویسنده تاکید کرد: دامنه مخاطب ادبیات دفاع مقدس این روزها بسیار تغییر کرده و بزرگ شده است و برای عمومی کردن ادبیات دفاع مقدس برای آن هنوز راه زیادی را باید پیمود. باید فراموش کنیم که ادبیات دفاع مقدس امروز هم مخاطب عام دارد و هم مخاطبان خاص درباره آن انتظاراتی دارند. در نتیجه به نظر می‌رسد باید با یک حرکت جامع علمی در زمینه مخاطب شناسی ادبیات دفاع مقدس این حرکت را به مبدایی برای پیوند این دو بخش مبدل کرد.

500

کد خبر: 766744

وب گردی

وب گردی